به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در برنامه ی شامگاه ۱۰ خرداد ماه « هفت» میزگردی درباره ی بازار جهانی و سینمای ایران با حضور حسن نجاریان (سرپرست گروه اعزامی به کن و قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی) ، امیر اسفندیاری (معاون امور بین الملل فارابی) ، مسعود اطیابی و علی معلم (کارشناس سینما) برگزار شد.

امیراسفندیاری تاکید کرد: مقوله ی حضور بین المللی سینمایی ایران موضوع شناخته شده ای برای عموم و حتی سینماگران نیست، درحالی که ما باید بازارهای جهانی را تفکیک کنیم و در آن ها حضور داشته باشیم.

او گفت: وقتی به یک بازار جشنواره خارجی می رویم عمده ی مسئولان آن ها حرفه ای هستند یعنی از مسئولان برگزاری جشنواره های بین المللی یا کمپانی های پخش فیلم هستند، به همین دلیل می توان با برنامه ریزی، آثار جدید و قدیمی را برد تا بتوان آن ها را در بازار نمایش داد و حتی به کانال های تلویزیونی فروخت.

اسفندیاری همچنین بیان کرد: تمام فیلم های سینمایی ایران نمی توانند در جشنواره های جهانی حضور داشته باشند اما شرایط حضور در بازار فیلم فرق می کند.

نجاریان: حضور در جشنواره های خارجی به معنی قبول تمام سیاست های آن ها نیست

حسن نجاریان هم گفت: حضور ما در جشنواره های جهانی و بازار فیلم آن ها مبنی بر این نیست که تمام سیاست هایشان را قبول داریم، اما با این حال تلاش می کنیم در حد توان و بودجه شرکت کنیم، چون خیلی ها دوست دارند سینما و جامعه ی ایران به لحاظ فرهنگی در انزوا باشد و ما براساس بودجه های محدودی که داشتیم در بازارهای فیلم جهانی حضور پیدا کردیم و فیلم های خود را عرضه کردیم.

او گفت: موضوع فقط این نیست که ما در مقابل فیلم هایی مانند « آرگو» به طور مستقیم یک فیلم بسازیم بلکه می توانیم توانایی های خود را در مقابل گفتار آن ها عرضه کنیم.

هزینه حضور در جشنواره کن بیش از پولی است که برای جشنواره فجر خرج می شود

در این بخش مسعود اطیابی به انتقاد از نحوه ی حضور ایران در جشنواره هایی مانند کن و خروجی آن اشاره و اظهار کرد: در چنین جشنواره هایی ما بدون برنامه ریزی و مدیریت شرکت می کنیم و در این چند ساله نشان داده ایم که بی هدف بوده ایم، این درحالی است که افزایش امکان نمایش فیلم برای فیلم سازان بسیار مهم است.

او افزود: در عرصه ی بین المللی اصلا به دیپلماسی فرهنگی توجه نکرده ایم و برنامه ریزی کلان و جزئی هم وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: تاکنون نیروهای مجرب کافی برای حضور در بازارهای فیلم خارجی نداشته ایم و آقای اسفندیاری با وجود توانمندی بالایی که دارد، دو سه نفر بیشتر با ظرفیت او نداریم.

اطیابی ادعا کرد: فارابی برای حضور سالانه در جشنواره کن حدود ۱۰۰هزار دلار مصرف می کند که در طول این سال ها به رقمی حدود دو تا سه میلیون دلار می رسد و این بیش از پولی است که برای جشنواره فجر خرج می شود.

نجاریان در این باره گفت: ارقامی که هزینه می شود اصلا اینطور نیست و حداقل در این چهار سال با صرفه جویی کامل بوده است. ما یک هدف، برنامه ریزی و بودجه ای داریم که باید طبق آن عمل کنیم.

او خاطرنشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی فقط فیلم هایی را می تواند عرضه کند که در اختیار بخش بین الملل فارابی قرار گرفته و به این بنیاد واگذار شده است.

در ادامه ی این میزگرد، اطیابی از اینکه هیچ کدام از فیلم هایش با وجود اینکه برخی از آن ها دارای مضمون ضدجنگ بودند، امکان حضور در بازار بین المللی پیدا نکرده اند، گله کرد.

اسفندیاری در این باره پاسخ داد: فیلم های شما برای پخش بین المللی باید حتما با شرکتی قرارداد داشته باشد.

