به گزارش پارس نیوز، حسین دلشب مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با علام خبر کشف لاشه یک نهنگ عظیم الجثه در سواحل این استان در این باره گفت: این لاشه متعلق به گونه «براید» از نهنگ‌های عظیم‌الجثه بود که در محدوده پارک ملی دیر- نخیلو در جنوب استان بوشهر و در نزدیکی جزیره تهمادون مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه لاشه دارای حدود ۱۴ متر طول بوده است، اضافه کرد: این نهنگ از نژاد گرمسیری و از گونه‌های نادر بوده و در سال‌های اخیر در مناطق مختلف استان چند مورد از به گل نشستن این گونه یا سایر گونه‌های نهنگ مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه خلیج فارس محل زندگی و مسیر مهاجرت این نهنگ نیست، ادامه داد: این گونه نهنگ‌ها برای تغذیه خود به خلیج فارس می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: نهنگ براید تا عمق ۳۰۰ متری دریا در آب‌های خلیج فارس، اقیانوس اطلس، آرام و هند و آب‌های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و آب‌هایی با حرارت ۱۶ درجه سانتیگراد به بالا زندگی می‌کند.

دلشب با اشاره به اینکه لاشه در حال متلاشی‌شدن بوده است، تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه نشانه‌هایی از دلایل تلف شدن این نهنگ مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه نهنگ‌ها و دلفین‌ها از گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی هستند، افزود: از مهمترین دلایل گرفتاری و مرگ نهنگ‌ها می‌توان به برخورد با ادوات و شناورهای صیادی و گرفتار شدن در آب‌های کم عمق اشاره کرد.