به گزارش پارس نیوز،  امتحانات دانش‌آموزان که پایان می‌یابد و وقتی کارنامه‌ها به دست خانواده‌ها داده می‌شود، داستان ثبت‌نام هم آغاز می‌شود؛ اگر دانش‌آموز میان‌پایه باشد اصولاً مشکلی پیش نمی‌آید اما دانش‌آموزانی که دوره تحصیلی را به اتمام رسانده‌اند و قرار است وارد مدرسه جدیدی شوند، شرایط دیگری دارند.

«فرزندان‌» تمام سرمایه خانواده هستند و والدین برای سعادتمندی فرزندان به دنبال بهترین راه هستند و مسلماً در این مسیر، مدرسه خوب نقش ویژه‌ای دارد.

در گذشته دانش‌آموزان به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت مراجعه می‌کردند و ثبت‌نام می‌شدند؛ حتی اگر تعداد دانش‌آموزان زیاد بود، بر تعداد شیفت‌های مدرسه اضافه می‌شد و خانواده‌ها به دنبال مدرسه دیگری نبودند.

آقای رضایی پدر 3 فرزند که دو کارمند و یک دانش‌آموز دبیرستانی است، گفت: «به نظرم در گذشته، مدارس از کیفیت یکسان برخوردار بودند و ما به دنبال مدرسه ویژه‌ای نمی‌گشتیم اما اکنون هر مدرسه‌ای را نمی‌توان انتخاب کرد».

وی ادامه داد: آنقدر انواع مدارس زیاد شده است که نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم؛ نمی‌دانیم کدام مدرسه بهتر است؟  آیا اگر فرزندم را به مدرسه دولتی بفرستم بهتر است یا غیردولتی؟».

مشکلی که خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام بیشتر با آن مواجه هستند، بحث خط‌کشی بین مناطق است که اصطلاح محدوده‌بندی را در آموزش و پرورش به خود اختصاص داده است. 

مادر یک دانش‌آموز پایه هفتم گفت: «تا پایه ششم هیچ مشکلی نداشتم اما برای پایه هفتم، مدرسه‌ای که به ما معرفی شده است، دو چهارراه بالاتر از منزل ماست در حالی که سر کوچه منزل‌مان مدرسه‌ای قرار دارد».

وی ادامه داد: «وقتی به مدرسه مراجعه کردم، عنوان می‌کند که شما در محدوده ما قرار ندارید، این چه محدوده بندی است که فرزندم را نمی‌توانم در مدرسه سرکوچه منزل‌مان ثبت‌نام کنم؟».

مادر دیگری نیز در شمال تهران گفت: «مدرسه‌ای که فرزندم را برای ثبت‌نام در پایه هفتم معرفی کردند 3 چهارراه بالاتر از ماست و باید برایش سرویس بگیرم در حالی که مدرسه‌ای با یک کوچه فاصله در نزدیکی ما قرار دارد که عنوان می‌شود، ظرفیتش تکمیل است».

وی افزود: «چرا باید فرزندم به جای اینکه در نزدیک‌ترین مدرسه درس بخواند به منطقه‌ای دورتر برود و مجبور شوم هزینه اضافی پرداخت کنم؟».

پدر دانش‌آموزی در منطقه قزوین تهران نیز اظهار کرد: برای پایه هفتم، نیمی از دانش‌آموزان مدرسه قبلی فرزندم در مدرسه جدید نزدیک منزل ثبت‌نام شدند و فرزندم به مدرسه‌ای بسیار دورتر برای تحصیل معرفی شده است؛ مدرسه‌ای که بدون سرویس، رفت و آمد بسیار سخت است».

