به گزارش پارس نیوز، 

برخی از اخبار مناطق شهرداری تهران به این شرح بوده است:

جریمه سنگین در انتظار کامیون داران خاطی شمال شرق تهران

شهردار منطقه چهار تهران از اجرای تمهیدات ویژه ترافیکی برای کامیون ها و خودروهای سنگین خبر داد و گفت: جریمه های سنگین در انتظار کامیون داران خاطی در محدوده منطقه ۴ خواهد بود.

"سیدعلیرضا حسینی" با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه نواحی شش، هشت و ۹ در محدوده خارج از "کامیون ممنوع" واقع شده اند، لذا تمایل کامیون داران و صاحبان خودروهای سنگین راهسازی به نقل مکان و انتخاب این نواحی برای زندگی باعث شده تا بدون هیچ مانعی معابر این نواحی به عنوان پارکینگ های محلی برای تعمیرات و ... تبدیل شود.

وی افزود: این روند باعث شده است نشت روغن، گازوییل، لاستیک های فرسوده و سایر موارد علاوه بر ایجاد آلودگی های صوتی و منظره نامتناسب شهری، باعث آلودگی هوا، خاک، فضای سبز و ترافیک های سرسام آور شود.

حسینی در ادامه با اشاره به خودروهای حمل خاک و نخاله در گود آبعلی گفت: تردد بیش از چهارهزار خودرو در محدوده شرق منطقه و عبور بزرگراه ها از میان محدوده مسکونی شهری باعث ایجاد آلودگی های صوتی بسیار در ساعات تردد کاری کامیون ها از ساعت ۲۳ الی پنج صبح و اخلال در آسایش روانی شهروندان، تخریب مناظر شهری و  ... به صورت یک بحران در منطقه به وجود آمده است.

شهردار منطقه با اشاره به راه حل هایی برای رفع این معضلات گفت: ایجاد مراکز محلی، افزایش تعداد مراکز پسماند نخاله، جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به منطقه، افزایش هزینه های تخلیه پسماند برای مالکان و سازندگان ابنیه در پروانه های ساختمانی از جمله اقداماتی است که پیش بینی شده است.

وی در ادامه درخصوص تردد کامیون ها در معابر افزود: در این زمینه می بایست به کمک شرکت ساماندهی مکان هایی برای تعویض روغن، پنجری و ... در نظر گرفته شود و با همکاری راهور و معاونت ترافیک منطقه محدودیت های قانونی تردد  در این خصوص در نظر گرفته شود. همچنین با در نظر گرفتن جرایم سنگین برای سازندگان املاک در پروانه های ساختمانی در صورت تردد ماشین آلات روی آسفالت، تردد در معابر و پارک کنار معابر از تکرار این گونه صحنه ها جلوگیری کرد.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با اینگونه اقدامات بتوان معضلات و مشکلات فراهم آمده برای شهروندان را مرتفع ساخته، رضایت خاطر کامل این عزیزان را فراهم نماییم.

اجرای ده طرح شاخص اجتماعی و فرهنگی در منطقه ۱۳

شهردار منطقه ۱۳  ازاجرای ده  طرح شاخص با محوریت اجتماعی و فرهنگی در این منطقه خبر داد.

 مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳ با اشاره به  رویکردهای جدید معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه سیزده گفت : محله محوری و استفاده از ظرفیت های موجود محلات در اجرای برنامه های فرهنگی اجتماعی، جلب مشارکت اجتماعی و ارتقای سرمایه های اجتماعی توجه ویژه به نشاط وشادابی عمومی جامعه، توجه به ارتقای سطح کیفی برنامه ها وپرهیز از اجرای برنامه های نمایشی و سطحی از جمله رویکرد هایی است که در برنامه ریزی و اجرای این طرح ها لحاظ شده است.  

