به گزارش پارس نیوز، حسین توکلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه گفت: تعداد 763 هزار و 499 نفر دانشجو در آزمون سال 97 کشور در دانشگاه ها پذیرش می شوند که 180 هزارو 949 نفر آنها براساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی و تعداد 582 هزار و 550 نفر صرفا براساس سوابق تحصیلی خواهند بود.
وی گفت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی گروه های تحصیلی پنج از روز سه شنبه گذشته 9 مرداد 97 برروی سایت سازمان قرار داده شد و برای آن دسته از داوطلبانی که برای مشاهده و دریافت پرینت دفترچه از سایت با مشکل مواجه شدند، دفترچه انتخاب رشته از روز چهارشنبه 10 مرداد 97 از طریق باجه های روزنامه فروشی سراسر کشور توزیع شد.
مشاور عالی سازمان سنجش خاطر نشان کرد: نتیجه آزمون نیز براساس زمان اعلام شده قبلی بر روی سایت قرار گرفت و تا ساعت 8 صبح امروز از 910 هزار و 713 داوطلب حاضر در جلسه که همه مجاز به انتخاب رشته شده اند، تعداد 760 هزار نفر نسبت به مشاهده و دریافت پرینت کارنامه خود اقدام کردند که حدود 94.5 درصد داوطلبان مجاز به انتخاب خواهند بود.
وی گفت: همچنین از امروز ویژه نامه انتخاب رشته تحصیلی از طریق باجه های روزنامه فروشی در اختیار داوطلبانی که تمایل به استفاده از این ویژه نامه دارند، قرار می گیرد ، آنها می توانند در صورت تمایل به نزدیکترین روزنامه فروشی محل زندگی خود مراجعه کرده و این ویژه نامه را دریافت کنند.
توکلی خاطر نشان کرد: ویژه نامه اطلاعات بسیار خوبی را برای داوطلبان دارد که برای انتخاب رشته چه مواردی را باید مدنظر قرار دهند و دیگر اطلاعاتی که لازم است به اطلاع داوطلبان برسد، در آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه ویژه نامه یا انتخاب رشته مجازی، برای کمک به داوطلب جهت انتخاب بهتر رشته است، گفت: سیستم راهنمای انتخاب رشته مجازی هریک از گروه های آزمایشی پنج گانه نیز از بعد ازظهر امروز از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور فعال خواهد شد و داوطلبانی علاقه مند به استفاده از این سیستم باشند می توانند به سایت سازمان مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ 6 هزار تومان از طریق الکترونیکی، از این راهنما استفاده کنند.
مشاور عالی سازمان سنجش خاطر نشان کرد: در این راهنما سعی شده تمامی شرایط و ضوابط آزمون سراسری سال 97 بر روی آزمون سراسری سال 96 تطبیق داده شود تا سامانه جدید مشخص کند داوطلب در کدام رشته با توجه به ضوابط امسال شانس قبولی بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: کد رشته محل ها براساس نمرات و ضوابط واقعی به داوطلبان پیشنهاد می شود که قطعا بیش از 150 کد رشته محل است و تا 300 کد رشته محل می شود و توصیه می شود داوطلب از آن استفاده کند .
توکلی گفت: تاکید براین است که داوطلب براساس علاقه خود انتخاب رشته داشته باشد، نرم افزار به او کمک می کند تا آگاهانه و با بینش کافی انتخاب رشته کند .
وی خاطر نشان کرد: هر داوطلب ضرورت دارد از میان کد رشته محل های تحصیلی مورد علاقه خود از گروه آزمایشی مجاز اقدام و کد رشته محل های انتخابی را براساس ترتیب اولویت به صورت اینترنتی از روز دوشنبه 15 مرداد ماه تا بیستم همین ماه ثبت کند .
توکلی ادامه داد : در آزمون امسال 101 هزار و 614 نفر یعنی 10 درصد شرکت کنندگان غایب بودند ، به آنها اجازه داده شد نسبت به انتخاب رشته براساس معدل اقدام کنند و نیاز به پرداخت وجه نیست .
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور افزود : افرادی که قبلا ثبت نام کردند نیازی به پرداخت وجه ثبت نام ندارند ولی افراد جدیدی که ثبت نام می کنند باید مبلغ 220 هزار ریال به عنوان وجه ثبت نامی از طریق اینترنت پرداخت کنند ، ابتدا ثبت نام و سپس انتخاب رشته انجام دهند ، امکان ثبت نام این افراد از 15 تا 24 مرداد ماه فراهم است .
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه این انتخاب رشته برای افرادی که به هر دلیل غایب بودند، انجام می شود، گفت: این افراد می توانند براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو اقدام به ثبت نام بدون آزمون کرده و صرفا براساس سوابق تحصیلی، انتخاب رشته داشته باشند.
توکلی گفت: اگر داوطلبی از من سوال کند، صالح ترین و متخصص ترین و بهترین فرد برای انتخاب رشته چه کسی است می گویم که داوطلبی است که چند صفحه اول دفترچه راهنما را دقیق بخواند و تسلط دقیق بر دفترچه انتخاب رشته داشته باشد چون از علاقه، استعداد و توانایی خود، حتی بیشتر از والدینش آگاه است و از وضعیت فیزیک و جسمانی، روحی و روانی خود بیشتر اطلاع دارد.
وی ادامه داد: این داوطلب می تواند بهترین فرد برای انتخاب رشته خود باشد در واقع داوطلبی که مقررات را بخواند و تسلط کافی داشته باشد متخصص و بهترین فرد برای انتخاب رشته برای خود خواهد بود.
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ر باره توزیع کارت شرکت درآزمون عملی رشته آهنگ سازی در آزمون سراسری سال 97 نیز گفت: این رشته شرایط خاص دارد و باید امتحان دیگری از داوطلبان در این رشته اخذ شود.
وی تصریح کرد: آزمون داوطلبان این رشته در سال های گذشته به صورت نیمه متمرکز برگزار می شد و ما ناچار به اعلام دیر هنگام نتایج این رشته بودیم اما از سال جاری تصمیم گرفته شده که داوطلب انتخاب رشته کند، سپس آزمون برگزار شود و در نهایت نتایج این کد رشته محل ها نیز همزمان با نتایج نهایی آزمون سراسری اعلام خواهد شد.