به گزارش پارس نیوز، بیمارستان میلاد، یکی از بزرگترین بیمارستان‌های کشور است که در دل پایتخت نه تنها بیماران استان تهران را پذیراست، بلکه هزاران نفر هر روز از سراسر کشور به اینجا می‌آیند تا از خدمات درمانی رایگانی که توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان ملکی تامین اجتماعی به بیماران ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

نوبت گیری از بیمارستان ملکی تامین اجتماعی

یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران این بیمارستان نوبت گیری برای بخش‌های مختلف درمانی است. طی چند سال گذشته و به منظور کاهش صف های طولانی نوبت دهی در مراکز درمانی، طرح نوبت دهی اینترنتی و تلفنی در بیمارستان میلاد راه اندازی شد، اما این نوبت دهی ها نیز با مشکلات زیادی رو به روست. هر فرد در ماه فقط یکبار می‌تواند از طریق سامانه اینترنتی نوبت دریافت کند که البته راه اندازی این سامانه نتوانسته به طور قطعی مشکلات بیماران را حل کند. در این شرایط ممکن است اینترنت در دسترس همه مردم نباشد و یا آن‌ها با نحوه ثبت نام اینترنتی آشنا نباشند.

البته باید گفت که نوبت گیری تلفنی نیز مشکلات خود را دارد. همراه بیماری می‌گفت: بعد از تلاش‌ بسیار برای گرفتن نوبت از سامانه تلفنی بیمارستان بالاخره خط به اپراتور وصل شد، اما در نهایت اپراتور ظرفیت درمانگاه را تکمیل اعلام کرد و گفت: جهت اخذ نوبت مجدد می‌توانید در ابتدای روز بعد تماس بگیرید. 

او ادامه داد: با این وضعیت باید یک هفته تا یک ماه در نوبت بمانید که این میانگین زمانی بر اساس نوع انتخاب پزشک متفاوت است. مثلا برای مادرم که بیماری قلبی دارد، بیش از 10 روز طول کشید تا بتوانم نوبت بگیرم، این در حالی است که یک لحظه تعلل در درمان بیمار قلبی،  جایز نیست. خیلی از اوقات عمر افراد کفاف نمی‌دهد، چرا که اغلب بیماران قلبی و دیابتی شرایط خوبی ندارند.

مشکل دیگری که نوبت دهی اینترنتی و تلفنی برای بیماران به همراه دارد، این است که در زمان مراجعه، پزشک انتخابی حضور ندارد و پزشک دیگری بیمار را معاینه می‌کند، این در حالی است که بسیاری از بیماران از این وضعیت گله مندند. بیمارانی که طول درمان خود را با پزشک خود گذرانده اند حال با تغییر پزشکشان ممکن است در روند درمان با مشکلاتی مواجه شوند.

کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی بیمارستان میلاد یکی از بخش هایی است که افراد تحت پوشش تامین اجتماعی خدمات رایگان را گاهاً با صرف هزینه کم دریافت می‌کنند. برخی خدمات دندانپزشکی از جمله رادیولو‍‍‍ژی دندان در بیمارستان میلاد برای افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، رایگان است، اما ارائه خدمات خاص در این کلینیک برای بیماران هزینه‌بَر است. ضمن اینکه دندان پزشکان میلاد اغلب به علت تعداد زیاد مراجعان وقت کافی برای انبوه بیماران مراجعه کننده ندارند.

نوبت گرفتن از کلینیک دندانپزشکی میلاد کار آسانی نیست. افرادی که از طریق اینترنت یا تلفن توانسته‌اند وقت دندانپزشکی بگیرند، وضعیت بهتری دارند، اما برخی از آن‌ها همراهان بیماران هستند که از شهرهای دیگر آمده‌اند و از فرصت بستری شدن همراهشان استفاده می‌کنند تا از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوند. در این شرایط آن‌ها در صف‌های طولانی و گاها شلوغ می‌ایستند که بتوانند میان نوبت بیماران دیگر مشکلات دندان خود را حل کنند. 

یکی از بیماران می‌گفت: پس از ساعت‌ها تماس و پشت خط ماندن برای دندانپزشکی نوبت گرفتم، اما نوبت را برای یک ماه دیگر دادند، معلوم نیست تا آن زمان دندانم چه وضعیتی پیدا کند.