وی برپایی جشنواره نوروزخوانی اقوام، جشن پرچم جمهوری اسلامی ایران، عصر موسیقی در سرای محلات و سایر مراکزفرهنگی، فاز دوم نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران در منظر عمومی شهر،  احیای بوستان سرخه حصار به عنوان قطب گردشگری شرق تهران، برگزاری جشنواره نسیم نوروزی ، برپایی مسابقات عکاسی و نقاشی، تور عکاسی فتوواک و تور گردشگری نیم روزه و یک روزه در سرخه حصار برای ایجاد فضای امن جهت استفاده خانواده ها، زیست شبانه، نشست هم اندیشی دانش آموزی، نمایشگاه و بازارچه دست آفرینی دانش آموزان،  سه شنبه های سلامت، تشکیل اتاق فکر و مشارکت نخبگان و فرهیختگان در مدیریت شهری و تجلیل از آنان را از جمله  فعالیت های شاخص این منطقه عنوان کرد.

اجرای طرح ویژه لایروبی انهار و مسیل ها در منطقه ۳

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۳  از اجرای طرح ویژه لایروبی انهار و مسیل ها در این منطقه خبر داد.

عدالت امیرزاده در این باره گفت: طرح ویژه لایروبی و رسوب برداری شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی این منطقه با هدف آمادگی برای بارش های فصلی از اوایل مرداد ماه به مدت ۳۰ روز در حال اجرا است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۳ ابراز داشت: لایروبی و پاکسازی مسیل ها، لایروبی و پاکسازی کانال ها، لایروبی و پاکسازی حوضچه ها، لایروبی و پاکسازی تله های زباله گیر، لایروبی و پاکسازی انهار روبسته با سطح مقطع پایین تر از یک متر مربع از فعالیت های این منطقه در این طرح است.

وی اظهار داشت: بدلیل احتمال بارندگی های احتمالی از اواسط شهریور ماه، مسیل ها و کانال ها پاکسازی خواهد شد تا در موارد احتمالی بارندگی و بالا زدن آب، راه و مسیر آبراهه ها باز باشد و در این زمینه مشکلی نداشته باشیم و به نوعی با پیش بینی های لازم رفع خطر کنیم.

امیرزاده با بیان این که لایروبی انهار و مسیل ها در طول سال در چندین نوبت انجام می شودگفت: لایروبی در برخی از نقاط با روش مکانیکی توسط ماشین آلات و و در برخی از نقاط به صورت دستی انجام می شود.

طرح های تشویقی شهرداری منطقه ۲۲ برای شهروندان در ازای تفکیک پسماند از مبداء

شهردار منطقه۲۲ با حضور در استودیو پخش زنده شبکه دو سیما، برنامه عصر خانواده به شرح اقدامات انجام شده در شهرداری منطقه ۲۲ پرداخت و به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.

 علی نوذرپور شهردار منطقه۲۲ با اشاره به طرح های تشویقی "تفکیک زباله از مبداء " که در منطقه در حال اجرا است گفت: رکن بازیافت تفکیک است. اگر تفکیک در مبدا به درستی انجام شود می‌توان گفت فرآیند بازیافت به طور کامل در حال انجام است و اگر زباله در مبدا به صورت مخلوط به کارگران شهرداری تحویل داده شود تفکیک پسماند به طور کامل انجام نخواهد شد.

 نوذرپور با بیان اینکه آگاهی شهروندان نسبت به موضوع پسماند و حفظ محیط زیست با توجه به کاستی‌های دولتمردان در امر آموزش بسیار بالا است ادامه داد: ۳۵درصد از کل زباله های شهر تهران خشک و قابل بازیافت است و مابقی آن تر بوده که حدود ۵درصد آن قابل بازیافت است. مدیریت شهری به کمک شهروندان و سایر ارگان‌های خدمت‌رسان در موضوع تفکیک زباله با برنامه‌ریزی‌های جامع و مستمر باید به سمت تفکیک صد در صدی تفکیک زباله حرکت کند.

 

شهردار منطقه۲۲، تصریح کرد: تولید هریک کیلو زباله، ۲۱هزارتومان خسارت زیست محیطی به طبیعت وارد می‌کند و برای تسویه ۱ لیتر شیرآبه تولید شده مبلغ ۴۰۰هزار تومان هزینه می‌شود. همچنین برای هر یک متر مکعب گاز گلخانه‌ای تولید شده مبلغ ۱۰ دلار هزینه برای جبران اثرات تخریبی آن هزینه می‌شود.

 نوذرپور اولین مرحله از تفکیک درست در مبدا را جداسازی زباله تر از خشک دانست و گفت: محله نگهداری زباله تر باید جدا از محل نگهداری زباله خشک در منازل باشد.

 شهردار منطقه۲۲، استقرار مخازن سطل‌های مکانیزه در سطح شهر را کاری نادرستی دانست و آن را باعث از بین رفتن انگیزه شهروندان برای تفکیک زباله از مبداء عنوان کرد.

 وی در ادامه درباره طرح تشویقی تحویل پسماند خشک از مبداء در منطقه ۲۲ گفت: شهروندان زباله‌های خشک خود را جداگانه به غرفه های بازیافت در محلات و یا به ماشین های ملودی تحویل می دهند و در ازای آن منازل شهروندان به صورت رایگان در مقابل آتش و زلزله بیمه می‌شوند و یا خدمات کارواش اتوموبیل و یا کود کمپوس برای باغچه و گلدان دریافت می‌کنند.

نوذرپور در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بسیاری از زباله‌ها در پارک‌های محله ایجاد و انباشته می شوند برای حل این معضل چه تمهیداتی انجام شده است، گفت: در فضاهای باز و پارک های محلی، کارکنان خدمات شهری کیسه های زباله گیاهی تجزیه پذیر، بین شهروندان توزیع می کنند تا زباله های خود را در آن جمع اوری کنند.این طرح در روز طبیعت در بوستان چیتگر انجام شد و بسیار اثر بخش بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد احیاء محله گرایی در منطقه۲۲ نیز گفت: دیدگاه ما در موضوع شهرسازی این است که خیابان ها صرفا محلی برای تردد ماشین ها نیستند، بلکه خیابان محلی برای زندگی است.باید کاری کنیم تا مردم به خیابان ها بازگردند، به همین منظور طرحی به نام "خیابان محلی برای زندگی " را در محلات منطقه ۲۲ اجرا کردیم.

به گفته نوذرپور یک خیابان عریض و کم تردد را با هماهنگی پلیس در ساعاتی از روز بسته و در اختیار خانواده ها قرار می‌دهیم. مادرها با فرزندانشان در خیابان حضور پیدا می کنند و بازی های سنتی و محلی را با هم انجام می‌دهند.این امر باعث آشنایی خانوده ها با یکدیگر می‌شود و باعث ایجاد تعلق خاطر آنها به محله می شود.

شهردار منطقه۲۲ اظهار داشت: در کنار این مراسم بانوان کارآفرین نیز حضور دارند و محصولاتی را که در خانه تولید کرده‌اند برای عرضه ارائه می دهند و فضای کاملا شاد و همدل بوجود می آید.

نوذرپور با بیان اینکه هر چقدر مردم بیشتر در شهر حضور پیدا کنند نشانه پویای و سرزندگی شهر است گفت: این طرح در منطقه۲۲ هفته‌ای سه روز در حال انجام است و به گونه‌ای مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است که اگر شهرداری طرح را انجام ندهد مردم خودشان در محل حضور پیدا می‌کنند و برنامه را اجرا خواهند کرد.

وی با اشاره به برنامه شادستان که هر شب در دریاچه خلیج فارس در حال انجام است گفت: در این برنامه اجرای موسیقی زنده و آیتمهای شاد فرهنگی با حضور هزاران نفر از شهروندان برگزار می شود.

 نوذرپور در پاسخ به پرسش پایانی مجری برنامه مبنی بر اینکه، چه موضوعی باعث شده است که شما فراتر از وظیفه خود در مدیریت شهری انجام وظیفه کنید، گفت: تحصیلات من در حوزه شهرسازی به من آموخت ، آن چیزی که شهر را معنا می‌دهد فرهنگ و موضوعات اجتماعی آن شهر است و در غیر این صورت شهر مانند یک جسد بی روح است.

 

به گفته نوذرپور مدیریت شهری جدید با شعار" تهران شهر زیست پذیر و مشارکت پذیر" در پی رسیدن به یک شهر پویا و سرزنده از شهروندان است.

