به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این آزمایش بخشی از برنامه قابلیت یکپارچه خدمه تجاری ناسا (CCiCap) بوده که به منظور دسترس پذیر شدن خدمات پرواز فضایی خصوصی سرنشین دار برای مشتریان دولتی و خصوصی طراحی شده است.

شرکت بوئینگ و United Launch Alliance که یک مشارکت انتفاعی بین لاک هید مارتین و بوئینگ بوده، همچنین با یکدیگر برای آزمایش اجرای تازه ساخت مرحله بالایی قنطورس اطلس پنج همکاری کرده اند.

بوئینگ اکنون به دو مورد از هشت نقطه عطف عملکردی برنامه CciCap دست یافته و قصد دارد تا اواسط سال ۲۰۱۴ هر ۱۹ مورد آن را تکمیل کند.

به گفته محققان ناسا، قنطورس پیش از این در سفرهای فضاپیماهای ناسا به جهان های دیگر بصورت موفق مورد استفاده بوده اما از آنجایی که تاکنون برای سفرهای سرنشین دار بکار برده نشده، این آزمایشات جهت اطمینان از عملکرد بدون اشکال و ایمن آن برای فضانوردان که بر روی یک اطلس پنج سرنشین دار سوار هستند، از اهمیت بسیاری برخوردارند.

آزمایش تونل هوا که در ماه مارس در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا آغاز شده و در ماه مه به پایان رسید، اولین آزمایشات رابط فضاپیما، آداپتور خودروی پرتابی و خودروی پرتابی ناسا بوده است.

در این آزمایش یک مدل مقیاسی فضاپیمای یکپارچه و موشک در تونل بادی فراصوتی ۳.۳ متری ایمز قرار داده شد. داده های بدست آمده از این آزمایش برای شرکت بوئینگ اطلاعات ارزشمندی را که برای اطمینان از ایمن بودن سیستم جهت اعزام انسان به مدار پایین زمین نیاز داشته، ارائه می کند.

خط لوله تغذیه اکسیژن مایع قنطورس در ماه مارس در کالیفرنیا برای تشخیص چگونگی حرکت اکسیژن مایع از مخزن اکسیژن این مرحله به دو موتور آنکه در آنجا با هیدروژن مایع برای ایجاد نیروی پرتاب ترکیب شده، مورد آزمایش قرار گرفت.

قنطورس که پس از پایان یافتن سوخت مرحله اول موشک اطلس پنج بکار می افتد، آن را به سوی مدار هدف پیش می راند. قنطورس از تاریخچه وسیع و موفقی در انتقال فضاپیماها به مقاصدشان برخوردار بوده که از آن جمله می توان به ارسال کاوشگر کنجکاوی به مریخ اشاره کرد.

بوئینگ یکی از سه شرکت آمریکایی است که ناسا در برنامه CciCap خود برای آماده سازی زمینه به منظور ارسال یک ماموریت نمایشی سرنشین دار به مدار تا سال ۲۰۱۰ با آنها همکاری می کند. در صورت موفقیت، این برنامه می تواند در آینده منجر به دسترس پذیرتر شدن پروازهای فضایی سرنشین دار برای ناسا به منظور ارسال فضانوردارن خود به ایستگاه فضایی بین المللی از آمریکا شود.