به گزارش پارس نیوز، 

امروز ۳۱ تیر ماه شهرهای روییدر در استان هرمزگان و تازه‌آباد در کرمانشاه شاهد وقوع زلزله‌های ۵.۷ و ۵.۹ بودند که جزئیات آن به شرح زیر است.

 امروز در دو استان غربی و جنوبی کشور شاهد وقوع زمین لرزه های نسبتا بزرگی بودیم.

در زیر همه جزئیات این دو زمین لرزه را می‌خوانید:

ساعت 10:09 مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور از وقوع زلزله 5.7 ریشتری در استان هرمزگان خبر داد.

وی گفت: این زلزله در 8 کیلومتری عمق زمین به وقوع پیوسته است.

خالدی افزود: بلافاصله پس از اعلام گزارش تیم‌های ارزیاب سازمان اورژانس کشور به منطقه اعزام شده‌اند همچنین بالگردهای اورژانس کشور جهت ارزیابی بر فراز آسمان هرمزگان به پرواز درآمده است.

پیش بینی می‌شود با توجه به قدرت و عمق زلزله احتمال آسیب دیدن منازل مسکونی روستایی وجود داشته باشد.

گفتنی است 12 روستا در منطقه رویدر وجود دارد و میزان جمعیت منطقه حدود ده هزار نفر است؛ کانون زلزله در مرز دو استان فارس و هرمزگان است.

با توجه به ارزیابی بعمل آمده در شهر رویدر هرمزگان، شهرستان لار، و دو روستای دوقبایی و هرمود عباسی هیچ گونه خسارتی نداشته است.

این در حالی است که تا کنون دو پس لرزه با شدت 4.7 ریشتر به وقوع پیوسته است.

در بررسی های جدید مشخص شد به ده روستا تاکنون خسارتی وارد نشده است.

وکیل زاده سرپرست مدیریت بحران استان فارس درباره آخرین جزییات این زمین لرزه توضیح داد: گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که به برخی از منازل روستایی آسیب جزیی وارد شده است؛ اکیپ‌های امدادی و بیمارستان‌ها در حال آماده باش هستند.

۱۴:۵۳: اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از وقوع زلزله حدود 5/9 ریشتری در تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد کرمانشاه خبر داد.

وی گفت: تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

15:09 پیر حسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در خصوص آخرین جزییات از زلزله 5/9 ریشتری کرمانشاه توضیح داد: 10 تیم ارزیاب و بالگردهای اورژانس کشور به منطقه تازه آباد کرمانشاه اعزام شده‌اند.

وی افزود: عمق زمین لرزه 5 کیلومتر بوده است.

کولیوند تصریح کرد: استان های همجوار استان کرمانشاه در آماده‌باش کامل قرار دارند؛ همچنین تیم های ارزیاب خبر از مصدومیت تعدادی از هموطنان می‌دهند.

سرپرست اورژانس کشور گفت: تا کنون سه مورد مصدوم توسط نیروهای اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که همگی از اهالی منطقه جوانرود بوده اند.

وی توضیح داد: برخی از بالگردها به دلیل شرایط نامساعد جوی و تندباد مجبور به بازگشت به آشیانه شده‌اند.

تاکنون چهار پس لرزه به ثبت رسیده، که بزرگترین آنها 4/2 ریشتر شدت داشته است. زمین لرزه علاوه بر کرمانشاه در سه استان کردستان،‌ ایلام و همدان نیز احساس شده است.

کولیوند ادامه داد: ریزش کوه در مسیر شرق یه غرب ثلاث باباجانی باعث ترافیک سنگین در منطقه شده و شمار مصدومین زلزله کرمانشاه به 26 نفر رسیده است.

بازوند، استاداندار کرمانشاه گفت: تمام تیم های هلال احمر، بخشداری و سپاه پاسداران به منطقه اعزام شده اند؛ این زلزله تا کنون 25 مصدوم داشته است که همگی به صورت سرپایی مداوا شده‌اند و خوشبختانه این حادثه تا کنون تلفات جانی نداشته است؛ زلزله باعث تخریب جزیی برخی از ساختمان‌ها شده است.

گفتنی است در منطقه زلزله زده کرمانشاه 14 هزار نفر جمعیت دارد.

17:30/ این در حالی است که زمین لرزه در کرمانشاه تاکنون بیش از 10 پس لرزه بالای 3 ریشتر داشته است.

17:40/ این زمین لرزه در استانهای کردستان ایلام و همدان نیز احساس شده است.

17:50/ 128 نفر تا به حال به عنوان مصدوم شناسایی شده اند که به صورت سرپایی تحت مداوا قرار گرفته اند.

18:00/  مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره آخرین جزییات زلزله تازه آباد کرمانشاه به فارس توضیح داد: پس از وقوع زلزله 5.9 ریشتری تاکنون سی پس لرزه دیگر داشته‌ایم که در طیف 2.6 تا 3.9 ریشتر بوده‌اند.

وی گفت: 25 تیم ارزیاب برای اطلاع از میزات خسارات از شهرهای جوانرود، پاوه و دالاهئ به منطقه اعزام شده‌اند.

سلیمی تصریح کرد: این زمین لرزه حدود 72 دو مصدوم داشته که 4 تن برای درمان به مراکز درمانی انتقال یافته و بقیه افراد به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

معاون امداد و نجات هلال احمر کرمانشاه ادامه داد: 5  تیم واکنش سریع و سگ‌های جست‌وجوگر زنده‌یاب در منطقه حضور یافته‌اند.

شفیعی با بیان اینکه این زلزله تاکنون کشته‌ای نداشته است، افزود: تعدادی از مجروحان به مراکز درمانی شهرهای کرمانشاه و جوانرود انتقال داده شده‌اند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط نیروهای بومی احتمال جان باختن هم‌وطنانمان بسیار ضعیف است؛ 

این مقام مسؤول هم چنین از اعزام یک فروند بالگرد، 5 تیم امداد و نجات، 5 تیم واکنش سریع و آمادگی سوله‌های این سازمان به منظور امدادرسانی خبر داد.

18:10/ بر اساس اطلاعاتی که مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرده، پس از زمین‌لرزه اصلی با قدرت 5.9 ریشتر، تا ساعت 15:28 دقیقه بعد از ظهر امروز، این استان 29 پس لرزه داشته است.

بر اساس اطلاعاتی که مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرده ، پس از زمین‌لرزه اصلی با قدرت 5.9 ریشتر، تا ساعت 17:17 دقیقه بعد از ظهر امروز، این استان 29 پس لرزه داشته است.

لازم به ذکراست، زمین‌لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.