به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بحث وفای به عهد و به عبارتی" مَرده و قولش" در قرآن کریم و روایات بسیار مورد توجه و عمل به آن تاکید شده و البته از نظر عقلی نیز بدون تردید هیچ انسان عاقلی خلف وعده و زیر قول زدن طرف مقابلش را برنمی تابد.

به عنوان مثال در قرآن کریم می خوانیم: " به عهد و پیمان وفا کنید زیرا عهد و پیمان مورد بازپرسی است۱" . همچنین در آیه ای دیگر می فرماید: " به داستان زندگی اسماعیل توجه کن، بی تردید او انسان وفادار به عهد و پیمان بود۲" .

امام علی (ع) در پاسخ به این سوال که وفای به عهد چه جایگاهی در وظایف اجتماعی دارد؟ در فرمان استانداری خود به مالک اشتر می فرمایند: " هیچ یک از فرایض خداوند مثل وفای به عهد نیست که مردم، با وجود داشتن خواهش های گوناگون و آرا و اندیشه‏ های متفاوت، در بزرگداشت آن یکدل باشند۳" .

ایشان همچنین درباره کسی که عهد و پیمان خود را رعایت نکند، فرمودند: " به خدا یقین ندارد، کسی که عهد و پیمان خود را رعایت نکند۴" .

امام باقر (ع) نیز در وصف ویژگی های افراد با تقوا از أمیرالمؤمنین (ع) چنین نقل می کنند: " تقوا پیشگان نشانه‏ هایی دارند که با آنها شناخته می‏ شوند: راستگویی، امانتداری، وفای به عهد… ، خوش خویی، بردباری زیاد و پیروی از علمی که به خداوند عز و جل نزدیک می‏ کند۵" .

این امر آن قدر مهم است که در حدیثی از امام علی (ع) از جمله خصلت هایی دانسته شده که جایز است انسان به آن تعصب داشته باشد. در بخشی از این روایت می خوانیم: " برای خصلت های پسندیده تعصّب به خرج دهید، خصلت هایی چون: نگاهداشت حقّ و حرمت همسایگی و پایبندی به عهد و پیمان ها و فرمان بردن از نیکی ها و مخالفت با تکبّر و گردن‏ فرازی و اقدام به احسان و نیکوکاری و خویشتنداری از زورگویی و تجاوز و بزرگ شمردن قتل نفس و انصاف داشتن با مردم و فرو خوردن خشم و دوری از ایجاد تباهی در جامعه۶" .

منابع:

۱- سوریه اسراء آیه ۳۴

۲- سوره مریم آیه ۵۴

۳- نهج البلاغة: الکتاب ۵۳ منتخب میزان الحکمة: ۴۱۲

۴- غررالحکم: ۹۵۷۷ منتخب میزان الحکمة: ۴۱۲

۵- الخصال: ۴۸۳ / ۵۶ منتخب میزان الحکمة: ۶۰۶

۶- نهج البلاغة: الخطبة ۱۹۲ منتخب میزان الحکمة: