به گزارش پارس نیوز، ولی الله صالحی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ریشه مشکلات جامعه کارگری، به یک شخص و یک مدیر باز نمی‌گردد؛ هرچند که اشخاص می‌توانند در جایگاه خود و در ایجاد این مشکلات اثرگذار باشند. در حال حاضر برای من جای سوال است که مجلس که درگیر استیضاح شده، کدامین نکات و موضوعات را مد نظر قرار داده ‌است؟ حل مشکلات جامعه  کارگری قائم به شخص نیست که با تعویض آن، مشکلات هم حل شوند.

وی با اشاره به مشکلات جامعه کارگری گفت: مشکلاتی که اکنون در جامعه کارگری وجود دارد، مربوط به یک روز و دو روز نیست. مشکلات از سال‌های قبل وجود داشته و امروز هم این مسائل به دولت رسیده است. صالحی گفت: اعتراضات اخیر هم دال بر نپذیرفتن این اوضاع است. از دیدگاه ما قضیه پیش آمده برای وزارت کار هم بیشتر از جنبه صنفی و نه سیاسی بررسی می‌شود. 

وی افزود: در حال حاضر کارگاه‌ها‌ی کشور به دلیل مشکلات گوناگون، چندان فعالیتی ندارند و به همین جهت اوضاع کارگر و زندگی کارگر مناسب نیست. به جای جناحی کردن مشکلات، باید راهکاری درست برای حل آنها ارائه کنیم. کشور این توانایی را دارد که مسائل را حل و فصل کند. اما متاسفانه به سمت حل آنها نمی‌رویم. همیشه بحث این بوده که یک جناح سیاسی، طرف مخالف خود را کنار بزند. برای حل مشکل وزارت کار باید این نوع نگاه سیاسی را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: به جهت این نوع نگاه سیاسی، همیشه اصل قضیه گم می‌شود. هر مشکلی پیش می‌آید، همیشه سعی کرده‌ایم که مشکل را به گردن جریان دیگر بیندازیم. این نوع رویه در کشور وجود دارد. در مورد وزارت کار هم همینگونه است. وی افزود: نمایندگان مجلس که به عنوان عصاره مردم شناخته می‌شوند، باید ریشه این مشکل را شناسایی کنند. در نهایت اگر نیاز به وضع قانون دارد، در قالب طرح و لایحه آن کسری را جبران کند. اگر هم قانونی وجود دارد و اجرا نمی‌شود باید متذکر شوند و با آن کسی که قانون را اجرا نمی‌کند برخورد نمایند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات جامعه کارگری با استیضاح وزیر کار حل می‌شود، ابراز داشت: مشکلات جامعه کارگری صرفا با استیضاح وزیر حل نمی‌شود. در مورد ریشه مشکلات جامعه کارگری، بحث یک شخص و یک مدیر را به تنهایی نمی‌توان مطرح کرد. البته اشخاص می‌توانند در جایگاه خود و در ایجاد این مشکلات اثرگذار باشند. در حال حاضر برای من جای سوال است که مجلس که درگیر استیضاح شده، کدامین نکات و موضوعات را مد نظر قرار داده ‌است؟ حل مشکلات جامعه  کارگری قائم به شخص نیست که با تعویض آن، مشکلات هم حل شوند.

این فعال حوزه کارگری ابراز داشت: عموم قوای سه‌گانه برای حل این مشکلات و موضوعات باید همکاری کنند. علی‌الخصوص قوه مجری باید همت ویژه به خرج دهد. ولی متاسفانه نسبت به وظیفه‌ای که این قوه بر عهده دارد، شاهد فعالیت‌های لازم جهت حل و فصل مشکلات جامعه کارگری نیستیم. به عنوان مثال دولت برای حل مشکل اشتغال، باید به سمت سرمایه‌گذاری برود. به همین جهت باید بسترهای لازم را مهیا کند. اما دولت در این کار، آنچنانکه باید فعالیتی از خود نشان نداد. از سوی دیگر مجلس هم کم کاری می‌کند. آیا قانون لازم داریم؟ آیا نظارت ضعیف است؟ مساله چیست؟ چرا مجلس وارد عمل نمی‌شود؟ قوه قضاییه هم باید با تخلفات برخورد کند. 

وی ادامه داد: مشکلات کشور دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن، نبود "مدیریت" است. اصلاح شیوه مدیریت هم صرفا با عوض کردن یک وزیر رفع نمی‌شود. در این مورد به یک اجماع در سطح ملی نیاز داریم تا بتوانیم از عهده این مشکلات برآییم. در غیر اینصورت استیضاح یک وزیر، به حل مشکلات جامعه کارگری ختم نخواهد شد.

صالحی ضمن انتقاد از عملکرد 39 مجلس در قبال جامعه کارگری، تصریح کرد: در 39 سال اخیر ما شاهد حضور نماینده‌های حقیقی مردم در مجلس نبوده‌ایم. اکنون نماینده واقعی جامعه کارگری در مجلس کیست؟ آیا یک نماینده واقعی در مجلس داریم که از قشر کارگر باشد. ما با برخی از همین نماینده‌ها صحبت کرده‌ایم. آنها اصلا از قوانین بیمه اطلاعی نداشتند. البته نمی‌توان از آنها هم خرده گرفت؛ چراکه در جامعه کارگری حضور نداشته‌اند. شکل‌گیری مجلس به گونه‌ای است که نمایندگان واقعی مردم نمی‌توانند وارد مجلس شوند. نتیجه این نوع نگاه را هم می‌توان مشاهده کرد. تنها یک نماینده دردمند می‌تواند از حق و حقوق قشر زحمتکش کارگر دفاع کند.