به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دستگاه فلوتاسیون یونی می تواند مانند یک تصفیه کننده، فلزات سنگین موجود در پساب های صنعتی را جدا کند، به طوری که مایع تصفیه شده به خط تولید باز گردد و یا بدون نگرانی از آلایندگی، وارد طبیعت شود.

فاطمه سادات حسینیان – طراح و سازنده این دستگاه – در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه پساب های صنعتی حاوی مقدار بسیار زیادی از عناصر سنگین هستند، توضیح داد: سلول فلوتاسیون یونی با استفاده همزمان از روش های شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی می تواند از ورود این عناصر به محیط زیست جلوگیری و زمینه استفاده دوباره از فلزات را فراهم کند.

به گفته وی، روش فلوتاسیون یونی که در صنایع کشور به ندرت از آن استفاده می شود عناصر سنگین را که به صورت یون هایی در مایع پساب محلول هستند با بازدهی بسیار بالایی از آن جدا می کند.

فرایند جداسازی فلزات در فلوتاسیون یونی

حسینیان درباره فرآیند تصفیه در این روش به خبرنگار ایسنا توضیح داد: سلول فلوتاسیون از یک ستون تشکیل شده است که پساب و یک ماده گازی مانند هوا وارد آن می شوند.

به گفته وی با افزودن برخی مواد شیمیایی به پساب، یون ها خاصیت آبرانی (نداشتن تمایل برای باقی ماندن در محیط مایع) پیدا کرده و جذب حباب های فاز گازی می شوند. این حباب ها به سطح مایع حرکت می کنند و به این ترتیب یون ها را به خارج از محیط پساب می رانند.

حباب ها در این روش به وسیله صفحات متخلخلی در پایین ستون ایجاد می شوند و با خروج از مایع و حمل یون های فلزات، آنها را در کفی که بر روی مایع ایجاد می شود، جمع آوری می کنند. این کف قابل بازیابی و فلزات سنگین موجود در آن قابل استفاده است.

به گفته طراح این دستگاه که در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده است، تمامی روابط اجزای مختلف دستگاه، ارتفاع، حجم و نسبت اندازه های مختلف آن بهینه سازی شده است تا بالاترین بازدهی را داشته باشد.

کاربرد دستگاه در فرآوری مواد معدنی با ارزش

به گفته حسینیان که گرایش تحصیلی او فرآوری مواد معدنی است، این دستگاه برای فرآوری مواد در صنایع معدنی و بازیابی کانی های ارزشمند نیز قابل استفاده است.

وی درباره شیوه استفاده از این دستگاه در صنایع معدنی توضیح داد: برای استفاده از این روش معمولا مواد معدنی به روش تَر، آسیاب می شوند تا کانی های با ارزش از یکدیگر و از کانی های باطله جدا شوند. ایجاد یک جریان بالارونده از حباب های هوا در میان این گِل آب یک لایه کفی غنی از ذرات کانی مطلوب را بر روی سطح مایع ایجاد می کند که با کف گیری قابل بازیابی است.

حسینیان این دستگاه را با راهنمایی استاد خود دکتر مهدی ایران نژاد طراحی کرده و نمونه آزمایشگاهی آن را با حمایت های اداره کل انجمن های علمی و امور المپیادهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته است.

وی پیشنهادی نیز برای ساخت این دستگاه برای فرایند تصفیه آب دریافت کرده و امیدوار است که بتواند طرح خود را تا مرحله صنعتی شدن پیش ببرد.