در سال ۱۹۷۶، دو زیست شناس سوئدی از طرف دانشگاه گوتنبرگ ماموریت یافتند که به روی خزندگان بیابانی ایران تحقیق کنند. « آندره» و « نیلسون» ، در حین تحقیق در کنار چشمه سفیدآب وزغ کویری را می یابند و پس از تحقیقات مشخص می شود که این گونه ی جدیدی از وزغ هاست که تنها در این نقطه از جهان زندگی می‎ ‏ کند.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آنها در ساعات اولیه شب در حال تصویربرداری از پارک ملی کویر بودند که متوجه صداهایی شبیه به صدای قورباغه در نزدیکی یک چشمه آب شور کویری شدند. تا آن زمان، هیچ گزارشی مبنی بر وجود قورباغه و وزغ در محدوده پارک ملی کویر وجود نداشت و این اتفاق، به نوعی کشف پراکنش جدید از یک خانواده دوزیست محسوب می شد که تنها منحصر به پارک ملی کویر در استان سمنان ایران بود.

پارک ملی کویر، علاوه بر وزغ کویری، گونه های منحصر به فرد ایرانی دیگر نظیر یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و زاغ بور را نیز در خود جا داده است.

« بهرامعلی ظاهری» ، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست استان سمنان به ایسنا گفت: وزغ کویری از راسته ی وزغ ها و قورباغه ها و از رده ی دوزیستان است و این گونه دوزیست منحصر به فرد، تنها گونه ی دوزیست زیستمند در پارک ملی کویر استان سمنان است.

وی افزود: دوزیستان مهم ترین و بنیادی­ ترین رویداد­ های تکامل در تاریخ زمین­ شناسی به­ شمار می­ آیند و حلقه ی اتصال تحول میان ماهیان و خزندگان را تشکیل می­ دهند و این تحول در اندام این جانوران به خوبی نمایان است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست استان سمنان اظهار کرد: نوزادان دوزیستان کاملاً آبزی هستند و مانند ماهی آبشش دارند و پس از ایجاد یک دگردیسی در بدن آنها شش و ریه ظاهر و وارد خشکی و تنفس آنها از هوا انجام می­ شود.

ظاهری تصریح کرد: دوزیستان همان­ طوری که از نامشان پیداست تکاملشان به گونه­ ای است که برای زندگی در دو محیط خشکی و آبی سازگار شده­ اند و با وجود این که می توانند در محیط خشکی زیست کنند بدن آنها نیاز مبرم به رطوبت و محیط آبی دارد.

وی ادامه داد: دوزیستان مکانیزمی برای نوشیدن آب با دهان ندارند هم چنین ریه­ های آنها کارآیی کافی برای کسب اکسیژن را ندارد از این رو این حیوان برای تحقق این دوموضوع نیاز دارد که رطوبت و اکسیژن را از راه پوست جذب کند و برای این منظور باید پوست آنها به طور دائم مرطوب باشد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست استان سمنان وزغ کویری را گونه ی اندمیک و بومی پارک ملی کویر در استان سمنان برشمرد و افزود: این گونه دوزیست منحصر به فرد، تنها گونه ی دوزیست زیستمند در پارک ملی کویر است.

ظاهری دامنه ی پراکنش و حضور این گونه را فقط محدود به اطراف چشمه سفید­ آب واقع در ضلع شمالی رشته کوه سفید­ آب و در مجاورت محیط بانی سفید­ آب و در ناحیه جنوب غربی پارک ملی کویر مرکزی دانست.

وی گفت: از نیازهای زیستی این حیوان و شرایط زیستگاهی آن وجود چشمه پرآب سفید­ آب و برکه و نیزار کوچکی است که در چند متری پایین دست چشمه سفید­ آب واقع شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست استان سمنان با بیان این که این گونه همانند سایر گونه­ های زیستمند در مناطق خشک و بیابانی برای مقابله با شرایط سخت و هوای گرم و خشک بیابان تکامل ویژه­ ای یافته است، خاطر نشان کرد: وزغ کویری در آشیان اکولو­ ژیک خود در اواخر شب مشغول به فعالیت و گشت و گذار می­ شود و در حدود سحر و پیش از سپیده صبح به سمت لانه خود پناه می برد و اغلب از سوسک­ ها و حشرات از جمله شب­ پره ها تغذیه می­ کنند.