به گزارش پارس نیوز، خسرو امیر صادقی، یکی از نزدیکان مهدی فخیم زاده با تشریح آخرین وضعیت این کارگردان، به خبرنگار ایرنا گفت: ماجرای پرونده پزشکی و مرگ عباس کیارستمی تا حدی باعث ایجاد شکاف بین پزشکان و هنرمندان شده است. باید فضای ایجاد شده بین پزشکان و هنرمندان را به سمت آشتی ببریم، زیرا ممکن است پیشکسوتان دیگری نیز دچار مشکلات جسمی شوند و نیاز به خدمات پزشکی داشته باشند در نتیجه بهتر است این فضای سوء تفاهم هر چه سریعتر برطرف شود.
وی درباره مراجعه اولیه همراهان این کارگردان سینما و تلویزیون به بیمارستان پس از حادثه تصادف گفت: بر اساس آنچه تهیه کننده آخرین فیلم فخیم زاده گفته، وقتی به بیمارستان طالقانی چالوس مراجعه کردند، او را پذیرش کردند، اما اعلام کردند که باید هر چه سریعتر به تهران منتقل شود.
وی افزود: پس از حادثه تصادف که برای فخیم زاده در شمال کشور رخ داد وقتی می خواستند او را به تهران بیاورند، با چند بیمارستان تماس گرفتند، اما برخی از آنها از پذیرفتن او خودداری کردند و اعلام کردند امکانات لازم را برای درمان او ندارند.
امیر صادقی در پاسخ به این پرسش که چه بیمارستان هایی از پذیرش او خودداری کردند، گفت: بهتر است از این بیمارستان ها اسمی برده نشود زیرا باید فضای ایجاد شده بین پزشکان و هنرمندان را به سمت آشتی ببریم.
وی درباره آخرین وضعیت فخیم زاده که در بیمارستانی در تهران بستری است، گفت: هوشیاری او کامل است، اما از نظر بهبودی برای راه رفتن و غیره به زمان نیاز دارد. تیم پزشکی نیز بر ممنوع ملاقات بودن او تاکید دارد.
سید حامد حسینی، تهیه کننده فیلم «مشت آخر» آخرین فیلم فخیم زاده درباره چرایی پذیرش نشدن او در بیمارستان گفت: برخی از بیمارستان ها که او را پذیرش نکردند، موضوع، نبود امکانات پزشکی را مطرح کردند. اما مساله این است، وقتی که در موضوعی مانند ماجرای مرحوم کیارستمی در رسانه ها افراط و غلو می شود امروز آسیب آن را می بینیم.
وی ادامه داد: برخی گزارش هایی که درباره جراحت فخیم زاده به بیمارستان ها داده و در فضای مجازی انتقال داده شد. واقعیت محض نبود وقتی که یک واقعیت محض نداشته باشیم، بعدا تصمیم گیری بر اساس گزارشهایی که واقعیت ندارد، سخت است. اصل موضوع این بوده است که ما کنترل خبر و فضای مجازی را نداریم و لطمه آن به جامعه هنرمندان بازمی گردد.
وی گفت: در فضای مجازی گزارش شده بود که فخیم زاده شکستگی لگن و گردن دارد و بیمارستان باید ثابت می کرد که او شکستگی لگن و گردن ندارد؛ بیمارستان ها توصیه می کردند که از نظر پزشکی نباید فخیم زاده را جابه جا کنند. در حالی که باید ثابت می شد شکستگی وجود ندارد و او را جابجا می کردند. 
این تهیه کننده سینما گفت: اطلاعات غلط گزارشهای اولیه، تاثیر گذاشته بود و باعث شده بود که بیمارستان ها نتوانند تصمیم بگیرند ضمن آنکه برخی بیمارستان ها امکانات پزشکی لازم را نداشتند یعنی تخت خالی در بخش مراقبت های ویژه ICU یا متخصص لازم را نداشتند.
حسینی افزود: اگر ما چیزی را غلو و بزرگنمایی کنیم در هرصنفی که باشد کل جامعه لطمه می خورد. در موضوع بیماری مرحوم کیارستمی برخی ژورنالیست های کم تجربه، موضوع را بزرگ کردند و لطمه بزرگی به جامعه پزشکی زدند در حالی که می توانست اگر خطایی هم وجود داشته، آن را مدیریت کنند اما این اتفاق نیفتد. این مسائل طبیعتا برجامعه پزشکی تاثیر می گذارد.
وی تاکید کرد: اکنون باید تلاشمان این باشد که جامعه پزشکی با جامعه هنرمندان آشتی کنند. نه اینکه با بزرگنمایی این فاصله را بزرگتر کنیم. من مفصل با مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس کشور جلسه داشتم و در این باره صحبت کردیم و اکنون وضعیت فخیم زاده خیلی بهتر است. 

* فاصله بین جامعه پزشکی و هنرمندان کم شده است
علیرضا عسگری، مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: زمانی که بیماری از بیمارستان در هر شهری از تهران تا چالوس به علت مشکلات پزشکی و اورژانسی در چهارچوب فرآیندهای وزارت بهداشت به پذیرش نیاز داشته باشد، در بخش دولتی از طریق سیستم ستاد هدایت بیماران اورژانس کشور که در واقع بخشی از نظام سلامت است، برای او در نزدیکترین بیمارستان پذیرش گرفته می شود تا امکانات مورد نیاز را برای او فراهم کند. 
وی افزود: یعنی عملا بیمار در این مسیر هیچ دخالتی ندارد. این وظیفه تولیت سلامت است که بیمار اورژانسی را پذیرش کند. به طورمثال بیماری که ضربه مغزی می شود و در شهرستان امکانات درمان او نیست ستاد هدایت بیماران مکلف است پذیرش بیمارستان مناسب را برای او بگیرد. 
وی ادامه داد: همچنین اگر بیماری به ICU نیاز دارد و در آن شهر، تخت های مراقبت های ویژه بیمارستان پر است، بیمار از طریق ستاد هدایت بیماران در نزدیکترین بیمارستان پذیرش می شود اما اگر شخصی بخواهد راسا خودش اقدام کند و خودش بیمارش را به بیمارستان خصوصی یا هر جایی که خودش می خواهد منتقل کند دیگر نظام سلامت وظیفه ای در برابر او ندارد.
مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: به طورمثال در بیمارستان چالوس بیماری که دچار آپاندیس می شود و می خواهد در بیمارستان تهران جراحی شود، نظام سلامت وظیفه ای ندارد که برای بیمار در تهران دنبال بیمارستان بگردد چون از مسیر تولیت و حاکمیت رد نشده و آن بیمارستان نیز که خصوصی است و بیمارستان خصوصی مانند هر ارائه کننده خدمت خصوصی است و می خواهد یا نمی خواهد خدمات و امکاناتش را بفروشد.
عسگری افزود: در این صورت نزدیکان بیمار به بیمارستان می گویند چنین خدمتی می خواهیم و اگر بیمارستان بگوید من این خدمت را ندارم یا به این شکلی که تو می خواهی ندارم دیگر هرجی به آن نیست. در این صورت ما به عنوان وزارت بهداشت به بیمارستان چه بگوییم. 
مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت درباره هنرمندان و پزشکان بعد از پرونده پزشکی کیارستمی گفت: من احساس می کنم فاصله جامعه پزشکی و هنرمندان کمتر شده است. ما پزشکان که به آنان نزدیک تر شده ایم. خدمت رساندن به بیماران نیز کاری حرفه ای است و برای هر بیماری در چارچوب اصول علمی انجام می شود.