به گزارش پارس به نقل ازایسنا، نشریه رویش نو طی گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت: آنان که نخستین تجربیات کاری خود را در این دوران کسب کرده اند خاطراتی به یاد ماندنی دارند. اما دانشجویان بیشتر به چه کارهایی علاقه مند هستند و در دوران تحصیل با وجود مشغله درس، می توانند چه کارهایی بکنند؟

استادان کارفرما

یکی از کارهایی که برخی از دانشجویان در زمان تحصیلشان می توانند آن را تجربه کنند، کمک به پروژه های پژوهشی استادان است. این کار پول چندانی ندارد و اگر کارفرما پولشان را هم ندهد نمی توانند اعتراضی کنند چون در پایان ترم به جواب اعتراضشان رسیدگی می شود! البته اگر هم پول زحماتشان را از این کار بگیرند نباید منتظر باشند نامی از آنها در این پروژه برده شود.

شبکه های هرمی

یکی از اصلی ترین مخاطبان شبکه های هرمی دانشجویان هستند. زمانی که نخستین بار این شیوه پول درآوردن در ایران باب شد و هنوز جرم محسوب نمی شد کلاس های یکی از دانشگاه های مهم کشور به خاطر فعالیت در این شبکه های هرمی یکی پس از دیگری تعطیل می شد و دانشجویان نخبه به جای درس خواندن به دنبال آن بودند که از هوش خود برای کلاه گذاشتن بر سر دوستانشان استفاده کنند. این کار سوای پول بادآورده، دانشجویان را از درس و دانشگاه فراری داده بود. تا چند وقت پیش نیز خانه های دانشجویی یکی از مکان های اصلی برای معرفی کار هرمی به افراد تازه کار بود.

بازاریابی

بازاریابی در هر زمینه ای چه مسکن و چه فروش اقلام گوناگون به دلیل آنکه زمان و مکان ندارد بیشتر مخاطبانش را دانشجویان و یا فارغ التحصیلان به دنبال کار تشکیل می دهند. این کار نیاز به حضور ندارد و شاغلان در آن به صورت پورسانتی حقوق می گیرند.

تدریس در کلاس کنکور

آن زمان ها که کنکور هنوز شاخش شکسته نشده بود، بیشتر دانشجویانی که رتبه های خوب کنکور را کسب کرده بودند جذب موسسات کنکور می شدند و چند سال بعد هم یک کتاب تست می نوشتند و یا مشاوره تحصیلی می دادند. کار خوب و پردرآمدی بود. البته همه دانشجویان هم به کلاس های کنکور نمی روند. تدریس خصوصی در همه مقاطع تحصیلی از کارهای پرطرفدار زمان دانشجویی است.

پرسشگران دانشجو

دیده اید برخی از جوانان در حاشیه نمایشگاه و یا همایشی ایستاده اند و سوالاتی از شما می پرسند. حالا هم که نزدیک انتخاباتیم حتی در کوچه و بازار ممکن است این آمارگیرها به سراغتان آمده باشند. آمارگیری هم یک کار دانشجویی است که درآمد اندک اما پرزحمتی دارد.

پخش کارت

البته پخش کردن کارت و بروشور کار دانشجویی نیست اما به دلیل آنکه زمان در آن نقش ندارد برخی از دانشجویان بدشان نمی آید در محل های دور از تحصیلشان این کار را انجام دهند. پولش بد نیست اما اگر خدای نکرده یکی از این برگه ها را به دست همکلاسی یا استادان بدهید نباید چند روزی در دانشگاه آفتابی شوید.

دست فروشی

این کار را به سختی می توان کار دانشجویی دانست اما آن گروه از دانشجویانی که از حمایت مالی خانواده بی بهره اند و باید پول خوابگاه، کتاب و غذای خود را دربیاورند دست فروشی هم می کنند. کم نیستند مهندسان و پزشکان و… که در رزومه کاری شان خاطره ای از بساط کردن در گوشه خیابان دارند.

پایان نامه نویسی

برخی از دانشجویان علاقه مند به پایان نامه نویسی برای آن بخش از دانشجویان که پول پدر دارند و تنبل و درس نخوان هم تشریف دارند پایان نامه می نویسند تا هرچه زودتر نظام دانشگاهی از دست این گروه از دانشجویان که تنها مدرک تحصیلی می خواهند راحت شود. این کار پول خوبی هم دارد.

کارهای تخصصی نیمه وقت

کارآموزی کردن در رشته های تحصیلی یکی از شانس هایی است که نصیب هر دانشجویی نمی شود. کمتر کارفرمایی هست که راضی شود کار نیمه وقتی به دانشجو برای کسب تجربه بدهد. این نوع شرکت ها بیشتر به دنبال فارغ التحصیلانی هستند که به صورت کارآموز و تمام وقت به کار بپردازند.

خبرنگاری

کار روزنامه و خبر در رزومه کار بیشتر دانشجویان وجود دارد. بسیاری از دانشجویان رشته های علوم انسانی و ریاضی یک بار هم که شده تجربه کار در یک تحریریه را دارند اما کمتر دانشجویی به جز دانشجویان رشته ارتباطات این تجربه را ادامه داده اند.

کافی شاپ

بسیاری از دانشجویان مشتری کافی شاپ هستند و برخی نیز در آن کار می کنند. این کار از آن دست کارهای دو سر برد است. هم تمام وقتت را در جایی می گذرانی که بیشتر دانشجویان با صرف هزینه در آنجا وقت گذرانی می کنند و هم پول می گیری. حقوق این کار چندان نیست اما پرطرفدار است.

نگهبان شیفت شب

گمان نکنید این کار پیرمردها است؛ نه. آمار دانشجویان غیر تهرانی که شب ها در یکی از این دکه های نگهبانی می خوابند کم نیست.

همه این دانشجویان که در بالا توصیف شدند، حقشان است که در آینده مدیر، وکیل و… شوند. بسیاری از دانشجویان ترجیح می دهند ایام تحصیل به سرعت واحدهایشان را پاس کنند و به قول معروف پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند و برایشان فرقی نمی کند هنوز دستشان در جیب پدرشان باشد اما برخی دیگر دوست دارند این دوران را با پول خودشان به پایان ببرند و برای این استقلال مالی دست به هر کاری می زنند. کارهایی که خاطرات شیرین دوران دانشجویی شان را شکل می دهد.