به گزارش پارس- همه می‌دونیم که متاسفانه خیلی از هموطنامون توی وضعیت خوبی به‌سر‌نمی‌برن، و همه‌مون باید اگه کاری از دستمون برمیاد براشون انجام بدیم. اینو همین‌جا داشته باشید...دیدید وقتی یه اتاق توی خونه یا محل کارتون به‌هم‌ریخته و شلوغ باشه عملا خیلی کارا رو نمیشه کرد و یه جورایی قفل می‌شه همه‌چی؟ بعد که چند ساعت وقت می‌ذارید و یه خونه‌تکونی و مرتب‌سازی اساسی می‌کنین کلی وسیله اضافه میاد.یا کلی چیز به‌درد‌بخور کشف میشه.نکته اصلی توی بحث کمک به محرومین به نظر ما همینه که خیلی‌ها، خیلی کارهای مفید از دست‌شون برمیاد ولی خودشون خبر ندارن.خیلی‌ها هم می‌خوان یه کاری کنن ولی نمی‌دونن چی کار کنن.خیلی‌ها هم می‌دونن و می‌تونن، ولی مورد مناسبی سراغ ندارن که کمک‌شون رو به دست‌ش برسونن.این شد که یه تیم متشکل از چندتا جوون خوش‌فکر، جمع شدن و دست‌به‌کار شدن تا فقط اوضاع رو سروسامون بدن.قصدشون هم رقابت با خیریه‌ها و ان‌جی‌او‌های دیگه نیست، اصلا یه خیریه جدید که نمی‌تونه اون اتفاق جدیده باشه برای سروسامون دادن!ما «سایه» ای‌ها فقط داریم همه‌ی تلاش‌مون رو می‌کنیم تا خیریه‌ها و ان‌جی‌اوها و هر‌کسی توی این موضوع داره کار می‌کنه، بتونه بهتر کارش رو انجام بده.و فرآیند کمک‌رسانی به هموطنان‌مون توی فضای شفاف و درست، راحت‌تر انجام بشه.

«سایه» اصلن چیه و خلاصه چکار می‌کنه؟
سامانه «سایه» قابل استفاده توسط همه مراکز خدمت‌رسان مثل خیریه‌ها، مساجد، گروه‌های جهادی، ان‌جی‌او‌ها و ... است. این نرم‌افزار داره بستری فراهم می‌کنه تا این مراکز به‌صورت کاملا رایگان و تضمین‌شده از قابلیت‌ها و امکاناتی که داره برای یاری رسوندن موثرتر و سریع‌تر به نیازمندا بهره‌مند بشن.


«سایه» وابسته به کجاست؟
سایه دقیقا به هیچ جایی وابسته نیست، ما فکر می کنیم این جور کارها رو باید همه مردم خودشون انجام بدن، و منتظر هیچ جایی مثل دولت یا شهرداری یا حتی کمیته امداد و بهزیستی نمونن. یعنی سایه رو درحقیقت ان‌جی‌او‌ها و خیریه ها اداره می‌کنن


مخارج «سایه» از کجا داره تأمین میشه؟
طبیعیه که «سایه» هم مثل هر سایت دیگه‌ای یه سری مخارج داره از قبیل نیروی‌انسانی، سرورها، نیروهای اجرایی و... اما خداروشکر تا حالا توی خرج مون نموندیم و اینها همش توسط خیرین تامین شده. یعنی هیچ بخشی از مخارج تیم اجرایی و فنی سایه از توی سایت که طبیعتا تأمین نمیشه. بعدشم طبیعیه که یه مقداری از این مخارج رو ما به عنوان مسئولیت اجتماعی خودمون پذیرفتیم، و خب یه مقداریش رو هم خیرین و بعضی خیریه‌های داوطلب تأمین می‌کنن.


فرآیند شناسایی نیازمندها توی این سامانه چطوریه؟
ما همه دقت‌مون و چک‌کردن‌های تصادفی و دوره ای مون رو روی مراکز انجام میدیم و مرکزهامون که همون خیریه‌ها و ان‌جی‌او‌ها هستن کم‌کم توی سیستم سایه معتبر میشن. برای همین وظیفه شناسایی نیازمندها هم با اونهاست و ما همچنان مرتب چک می‌کنیم، البته هر کدوم برای خودشون روشی دارن که ما از جزئیات روش اونا لزوماً لازم هم نیست اطلاع داشته‌باشیم ولی نتایج رو همیشه چک می‌کنیم.


چطور می‌فهمین که نیازمندهایی که توی سامانه ثبت شدن واقعاً نیازمندن؟
ما توی سامانه یه مفهومی داریم به نام مرکز، همه‌ی خیریه‌ها و ان‌جی‌اوها و جاهایی مثل اینا، می‌تونن خودشون رو به عنوان مرکز توی این سامانه ثبت کنن. بعدش نیازمندها با مراجعه به این مراکز می‌تونن نیازشون رو اطلاع بدن و خودشون رو به عنوان نیازمند ثبت کنن. پس مراکز ارتباط مستقیم با نیازمندها دارن، و ادامه‌ی این ارتباط می‌تونه سنجش خوبی باشه برای واقعیت نیازها و نیازمندهای ثبت شده. خودمون هم به طور تصادفی از این خانواده ها بازدید می‌کنیم.



خیریه ها و افراد سودجو رو چطور شناسایی می کنین؟
سایه با یه الگوریتم هوشمند این مراکز رو شناسایی می کنه و به واحد نظارت اطلاع می ده. بعد اونا رو از تو سامانه حذف می کنیم و به مردم اطلاع می دیم.


آیا سایه مرزبندی جناحی هم داره؟ چه خط قرمزی تو این محدوده برا خودش در نظر گرفته؟
ما فکر می کنیم همه ی تقسیم بندی ها در نهایت به ضرر نیازمندان خواهد بود. یعنی باید اجازه بدیم هر کسی با هر ایده ای هر کمکی می تونه به هموطنای نیازمندمون بکنه. ما برای انسان دور هم جمع شدیم، یعنی خط قرمز ما انسانیته.


دکترجان! چندتا مریض نیازمند رو فردا آخر وقت بیارم، رایگان ویزیت می‌کنی؟ مهندس! وقت داری امروز یه جا بریم؟ اوستا! یه بنده خدایی می‌شناسم درآمدی نداره، گچکاری رو آموزش هم میدی؟ آبجی! کالسکه بچه رو هنوز احتیاج دارین؟ حاجی! خدا برادرت رو بیامرزه، ویلچرشو چی کار کردین؟ داداش! این استخرتون بعضی سانس‌ها خالی می‌مونه؟ دخترم! ماشاالله انقدر زود بزرگ شدی، این پیرهن‌ت رو یه بار پوشیدی کوچیک‌ت شد...

 

سایت موسسه: https://sayeh.ir