وی ادامه داد: «بنده کارگر هستم و این هزینه اضافی واقعاً به خانواده‌ام فشار می‌آورد چرا وقتی می‌توانم فرزندم را در مدرسه نزدیک منزل ثبت‌نام کنم، باید انقدر فشار را تحمل کنم؟»

علیرضا راهپیما مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره وضعیت ثبت‌نام مدارس و اینکه برخی مردم از محدوده‌بندی مدارس گلایه دارند، اظهار کرد: «اصل مطلب به یک مشکل قدیمی برمی‌گردد که از 25،20 سال پیش خود را نشان داد و آن هم جایگزینی مدارس در محدوده های مختلف شهری تهران بود».

وی ادامه داد: «شهر تهران به خاطر ویژگی‌های بسیار خاصی که دارد پیدا کردن زمین برای مدرسه کمی سخت است و البته ساخت و سازهای غیر متعارف از نظر آموزش و پرورش توسط شهرداری اجازه داده می‌شود عنوان مثال در منطقه 22 شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه هستیم».

راهپیما افزود: «البته بر اساس قانون قرار بر این بود که انبوه‌سازان در ازای ساخت تعدادی واحد مسکونی، مدرسه تدارک ببینند اما این قانون در گذشته حذف شد و این موضوع رقم نخورد و این شرایط باعث شد بحث جایگزینی مدارس در محدوده‌های متناسب شهری رعایت نشود».

راهپیما گفت: «آموزش و پرورش تلاش می‌کند با محدوده‌بندی نزدیکترین مدرسه به هر دانش‌آموز را پیدا کند و آنچه منطقی‌تر است را انجام دهد؛ محدوده بندی مدارس برای بعضی از خانواده‌ها می‌تواند خیلی خوب باشد و اغلب خانواده‌ها هیچ مشکلی پیدا نمی‌کنند اما خانواده‌هایی هم هستند که فاصله مدرسه تا منزل آنها متناسب نیست».

وی ادامه داد: «برای حل این مشکل، ستادهای ثبت نام تشکیل شده است؛ جایی که خانواده ها واقعاً تقصیری ندارند یعنی همه می خواهند از مدرسه استفاده کنند که نزدیکتر باشد و در محدوده بندی دچار مشکل می‌شوند، به ستادهای ثبت‌نام باید مراجعه کنند».

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: «آرزو داریم جایگزینی مدارس بر معنای تعداد جمعیت مناطق باشد و توزیع دانش‌آموز متعادل با هر مدرسه‌ای نزدیک به منزل انجام شود اما در حال حاضر حداقل 700 مدرسه 12 کلاسه نیاز داریم و این در شرایطی است که مدارس در حال فرسوده شدن مشکلات جدیدی برای ما پیش نیاورند».

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل محدوده ثبت‌نام دانش‌آموزان، اظهار کرد: «مشکل کمبود مدارس دولتی در مراکز شهرها به خصوص در مراکزی که با تراکم جمعیت شهری مواجه شده است، وجود دارد».

وی ادامه داد: «در گذشته در هر ساختمان، یک خانواده زندگی می‌کردند و اکنون 12، 14 واحد شده است اما همزمان با گسترش واحدهای مسکونی، واحدهای آموزشی توسعه پیدا نکرده است».

بطحایی با بیان اینکه واحدهای آموزشی متناسب با رشد واحدهای مسکونی توسعه پیدا نکرده است، افزود: «برای ساختن واحد مسکونی جواز داده می‌شود بدون اینکه با آموزش و پرورش هماهنگ شود که به عنوان مثال در مسکن‌های مهر و انبوه‌سازی با مشکل واحد آموزشی مواجه هستیم».

به گزارش فارس، به نظر می‌آید وزارت آموزش و پرورش جدا از پیگیری برای حل مشکل کمبود مدارس باید محدوه‌بندی را دوباره ساماندهی کند و از سوی دیگر بر کیفیت مدارس دولتی بیفزاید؛ مسلماً در صورتی که مدارس کشور از کیفیت یکسان برخوردار باشند درخواست برای جابجایی مدارس کمتر خواهد بود.