به گزارش پارس نیوز، انگار قرار نیست داستان فیصله پیدا کند. کدام داستان؛ داستان های فضای مجازی که هر روز برای یک نفر اتفاق می افتد. اصلا نه جنسیت اهمیت دارد و نه حتی ملیت. دیروز کاربران فضای مجازی به صفحه فلان خواننده خارجی حمله کردند امروز به صفحه اینستاگرام بازیکن فوتبال، پس فردا به صفحه عروس سفیر ایران در یک کشور اروپایی.
در این حمله ها هیچ رحم و مروتی وجود ندارد، گویی هیچ کس از گفتن هر حرف و تهمتی ابا ندارد.
می گویند و می گویند؛ یک شبه زندگی یک نفر می تواند به خاک سیاه کشیده شود؛ این کاربران فضای مجازی حالا به شدت حرفه ای شده اند، در این اواخر عده ای پیدا شدند که زحمت یافتن صفحه افرادی که سببی و نسبی به مسئولان کشور ارتباط دارند را پیدا می کنند و وای به حال او، اگر سفری برود یا به قول خودشان زندگی لاکچری داشته باشد. آن موقع است که کار آن ژن خوب تمام می شود، عده ای می آیند و هرچه از دهنشان در می آید را نثار او و خانواده اش می کنند. 
داستان به همین جا ختم نمی شود، کاربران فضای مجازی به این کارها بسنده نمی کنند می روند هرچه عکس از او وجود دارد را به اشتراک می گذارند، تا ترند شود حالا آن ژن خوب، هنرپیشه یا بازیکن فوتبال نمی تواند سرش را بالا گیرد. همه جزئیات زندگی اش چه راست و چه دروغ در همه جا وجود دارد. جدیدا نیز رسانه های نوشتاری و حتی تلویزیون، این راه را ادامه می دهند.
افشین طباطبایی، پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: در مبادی شرعی و دینی اسلام به هیچ عنوان ثروتمند شدن نکوهش نشده و حتی از مسلمانان خواسته شده ثروتمند شوند و نیازمندان را در ثروت خود شریک کنند و البته تفاخر و خودنمایی کردن مطابق اصول شرعی و عرفی مذموم است. در فرهنگ ایرانی نیز افراد از کسب ثروت نهی نشده اند و کمک و دستگیری از بینوایان نیز توصیه شده است.
این پژوهشگر افزود: آن چیزی که نمی توان به راحتی از آن گذشت، زدن حرف سخیف و اتهامات برخی از کاربران فضای مجازی و ریختن آبروی افراد است.
فراهانی درباره این اتفاقات در فضای مجازی گفت: نمی توان فقط کاربران فضای مجازی را مقصر شناخت، بسیاری از این سلبریتی ها نیز در فضای مجازی دارای مشکلات روانشناختی زیادی هستند.
وی افزود: برخی افراد دچار نوعی اختلال شخصیتی هستند که نیاز به درمان دارد. این افراد چون از نوعی افسردگی و کمبود رنج می برند به فضای مجازی پناه می برند و برای دیگران نیز دردسر ایجاد می کنند.
مهدی ملک محمد، روانشناس نیز در این باره گفت: واکنش بسیاری از این سلبریتی ها و افراد معروف که مورد آماج حملات کاربران فضای مجازی قرار گرفتند، نشان از احساس ناامنی این افراد است.
ملک محمد با اشاره به نمونه های که بزرگان هنر، ادب و علم مورد انتقاد قرار می گرفتند، گفت: این بزرگان جواب نقد و ایراد هایی که به آنها گرفته می شد را با صبر و متانت می دادند اما امروز آنچه شاهد هستیم این است که بسیاری از سلبریتی ها در واکنش به هجمه و نقدهایی که به آنها وارد می شود با پرخاشگری و آشفتگی جواب می دهند.
وی افزود: این تسامح و صبر را می تواند ابزاری مناسب بر شناخت اصالت افراد دانست؛ برخورد مناسب و درست در برابر واکنش های تند ابزاری برای سنجش اصالت سلبریتی ها دانست.
این روانشناس گفت: وقتی هنرپیشه ای در فضای مجازی جزئیات زندگی خصوصی اش را منتشر می کند نباید وقتی خبرنگاری درباره طلاقش سوال پرسید، برآشفته شود چون خودش علاقه مند به انتشار اخبار زندگی خصوصی اش بوده است.
وی با تاکید بر اینکه بکارگیری واژه توده در فضای مجازی مناسب است، اضافه کرد: توده یعنی جماعت افرادی که جهت و سویه مشخصی ندارند و فقط با یک اشاره و تلنگر به سمتی حرکت می کنند.
این کارشناس مسائل روانشناختی افزود: در مواجهه و درک موضوع توده کار سخت است زیرا این افراد ویژگی های متنوعی دارند و در یک ساختار واحد شکل نگرفته اند. تنها هدف توده در اینجا تخریب فرد سلبریتی (مشهور) است و این مخرج مشترک فعالیت های توده در فضای مجازی است.
وی شرایط بد اقتصادی و احساس فقر را یکی از دلایل بروز این گونه واکنش های تند دانست و افزود: احساس فقر از خود فقر بدتر است زیرا در این شرایط، فرد حتی اگر در شرایط خوب اقتصادی باشد احساس فقر می کند.
این کارشناس حوزه روانشناسی افزود: احساس فقر و حقارت در میان افراد انگیزه حمله به افرادی می شود که در فضای مجازی نمود لاکچری (اشرافی گرفتی) دارند.
وی یکی دیگر از انگیزه های کاربران فضای مجازی را در تخریب افراد مشهور،هنرمندان و ورزشکاران حسرت و حسادت به جایگاه این افراد دانست و افزود: نبودن گردش نخبگان در کشور سبب شود افراد همواره حسرت جایگاه دیگران را داشته باشند چون می دانند هیچ وقت خودشان نمی توانند چنین جایگاهی را کسب کنند.
این روانشناس افزود: افراد به تجربه زیستی خودشان توجه می کنند که مثلا بعد از 30 سال کار و تلاش با وجودی که از توانمندی برخوردار بودند چون «ژن خوب» نداشتند در جایگاه مناسبی قرار نگرفتند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت این آسیب ها در کشور ما به نسبت دیگر کشورها در شرایط بحرانی قرار دارد، افزود: متاسفانه در کشور آمار علمی و درستی در حوزه مسائل اجتماعی وجود ندارد بنابراین به درستی نمی توان در این حوزه اظهار نظر کرد ولی آنچه به نظر می آید این است وضعیت ما به نسبت مطالعات بین المللی بدتر است.
این روان درمانگر گفت: تصور اینکه سر منشا این مشکلات اینستاگرام یا تلگرام است و با فیلتر کردن آن این گونه مشکلات رفع می شود کاملا اشتباه است و این نشان می دهد مساله را کاملا نشناخته ایم.
ملک محمد با اشاره به اینکه بخش بیشتر کاربران در فضای مجازی را نوجوانان شکل می دهند، افزود: واقعیت این است که مواجهه نسل نوجوان ما در فضای مجازی با نسل های گذشته متفاوت است. نسل نوجوان کنونی به هیچ عنوان منطق و صبوری نسل های گذشته را ندارد و به نوعی بر رفتارهای تخریب گرایانه علاقه دارد.