به گزارش پارس نیوز، حدودا یک ماه پیش بود که فردای با نام «یاسی اشکی» در برنامه ماه عسل اعلام کرد که برای تولید یک واکسن می‌خواهد پول جمع کند، چرا که این واکسن وارداتی است و برای تولید داخل آن بودجه‌ای نیاز است که بنا به دلایلی دولت قادر به پرداخت آن نیست.

البته اشکی بعد از این برنامه فاش کرد که شخص وزیر بهداشت بر این پروژه نظارت داشته و شخصا خواسته است که او در این برنامه حضور پیدا کند. اشکی، همچنین یادآور شد که وزارت بهداشت وی را به برنامه ماه عسل معرفی کرده و بالاترین مقام این وزارتخانه از قبل در جریان سناریوی مطرح شده بوده‌ است!

اشکی فاش کرد که یک تفاهم نامه بین انجمن «راه» که وی مدیر آن است و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، امضا شده است. طبق این تفاهم نامه، وی برای معرفی و جمع آوری پول برای واکسن hpv مامور می‌شود و وزیر بهداشت هم قبول می‌کند که 60 میلیارد تومان به این پروژه کمک کند. واکسنی که بنا بر تاکید مسئولان وزارت بهداشت طی سه تا پنج سال آینده ممکن است به تولید ملی آن دست یابیم و تا آن تاریخ فقط نمونه خارجی و وارداتی آن در بازار موجود و قابل استفاده خواهد بود.

این مهمان برنامه ماه عسل ادعاهایی هم درباره این واکسن داشت که با واکنش شدید مردم و کارشناسان در رسانه‌ها و به خصوص در فضای مجازی همراه بود. موج اعتراضات گسترده به این اقدام وزارت بهداشت هم بالا گرفت تا آنجا که مردم خواستار توضیح مسئولان این وزارتخانه و شفاف‌سازی درباره این پروژه مشکوک شدند. اقدامی که تا پیش از این در سطح ملی هرگز رخ نداده بود. اینکه دولت برای تامین هزینه تولید یک واکسن که یک پروژه حکومتی محسوب می‌شود، اقدام به جمع‌آوری اعانه و کمک‌های مردمی کند. 

وزارت بهداشت پول را برای چه می‌خواست؟

البته که پس از ادامه دار شدن موج اعتراضات سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حاشیه‌های ایجاد شده درباره واکسن hpv  واکنش نشان داد و گفت: واکسن HPV ایرانی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است و سال آینده وارد بازار می‌شود!

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقدام یاسمن اشکی مبنی بر جمع آوری پول از مردم برای ساخت واکسن HPV بیان کرد: برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی را جمع آوری کنیم، زیرا این شرکت تسهیلاتی در قالب وام از معاونت علمی و فناوری دریافت کرده است و به همین دلیل نیازی به پول ندارد.

این اظهارات معاون رئیس جمهور تماما در نقطه مقابل عملکرد و ادعاهای وزارت‌بهداشتی‌ها قرار داشت، چراکه سناریوی طراحی شد توسط ایازی معاون وزیر بهداشت کاملا بیان‌گر چیز دیگری است. 

500 میلیون تومان برای واکسن hpv هزینه شده است

از طرفی هم دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و رئیس سابق انستیتو پاستور کشور ضمن انتقاد از ادعاهای واهی یاسمن اشکی در برنامه ماه عسل، با اشاره به تولید واکسن HPV در یک شرکت دانش بنیان ایرانى به رسانه‌ها گفت: بیش از سه سال است که دانشمندان ایرانی تحقیقات علمی تولید واکسن HPV مدل گارداسیل را در شرکت دانش بنیان، به طور مستقل و خارج از انستیتو پاستور انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون معادل 500 میلیون تومان از شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن HPV حمایت کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی عنوان کرد: یاسمن اشکی به هیچ عنوان ارتباطی با جریان تولید واکسن HPV ایرانی ندارد، این خانم یک هفته است که وارد این موضوع شده است؛ اما ادعاهایی بسیارى دارد. 

