به گزارش پارس نیوز، آذر اسماعیلی، مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره «تأمین مسکن برای مددجویان کمیته امداد»، اظهار داشت:کمیته امداد در این حوزه نیز فعال است و این موضوع جزء تکالیف اصلی است و امسال طبق برنامه ریزی صورت گرفته مناطق محروم و و روستایی در اولویت رسیدگی قرار دارند و حدود 10 هزار مسکن را با همکاری سپاه و بنیاد برکت ساخته شود. 

وی ادامه داد: اغلب مناطق به ویژه مناطق 8 و9 مشکلات زیادی دارند و خانه‌ها خیلی قدیمی بوده  و استاندارد نیست و در برخی روستاها رانش زمین و وقوع سیلاب را داریم و تلاش می‌کنیم بیشترین خدمات را به این سمت ببریم و امسال نیز این موضوع در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد درباره «تسهیلات اشتغال زایی به مددجویان»،خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال زایی توانمند سازی و مهارت افزایی جزو تکالیف کمیته امداد است. در روستاها زمینه اشتغال در کشاورزی و دامداری فراهم است یا در زمینه صنایع دستی و قالی بافی وجود دارد و سعی می‌کنیم استعداد یابی کرده و مددجویان توانمند کنیم.

اسماعیلی اضافه کرد: هیچ محدودیتی درباره وام اشتغال و مهارت آموزی نداریم.گروهی از این افراد که ساکن روستاها هستند توان کار کمتری دارند و باید شناسایی شوند و بسیاری از آنها از مزایای اشتغال استفاده کردند و افزایش سرانه 20 درصدی را در این مناطق داریم.

وی درباره «حمایت از افراد بیمار صعب العلاج و خاص»،ابراز داشت:کمک‌های ویژه‌ای داریم و در بحث پرداخت ایاب و ذهاب و پرداخت بیمه‌های مکمل اقدامات لازم شده و تلاش بر این است تا حداقل با پرداخت بخشی از هزینه‌ها از آلام آنها کاسته شود.

اسماعیلی درباره «خدمات رسانی به  مناطق زلزله زده»، تصریح کرد: ما ابتدا در زمان وقوع حادثه حضور پررنگ داریم و تأمین امکانات اولیه آن هم برای همه افراد جزو وظایف اصلی ماست. در بحث اسکان موقت و دائم نیز مددجویان شناسایی می‌شوند و تأمین معیشت و مسکن جزو وظایف است.

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد متذکر شد:‌ در زلزله کرمانشاه مسکن‌هایی که کمیته امداد ساخته است در هیچ یک از سازمان‌ها اتفاق نیفتاده است؛چراکه  جامعه هدف ما مشخص است و از خیرین، بنیاد مسکن و اعتبارات داخلی خودمان جذب منابع کردیم. 

وی افزود: سه چهار ماه متوالی افزایش سه برابری مستمری مددجویان این مناطق را داشتیم. تأمین وسائل گرمایشی و سرمایشی و کانکس‌های این مناطق  صورت گرفت و در مجموع همه نیازهای اولیه و ثانویه را برای مددجویان حادثه دیده تأمین شد و بحث آموزش و مددکاری فعال تر شد.

اسماعیلی درباره «میزان افزایش بودجه برای مناطق محروم»، گفت: 430 میلیارد تومان یعنی 32 درصد از کل اعتبارات دولتی در 30 فعالیت تعریف شده را به مناطق محروم تخصیص داده‌ایم و در بخش غیردولتی نیز هر آنچه بتوانیم در قالب کمک خیرین قرار دهیم، مناطق محروم در اولویت است.

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد ادامه داد: در خصوص ایجاد کار در روستاها این کار در قالب کشاورزی، دامداری و صنایع دستی  صورت می‌گیرد و ما وظیفه استعدادیابی داریم. برنامه ریزی که در سال 97  شده بر اساس چشم اندزها انجام شده است و هدف عمده ما بحث محرومیت زدایی از این مناطق است.

وی یادآور شد: می‌خواهیم در حوزه  توانمند سازی و اشتغال ‌گام‌های موثری برداریم و مشکلات موجود را در آموزش مرتفع کنیم؛ ضمن اینکه قصد داریم در بحث هزینه‌ها و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان نیز تغییر ایجاد کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: در بحث بهسازی مسکن و سرویس‌های بهداشتی کار جهادی را انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم در 30 فعالیت عمده‌ای که کمیته امداد انجام می‌دهد در مناطق محروم انجام شود؛ ضمن اینکه حضور گروه‌های جهادی و سازماندهی در مناطق محروم و تعامل آنها با حوزه‌های متولی در کشور از جمله چشم اندازهای ما در سال جاری است.