اطبایی همچنین در ادامه به افتادن پرچم ایران در جشنواره کن و پذیرایی کارشناسان ایرانی از مهمانان خارجی با پسته، اشاره کرد که اسفندیاری در این باره گفت: وقتی ما توهم توطئه داریم حرف هایی می زنیم که به جایی نمی رسد. پرچم ایران در یک روز تعطیل بر اثر باد و طوفان کنده شد و چون به سه روز تعطیلی برخورد کردیم مسئولان جشنواره کن مرتب عذرخواهی کردند، چون آن ها با شرکتی قرار داشتند و باید بالابری می آمد تا امکان نصب دوباره پرچم باشد.

اسفندیاری همچنین با اشاره به اینکه گفته می شود حضور ایران در چنین جشنواره هایی به آن اعتبار می بخشد پس نباید شرکت کنیم، گفت: فکر می کنید اینکه ما در اسکار نباشیم یا مثل امسال که خود را حذف کردیم و خودزنی کردیم از اعتبار آن ها کم شد؟ اینکه گفته می شود وقتی به کن می رویم به آن ها اعتبار می بخشیم چه مفهومی دارد؟

او تاکید کرد: اگر می خواهیم از این شرایط فراتر برویم به بودجه احتیاج داریم. ما در زمان مدیریت آقای جعفری جلوه و بعد هم آقای شمقدری در بحث اکران بین المللی برنامه داشتیم ولی این کار به هیچ جایی نرسید چون بودجه نداشتیم.

علی معلم: تدبیری برای حضور جهانی سینمای ایران وجود ندارد

علی معلم هم در بخشی از این میزگرد گفت: آنچه در این سال ها دیده ایم نشان می دهد که تدبیری برای حضور جهانی سینمای ایران وجود ندارد و ما برای اینکه این کار را پیش ببریم ساختار به ساختار به هزینه هایی احتیاج داریم.

او اضافه کرد: حضور سینمایی ایران در بازارهای فیلم جهانی این گونه بوده که ۱۰۰ هزار دلار هزینه کند تا غرفه ای داشته باشد و فیلمی را نمایش دهد ولی میزان مشارکت در بازار هر روز سنگین تر می شود و آنچه در این سیستم فعلی وجود دارد و کاری که آقایان انجام داده اند در مجموعه ی امکاناتی است که در اختیارشان قرار دارد.

معلم با اشاره به اینکه سینما در ایران شتر، گاو پلنگ است، گفت: مفهوم استراتژیک سینما در شاخصه های برنامه ریزی کشور وجود ندارد این در حالی است که در چند سال اخیر فیلم هایی که از ایران قابلیت حضور در جشنواره های خارجی را دارند، به شدت کاهش پیدا کرده است.

درخواست یک منتقد سینما از پرسشگران مناظره های انتخاباتی

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی محمدتقی فهیم (منتقد سینما) که برای نقد فیلم « ملکه» حضور داشت، به مناظره های انتخابات ریاست جمهوری اشاره و اظهار کرد: یکی از مسائل اساسی که پرسشگران تلویزیون در مناظره ها باید به آن اهتمام داشته باشند این است که برنامه های نامزد ها در حوزه ی فرهنگ به ویژه سینما باید دقیق تر و روشن تر مشخص شود، چون در ۳۰ سال پس از انقلاب اسلامی، سالانه به طور میانگین هشت فیلم دفاع مقدسی داشته ایم که بیشتر فیلم ها با بودجه ی دولتی تولید شده اند و ۹۰ درصد آن ها هم دیده نشده اند، این درحالی است که فیلمی به اسم « ملکه» با استانداردهای بین المللی ساخته شده و در انبار نمی ماند.

سوال پیامکی این برنامه به چگونگی استراتژی سینمای ایران در بازارهای جهانی اختصاص داشت که بیشتر مخاطبان « تولید فیلم با مضامین جهانی» را در اولویت دانستند.

گبرلو- مجری- ابتدا درباره فیلم های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و تکذیب هایی که پس از اعلام اسامی فیلمسازان در برنامه « هفت» اعلام شد، گفت: همکاران من نام فیلمسازان سازنده فیلم های انتخاباتی را بر اساس اعلام ستاد نامزدها مطرح کردند ولی بعد متوجه شدند که این طور نبوده و اخبار ما باعث دلخوری فیلم سازان شده است که امیدوارم ما را ببخشند.