قانعی بیان کرد: قوه قضاییه باید نسبت به پول‌های جمع آوری شده برای حمایت از تولید این واکسن ورود کند. زیرا این واکسن به مرحله تولید رسیده و اصلا نیازی به اعانه جمع‌کردن نیست و نباید اجازه داده شود جریانی که به بهانه کمک به زلزله زدگان کرمانشاه راه افتاد، دوباره رخ دهد.

ورود دادستانی به پرونده واکسن مشکوک

پس از آن نیز دادستانی به این پرونده ورود کرد و هفته گذشته دولت‌آبادی در این‌باره گفت: هم عوامل این مجموعه به دادستانی فراخوانده شدند و هم از صدا و سیما توضیحاتی را در این رابطه خواسته ایم و در حال تحقیقات هستیم.

دولت‌آبادی در پاسخ به این سوال که از صدا و سیما چه کسانی احضار شدند گفت: کسانی که دست اندرکار بودند دعوت شدند تا توضیح دهند. مکاتبه شده و پاسخ هایی را داده اند.

دادستان تهران در پاسخ به این سوال که تخلف در قضیه واردات واکسن احراز شده یا خیر گفت: توضیحاتی را در این رابطه خواسته‌ایم و مسئولان امر فراخوانده شدند که درحال بررسی موضوع هستیم و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اما نکته مهم و حلقه مفقوده

بنا به اعتراف مجری برنامه ماه عسل که در برنامه زنده عنوان شد این سوژه از سوی مسئولان وزارت بهداشت به آنها سفارش و معرفی شده است آنها به هیچ عنوان در جریان کم و کیف آن نبودند. 

از طرفی خود اشکی هم در مصاحبه‌ای که داشت صراحتا بارها عنوان کرد که عالی‌ترین مقام وزارت بهداشت یعنی شخص وزیر بهداشت از او خواسته است تا در این برنامه تلویزیونی شرکت کند و بنا به اذعان وی این تصمیم از سوی دکتر هاشمی بوده که پروژه واکسن hpv این چنین هدفمند مطرح شود.

از طرفی هم مدارکی و اسنادی که در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفته به نوعی تایید کنده این مطلب است.

در سندی که تفاهم‌نامه مابین موسسه راه که اشکی نماینده و از موسسان آن است و ایازی معاون وزیر بهداشت این مطلب را کاملا می‌توان مشاهده کرد. 

اینکه اشکی ماموریت پیدا می‌کند تا طی این قرار داد برای پروژه وزارت‌بهداشت پول جمع کند و تمام جزییات آن به وضوح در قرار داد مطرح توسط وزارت بهداشت تایید و ایازی آن را امضا کرده است. 

آنچنان که اینگونه قرار دادها در واحد حقوقی وزارت بهداشت به دقت مطالعه و بررسی می‌شود هم بعید است که اشتباهی در عقد آن به صورت سهوا صورت پذیرفته باشد، پس وزارت بهداشتی ها با کمال دقت در جریان ریز این پروژه که خود طراح آن و یک طرف امضا هستند قرار داشته و هستند. 

 

 

«در این قرار داد آمده است که انجمن برای تامین مالی و فرهنگی تولید واکسن متعهد می‌شود»

ایازی چگونه و چرا اختیار اقدامات فرهنگی برای تولید این واکسن را به یک موسسه خصوصی واگذار کرده است؟ و آیا این اقدام فرهنگی همان ترساندن مردم و تشویق برای خرید و تزریق و همه‌گیری این کار است؟ آنهم واکسنی که نمونه داخلی ندارد و فعلا فقط وارداتی است!

«انجمن متعهد می‌شود که تمام تلاش خود را برای تامین مالی برای توزیع و تولید واکسن انجام دهد»

وزارت بهداشت چطور هزینه توزیع واکسن‌ را هم به عهده یک موسسه خصوصی قرار داده است؟

«وزارت بهداشت تعهد می‌نماید که تمام تلاش خود را در راستای فرهنگسازی تزریق واکسن در قالب تولید برنامه‌های رسانه‌ای (فیلم و سریال و...) برنامه‌های آموزشی سمینارها، کنفرانس‌ها و غیره ارائه نماید.» 