مرکز آموزش فرامنطقه ای مدیریت پسماند در منطقه ۷ راه اندازی می شود

حاجوی شهردار منطقه ۷ مدیریت چرخه مواد را یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار شهری دانست و گفت: با هدف نهادینه سازی فرهنگ بازیافت مواد از مبدا و کاهش تولید پسماندهای شهری، مرکز آموزش فرامنطقه ای مدیریت پسماند در منطقه ۷  راه اندازی می شود.

حاجوی ضمن بیان این مطلب، تصریح کرد: امروزه خطرات زیست محیطی ناشی از عدم تفکیک پسماند به عنوان یکی از مشکلات جهانی محسوب شده که بر فرآیند توسعه پایدار شهری نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به رویکرد اصلی مدیریت شهری تهران مبنی بر تحقق شعار محوری شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر و به تبع آن توسعه پایدار شهری گفت: نقش کنترل و کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلب مشارکت مردمی برای حفظ منابع طبیعی تا حد بسیاری بر پیشبرد اهداف مدیریت شهری پایتخت تأثیرگذار خواهد بود. از همین رو در منطقه ۷ سعی کرده ایم تا با اجرای برنامه های خلاقانه انگیزشی و آموزشی برای ایجاد باور مسئولیت پذیری درشهروندان نسبت به محل زندگی شان و حفظ منابع طبیعی اقدام کنیم.

شهردار منطقه ۷ در ادامه با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی و آموزش تفکیک پسماند، از راه اندازی مرکز آموزش فرامنطقه ای مدیریت پسماند در خیابان دماوند خبر داد و افزود: این مرکز به متراژ ۷۴۰ مترمربع بوده که در طراحی نمای داخلی آن با حداقل هزینه از اقلام بازیافتی استفاده شده است تا شهروندان نیز با کاربردهای خلاقانه مواد دوریختنی آشنا شوند.

حاجوی یادآور شد: در این مرکز آموزشی که تا پایان مهرماه به بهره برداری خواهد رسید، ضمن نهادینه سازی فرهنگ بازیافت مواد از مبدا در رده های سنی مختلف، کارگاه های تئوری و عملی به منظور ارائه اطلاعات در زمینه چرخه بازیافت، چگونگی کاهش تولید پسماند و تبدیل آن به مواد خام با ارزش از جمله کود کمپوست برگزار می شود.

تبدیل فضاهای بی دفاع شهری منطقه ۶ به پاتوق فرهنگی شهروندان

شهردار منطقه شش در نشست کاری با شهرداران نواحی منطقه خواستار توجه ویژه به موضوع اوقات فراغت شهروندان شد و گفت:زمین های خالی و فضاهای بی دفاع شهری در سطح منطقه باید شناسایی شده و تبدیل به یک پاتوق فرهنگی برای شهروندان شود.

 محمد رضا دهداری پور با اشاره به مرکزی بودن منطقه و تردد بالا و میلیونی شهروندان تصریح کرد: بدون صرف هزینه های هنگفت و با محور محلات می توان برنامه های خوبی را برای شهروندان تدارک دید.

شهردار منطقه شش همچنین خواستار استفاده از ظرفیت های بلوار کشاورز برای برگزاری برنامه های شاد و تفریحی شد و گفت: به منظور غنی سازی اوقات فراغت شهروندان می توان کارهای نو و جدیدی را مد نظر قرار داد.

او با اشاره به حضور پارک های بزرگی همچون ساعی، لاله و ایرانشهر در منطقه ادامه داد: از ظرفیت تمامی پارک ها و سرای محلات نیز باید برای غنی سازی اوقات فراغت شهروندان بهره برد.

شهردار منطقه شش با بیان اینکه افزایش نشاط اجتماعی منجر به بهبود زندگی شهروندان در تمام زمینه ها می شود گفت: شهر پویا شهری است که شهروندان پویا و با نشاطی داشته باشد و شهروندان در طول سال نیازمند شادی و نشاط بوده و اینطور نیست که بگوییم اوقات فراغت منحصر به فصل خاصی از سال می شود.