به گزارش پارس نیوز، چشمه علی باستانی شهر ری که از حدود هشت هزار سال پیش  از دل سنگ‌ها می‌جوشید، به دلیل سوء مدیریت شهری پس از هزاران سال خشک شده و به محلی برای جولان موش ها تبدیل شده است. این اتفاق نادر در حالی رخ داده است که این چشمه در طول تاریخ حتی در بدترین شرایط هیچگاه خشک نشده بود.

آغاز خشک شدن چشمه جوشان علی همزمان با حفاری های مترو در آن محله صورت گرفت و به عقیده بسیاری از مسئولین، حفاری های مترو عامل خشک شدن چشمه علی بود؛ مسئولین مترو نیز با این عقیده موافق بودند و اعلام کردند پس از عبور دستگاه های حفاری آب به چشمه علی باز می گردد.

بازگشت آب به چشمه علی تا 15 تیر سال جاری وعده مسئولان مترو بود که به علت تاخیر در این اتفاق اعلام کردند باید آب بندی های لازم صورت گیرد. بالاخره با تاخیر دو هفته ای از سررسید زمانی که مترو اعلام کرده بود، آب به جشمه علی بازگشت.

با اینکه حجم آب بسیار کمتر از قبل بود اما نشاط و امید را بار دیگر به ساکنان محله بازگرداند. تا اینکه این اواخر آب چشمه علی باز هم کم و کمتر شد و در حال حاضر به صورت کامل خشک شده است.

حسن خلیل آبادی رئیس شورای شهرستان ری در گفت وگو با خبرنگاران دراین باره گفت: در ابتدا 7 درصد از آب چشمه علی بازگشت که هر روز شاهد کمتر و کمتر شدن آن بودیم.

وی افزود: در صورت بازنگشتن آب چشمه علی از مسئولین مترو شکایت می کنیم. مالکین چشمه علی که سند دارند و از آب چشمه علی حقابه دارند، به عنوان شاکی خصوصی شکایت خواهند کرد. 400 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه از طریق آب چشمه علی آبیاری می شد.

رئیس شورای شهرستان ری با اشاره به وعده های مسئولین مترو گفت: آب بندی تونل مترو به صورت کامل و دقیق انجام نشده است و آب هنوز به کانال مترو سرازیر می شود. مترو وعده داده است پس از آب بندی کامل 60 درصد آب به چشمه علی باز می گردد.

علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در گفت وگو با خبرنگاران در این باره گفت: هیچ وقت وعده بازگشت 60 درصد از آب چشمه علی را نداده ایم. نمی توان در این خصوص درصد داد چرا که چشمه ها از آب زیرزمینی تغذیه میشوند و نوسانات آب های زیرزمینی هم در همه دنیا رخ می دهد.

وی افزود: هر چشمه ورودی و خروجی دارد و ورودی چشمه ها به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی ها متغیر است. درخصوص خروجی ها باید بگویم در منطقه شهرری چاه های مجاز و غیر مجاز زیادی اقدام به برداشت از چاه می کنند و هیچ ارگانی در میزان برداشت آن ها نظارت نمی کند. باید شرکت آب منطقه ای وارد موضوع شود و  بر اساس نیاز بعضی از چاه ها را مسدود کند تا ذخیره آب سفره های زیرزمینی کم نشود.

امام خاطر نشان کرد: پیش از این گفته بودم پس از عبور دستگاه حفاری مترو از محل و آب بندی تونل مترو، آب به چشمه علی باز می گردد و اتفاقات بعد از آن به هیچ عنوان به مترو مربوط نمی شود. آب بندی تقریبا کامل شده است و میزان باقی مانده ربطی به دبی آب چشمه علی ندارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه  در پاسخ به شایعه ای مبنی بر این که مترو طی اقدامی با تانکر آب به داخل چشمه ریخته است گفت: «برای پر کردن آب چشمه علی هزاران تانکر نیاز است. البته نگهبان میراث فرهنگی در آنجا حضور دارد، لذا ریختن آب با تانکر در داخل چشمه علی ادعای بی مورد و بی اساسی است.»

ذکر این نکته ضروری است که در بین کش مکش هایی که در رابطه با آب چشمه علی بین مسئولین رخ می دهد، شاهد هیچ اقدام موثری نیستیم. تنها وعده و وعیدهایی می شنویم که به هنگام عمل همه پوچ می شوند و ما تنها شاهد خشک شدن آب چشمه ای هستیم که در دوازده دوره تاریخی محل اسکان مردمان مختلفی بوده است و در تمام این دوره ها، روزی نبوده که این چشمه خشک شده باشد.