به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی نژاد نوری، روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از سامانه اسما در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران درباره کارکرد این سامانه در عرصه علمی و دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: پیش از این دانشگاه های مختلف کشور به دلیل متفاوت بودن بودجه ها و منابع علمی فرصت برابری برای خرید مقالات علمی بین المللی نداشتند و این موضوع بودجه کشور را در بین چند دانشگاه و پژوهشگاه خاص محدود کرده بود.

به گفته وی، هم اکنون ۱۱۰ مؤسسه آموزشی و پژوهشی از سراسر کشور در سامانه « اسما» عضو شده اند که انتظار می رود با عضویت ۲۷۰۰ مؤسسه کشور، فرصت استفاده از منابع بین المللی برای همه آنها فراهم شود.

سامانه امانت و سفارش مقالات الکترونیکی (اسما) در واقع بخشی از طرح بزرگ سامانه هوشمند اشتراک منابع (سهام) است که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران آن را با هدف اشتراک گذاری منابع علمی اعم از منابع کتابخانه یی، منابع آفلاین، منابع آنلاین انتشارات بین المللی و منابع دسترسی آزاد، دنبال می کند.

صرفه جویی ۲۰ میلیون دلاری در تأمین منابع علمی

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که در سال ۲۰۱۲، کشور ۲۶ میلیون دلار برای اشتراک منابع علمی انتشارات بین المللی پرداخت کرده است، تصریح کرد: با وجود این سامانه و تصمیمات شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی تأمین منابع علمی، این مبلغ هم اکنون به ۶ میلیون دلار رسیده در حالی که مؤسسات آموزشی و پژوهشی استفاده کننده از آن نیز افزایش یافته اند.

مهدی نژاد نوری ادامه داد: تکیه اقتصاد مقاومتی بر پیشرفت علمی و فناوری کشور است و مهم ترین پایه پیشرفت علم و فناوری نیز استفاده از اطلاعات و منابع علمی است که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با راه اندازی اسما این منابع را برای استفاده تمام کشور، متمرکز کرده است.

به گفته دبیر شورای عالی عتف پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با هوشمندی تمام سیاست های خوبی برای جمع آوری اطلاعات و توزیع و در دسترس قرار دادن آ نها در سامانه هوشمند اشتراک منابع (سهام) تعیین کرده است و گام به گام آن را پیش می برد.

وی با اشاره به این که مقالات در میان منابع علمی در دنیا از برجستگی و کاربرد خاصی برخوردارند، اظهار کرد: در دنیای امروز بالای ۹۰ درصد مقالات به شکل الکترونیکی تولید می شود و حتی اگر به صورت چاپی در اختیار قرار گیرند اما تولید اولیه ی آنها الکترونیکی است و این فرصت خوبی برای به اشتراک گذاری آنها برای تمامی پژوهشگران و متخصصان کشور است.

مهدی نژاد ادامه داد: زمانی این موضوع مطرح بود که اگر قرار باشد یک دانشگاه در شهری مانند بوشهر تاسیس کنیم، دانشجویان آن چگونه به منابع علمی موجود در تهران دسترسی خواهند داشت. اما امروز با وجود فضای مجازی این امکانات به راحتی در اختیار همه است و تفاوتی میان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در سراسر کشور وجود ندارد.

دبیر شورای عالی عتف گفت: ما تا کنون به دنبال ایجاد یک بستر جامع برای استفاده از منابع علمی نبودیم اما تحریم باعث شد تا همت مان افزایش پیدا کند و کاری را که فکر می کردیم بسیار سخت است، آغاز کنیم.

عذرخواهی به خاطر عملکرد شبکه علمی کشور

مهدی نژاد با اشاره به این که شبکه علمی کشور می توانست بستر خوبی برای در برگرفتن سامانه هایی مانند اسما باشد، گفت: من از عملکرد شبکه علمی راضی نیستم و منصفانه می گویم که قولی که به مردم دادیم تا کنون عملی نشده است و بابت آن عذرخواهی می کنم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: قرار بود شبکه علمی کشور بسیار قوی تر وارد کار شود تا شبکه آزمایشگاه های ایران نیز بر روی آن قرار گیرد؛ همچنین بنا بود با شبکه باند پهن آن و امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالا، استفاده از ابررایانه های موجود در دانشگاه های کشور نیز بر بستر آن ممکن شود اما شرایط این شبکه هنوز به خوبی مهیا نشده است؛ در حالی که امروز سامانه اسما می توانست بر روی آن فعال باشد.

اظهار امیدواری به اختصاص بودجه ی ثابت تأمین منابع علمی

وی درباره ی پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران نیز توضیح داد: این پژوهشگاه نشان داده است که هدفمند و با برنامه ریزی کار می کند؛ انتظاری که ما از تمامی پژوهشگاه های وزارت علوم داریم. هزینه ای که وزارت علوم بابت پژوهشگاه ها پرداخت می کند باید چندین برابر در افتخارات، تجهیزات و امکاناتی که پژوهشگاه ها پدید می آورند، پاسخ داده شود.

مهدی نژاد در پایان با ابراز امیدواری برای اختصاص بودجه ای متمرکز برای تامین منابع علمی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیز برای کمک به موسسات در تامین منابع علمی آنها، بودجه اصلی را در اختیار شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی تامین منابع علمی قرار می دهیم تا مبتنی بر تصمیمات و سیاست های این شورا هزینه شود؛ کاری که سال گذشته نیز انجام شد و نتایح مثبتی در بر داشت.