به گزارش پارس نیوز، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره برنامه بلند مدت این وزارتخانه برای کمبود معلم اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی آموزش و پرورش در سال‌های آینده، بحث نیروی انسانی است و دلیل اصلی این است که تعدادی زیادی از فرهنگیان در طی 4،5 سال آینده به تدریج به افتخار بازنشستگی نائل می‌آیند و باید جای خود را به نیروهای جوان بدهند. 

وی ادامه داد: اولین کاری که باید انجام دهیم این است که از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروهای جایگزین همکارانی که به دلیل بازنشستگی خارج می‌شوند را تأمین کنیم. 

بطحایی افزود: در سال‌جاری علاوه بر حدود 18 هزار نفری که بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش می‌بینند و وارد آموزش و پرورش می‌شوند، مجوز حدود 25 هزار نفر را از سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه گرفتیم که وارد دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی می‌شوند؛ این مسیر اصلی ما برای جذب نیروی انسانی در طی‌4، 5 سال آینده است. 

وی به اضافه کرد: با توجه به اینکه نیروهای به‌کار گرفته شده در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی طی 4 سال بعد به‌کار گرفته خواهند شد، از نیروی حق‌التدریس استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه یک تغییری را در دوره های 4 ساله پیشنهاد داریم که اگر انجام شود، می‌توانیم به این سمت برویم که دانشجویان دوره 4 ساله تربیت معلم، بعد از دو سال آموزش بتوان از ظرفیت‌شان در آموزش و پرورش استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این طرح دوره 4 ساله به 2 دوره دو ساله تبدیل می‌شود و در دو ساله دوم، همزمان با تحصیل، دانشجویان به تدریس در آموزش و پرورش می‌پردازند که به محض اینکه برنامه درسی‌اش آماده شود، این کار را شروع می‌کنیم.  

وی ادامه داد: به‌رغم چالش‌هایی که در حوزه نیروی انسانی داریم، برنامه‌ریزی‌‌ها به نحوی است که انشاءالله مشکلی در مهر 98 پیدا نخواهیم کرد.