به گزارش پارس نیوز، بر اساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی متولی تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش هستند.

*کاهش معنادار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان

بعد از تأسیس دانشگاه فرهنگیان، قرار بود این دانشگاه از سال 1391، به طور متناسب دانشجومعلم برای جبران کمبود معلم در آموزش و پرورش جذب کند، اما اتفاقات دیگری رقم خورد و  طی 6 سال اخیر با کاهش شتابان و ریزش زیاد دانشجو همراه شد.

در سال 1391، 21 هزار نفر؛ در سال 1392 ، 16 هزار نفر؛ در سال 1393 ، 11 هزار نفر؛ در سال 1394، 9 هزار نفر؛ در سال 1395،  3 هزار نفر و در سال 1396 حدود 7 هزار دانشجومعلم جذب شدند.

کاهش معنادار دانشجو معلم منجر به تعطیلی برخی مراکز قدیمی و با سابقه تربیت معلم در سراسر کشور شد که در استان تهران، 2 مرکز آموزش عالی شهدای مکه و عترت از سال 1395 بدون جذب دانشجو، عملاً ساختار اداری و دانشجویی آن منحل شد.

*قرار گرفتن دانشگاه فرهنگیان در ریل اصلی تربیت معلم

این روزها دانشگاه فرهنگیان شرایط متفاوتی پیدا کرده است؛ بعد از چندین سال فعالیت با سرپرست، اکنون صاحب رئیس است.

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان اعتقاد دارد که بین ظرفیت واقعی و جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تفاوتی بسیاری وجود دارد و دانشگاه فرهنگیان می‌تواند سالیانه 24 هزار دانشجومعلم جذب کند.

وی بیان کرد: در سال جاری ۲۴هزار دانشجو از طریق کنکور جذب این دانشگاه می‌شوند و این تعداد نسبت به سال گذشته با افزایش ۳ برابری همراه بوده است.

 با افزایش پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان، مراکز قدیمی تربیت معلم احیا شده و به ریل اصلی تأمین و تربیت معلم برگشتند.

پرویز انصاری‌راد سرپرست مدیریت پردیس‌های استان تهران دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با فارس از احیای مراکز تربیت معلم در این استان خبر داد و گفت: در سال آینده، نزدیک به ۳ هزار دانشجومعلم در ۱۶ رشته تحصیلی جذب این دانشگاه خواهند شد.

وی با بیان اینکه مراکز قدیمی تربیت معلم در تهران که تعطیل شده بودند، دوباره احیا شده و از مهرماه سال جدید نزدیک به هزار دانشجو معلم پذیرش خواهند کرد، تصریح کرد: مرکز آموزش عالی شهدای مکه از سال تحصیلی جدید در رشته های آموزش ابتدایی، آموزش جغرافیا، آموزش علوم اجتماعی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش تاریخ دانشجو معلم جذب خواهند کرد.

انصاری راد ادامه داد: مرکز آموزش عالی عترت که مرکز تعطیل شده نیز بود دوباره احیا شده و نزدیک به ۵۰۰ دانشجو معلم در رشته آموزش ابتدایی جذب خواهند کرد.

 شرفی معاون توسعه مدیریت و منابع مدیریت پردیس‌های استان تهران نیز در گفت‌وگو با فارس، از تجهیز 2 مرکز شهدای مکه و عترت واوان خبر داد و افزود: سازمان اداری این 2 واحد آموزش عالی دوباره شکل گرفته و پست‌های مدیریتی، کارشناسی و شبانه‌روزی به آنان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: فضای کالبدی، خوابگاه‌ها، آشپزخانه، کلاس‌های درس و آمفی تئاتر این مراکز تعمیر و تجهیز شده و آماده جذب دانشجو معلم از مهرماه سال جاری هستند.