احتمالا معرفی به برنامه ماه عسل هم تحت همین قرار داد صورت گرفته، از طرفی وزارت بهداشت تعهد داده که این موج ایجاد شده برای تزریق واکسن hpv را ادامه دهد؟ آنهم با وجود اینهمه تذکرات کارشناسان این حوزه و حاشیه‌های ایجاد شده.

«انجمن تعهد می‌دهد در زمینه آموزش طبق قوانین و مقررات وزارت بهداشت اقدام نماید.»

مجددا وظیفه آموزش به عهده آن‌ها قرار داده شده و از آنجایی که تا امروز هیچ مسئول این وزارتخانه اعتراضی نسبت به اقدامات صورت گرفته نداشته و در مقابل شخص وزیر از برنامه ماه عسل به خاطر پخش این موضوع تشکر هم کرده‌اند، پس می‌توان نتیجه گرفت که تمام برنامه‌ها طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت بوده است.

 

پس از تفاهم‌نامه شخص ایازی مستقیم وارد میدان شد، در مرحله اول تعدادی از سلبریتی ها به وزارت بهداشت فراخوانده شدند تا درباره محاسن این واکسن در پیج‌ها و صفحات اینستاگرام صحبت کنند و مردم را برای واریز پول و مشارکت در این پروژه تشویق کنند.

همین اتفاق هم افتاد و بلافاصله فضای مجازی و پیج‌های پر طرفدار پر شد از تبلیغ برای اقناع عمومی و جذب حداکثری همراهی مردم برای مشارکت مالی در این پروژه.

از طرف دیگر هم ایازی با انجام مصاحبه تصویری مردم را به مشارکت مالی در این پروژه فراخواند و تشویق کرد.

شاید در نگاه اول این موضوع ایرادی نداشته باشد، اما با ادامه واکنش ها و کنارگذاشتن پازل اظهار نظرهای مسئولان دولت از بی نیاز بودن این برنامه از کمک‌های مردمی جای شک و شبهه بسیاری باقی می‌ماند

اما چند سوال مهم

چرا وقتی معاون ریاست جمهوری می‌گوید برای پروژه ساخت واکسن 500 میلیون اعتبار پرداخت شده است از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید برای ساخت واکسن نیاز به تامین بودجه داشتیم و به همین دلیل پول جمع آوری کردیم؟

وقتی واکسن بنا به اظهار مسئولان دولتی در مرحله تولید قرار دارد، چرا وزارت بهداشت چنین سناریویی را برای جمع آوری پول طراحی کرد؟ آیا می‌توان گفت وزارت بهداشت از مراحل تولید واکسن بی‌خبر بوده است؟

تاکنون بیش از 2 میلیارد تومان برای پیشبرد این پروژه جمع آوری شده است، البته این پول در اختیار اشکی و شخص خاصی نیست، اما با توجه به اظهارات ضد و نقیض دولتی‌ها و عدم موفقیت پروژه جمع آوری پول می‌توان امیدوار بود که این مبالغ به مردم عودت داده شود؟

و مطلب آخر تشویش اذهان عمومی و نگرانی مردم و جامعه از طریق معرفی یک بیماری آن هم به عنوان همه گیر و ترسناک در یک برنامه زنده تلویزیونی است.

وزارت بهداشت با چه تدبیری چنین اختیار و تریبونی را به یک فرد غیر کارشناس حوزه پزشکی داده است؟ و در حال حاضر چطور پاسخگوی نگرانی مردم خواهد بود؟ 

باید دید قوه قضاییه بعد از بررسی‌ها چه نتیجه‌ای خواهد گرفت و آیا مشخص می‌شود مسئولان برای چه کاری پول جمع می‌کرده‌اند؟ چه کسی در این میان راست گفته؟ مسئولان وزارت بهداشت یا معاون رئیس جمهور؟