دغدغه‌های همراهان بیماران بیمارستان میلاد

البته مشکلات بیمارستان میلاد به طریقه نوبت دهی به بیماران خلاصه نمی‌شود. بسیاری از بیماران بیمارستان میلاد از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند و در زمان بستری شدنشان خانواده و همراهانشان مکانی برای اقامت ندارند. بسیاری از این همراهان به دلیل نداشتن مکان اقامت مناسب در کلانشهری مانند تهران، سرگردان هستند. هزینه مسافرخانه ها برای کسانی که مجبورند چندین روز و حتی چندین ماه در تهران بمانند، گران تمام می‌شود، در حالی که بیمارستان میلاد و حتی سازمان تامین اجتماعی می‌توانند اقامتگاهی را برای همراهان این بیماران فراهم کنند.

پدر یکی از بیماران می‌گفت: 3 ماه پیش برای درمان بیماری دخترم که ناراحتی ریه دارد، به تهران آمدیم.گفتند باید به بیمارستان میلاد بیاییم، اینجا دستگاه‌های مجهز دارند و از همه مهم تر با بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی می‌توانیم هزینه کم تری بپردازیم.

او توضیح داد: الان 3 ماه است که بیشتر از آنچه قرار است از بیمه بگیریم، خرج اقامت و خورد و خوراک کردیم. حتی بارها برای انجام بخشی از مراحل درمان به مطب‌های خصوصی پزشکان هم رفتیم. این رفت و آمدها نه تنها کم خرج نیست، بلکه خیلی هم گران است.

مینا یکی از همراهان بیمار بخش قلب بیمارستان میلاد است که از مشهد به تهران آمده و از دو شب گذشته به پرستاران برای خدمت رسانی به خواهرش کمک می‌کند و شب‌ها روی صندلی می‌خوابد. او می‌گفت: غذای بیمارستان تعریفی ندارد، از طرفی هم آن قدر درباره عفونت بیمارستان شنیده ام که ترجیح می‌دهم از غذای بیمارستان نخورم و از بیرون غذا تهیه کنم.

رسیدگی‌ها در اورژانس میلاد

مشکلات اورژانس بیمارستان میلاد و حتی بخش‌های مختلفی که بیماران بستری هستند هم یکی از دغدغه های اصلی بیماران است. گلایه‌های بیماران در زمان مراجعه به اورژانس بیمارستان‌های دولتی، درباره رسیدگی‌های دیرهنگام و کم توجهی به بیماران است که باعث شکوائیه‌های زیادی می‌شود.

پیرمردی از عدم رسیدگی به بیمارش گلایه می‌کرد، در حالی که با عصبانیت داد می‌زد و می‌گفت: حدود ۱۵ روز است که بیمارم اینجا بستری شده است. تا الان هیچ رسیدگی ای انجام نشده و برای سونوگرافی و دیگر آزمایشات پرستاران نمی‌آیند بیمار را ببرند، من با اینکه سنم زیاد است و توانایی ندارم، مجبورم با ویلچر، خودم او را جا به جاش کنم.

اجرای طرح تحول سلامت، بهبود خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی را هدف قرار داده بود.قرار بود که این طرح در بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیز اجرا شود و بر این اساس تلاش شود تا مانند بیمارستان‌های دولتی، بیماران و همراهان آنان برای تهیه ملزومات پزشکی از بیمارستان خارج نشوند، اما مشکلات کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی که به امید درمان رایگان به بیمارستان‌های این سازمان مراجعه می‌کنند، کمی متفاوت است. اغلب آن‌ها مجبورند برای تهیه داروهای بیماران خود به خارج از بیمارستان مراجعه کنند که علاوه بر هزینه بالای دارو موجب می‌شود که برای رفت و آمد در شهری مانند تهران هزینه زیادی صرف کنند.

به هر حال تعداد بیمارستان های تامین اجتماعی برای بیش از 40 میلیون بیمه شده آن اندک است. میلیون‌ها کارگر و کارمند بیمه شده، سال‌ها حق بیمه می پردازند تا اگر روزی خود یا یکی از عزیزانشان بیمار شدند، بی دغدغه در بیمارستان بستری و درمان شوند، بیمارستانی که بی رنج سفر و نوبت دهی طولانی، بیمار را پذیرش کند. هزاران نفر از آن افراد که عمدتا از نظر مالی کم توان هستند، مجبورند هر روز برای پذیرش در بیمارستان‌های رایگان، مسافت طولانی را طی کنند، درحالی که چندان هم رایگان تمام نمی‌شود.

در خصوص مشکلات و دغدغه‌های بیماران بارها با مسئولان بیمارستان میلاد تماس گرفته شد، اما آنان پاسخ به ابهامات را به جواب‌های کتبی بعد از نامه نگاری موکول کردند و حتی حاضر به پاسخگویی حضوری درخصوص مشکلات بیماران بیمارستان نشدند.