به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست زائران ایرانی در پایان همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع سال جاری، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که سال گذشته پیش بینی خوبی از برگزاری خوب مراسم حج داشتیم، در سال جاری نیز توافقات خوبی برای برگزاری مراسم حج انجام شده است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر امتیازاتی چون حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی و امنیت آن‌ها که سال گذشته در توافقنامه بین دو کشور عربستان و ایران وجود داشت، موارد جدیدی به توافقنامه فوق افزوده شده است و اطمینان خاطر برای برگزاری مراسم حج به بهترین نحو وجود دارد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع سال جاری از حجاج خواهش کردیم که برای اینکه در مراسم حج سال جاری دچار هیچ آسیبی نشویم، دو طرف باید قوانین مطرح شده در حج را رعایت کنند.
 
قاضی عسکر در ادامه یادآور شد: حجاج ایرانی در حج تمتع ۹۷ بین ۳۰ تا ۴۰ روز در عربستان حضور دارند و مبلغ مشخصی ارز به هر یک از حجاج پرداخت می‌شود که در صورت وجود نیازهای شخصی بتوانند از آن مبلغ هزینه کنند.
 
وی افزود: رایزنی های لازم با بانک مرکزی برای اعطای ارز به حجاج سال ۹۷ انجام شده است و تکلیف مقدار نهایی ارز واگذاری به زائران حج تمتع سال جاری، ظرف روزهای آینده مشخص می‌شود.
 
سرپرست حجاج ایرانی در عربستان تصریح کرد: علی رغم التهابات ارزی کنونی، دولت میزان ارز مورد نیاز حجاج حج تمتع سال جاری را تامین می‌کند و نباید فراموش کرد که پول مردم سال‌های متمادی است که پول خود را در حساب بانک‌ها قرار داده‌اند.
 
قاضی عسکر در پایان اظهار کرد: در مراسم حج تمتع سال جاری بیش از ۸۵ هزار زائر حضور خواهند داشت که حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها را حجاج اهل سنت تشکیل می‌دهند و مابقی شامل زائران شیعه مذهب ایرانی است.
 
وی تاکید کرد: حجاج ایرانی شیعه در قالب ۵۰۷ کاروان و حجاج ایرانی اهل سنت نیز در قالب ۷۰ کاروان به مراسم حج تمتع سال جاری اعزام خواهند شد و تمهیدات لازم برای این سفرها اندیشیده شده است.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه یادآور شد: نخستین گروه زائران ایرانی از 27 تیر ماه سال جاری به حج تمتع اعزام می‌شوند و پزشکان، خدمه کاروان ها به همراه اقلام مورد نیاز قبل از اعزام زائران به عربستان اعزام خواهند شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر خاطرنشان کرد: بر اساس توافقاتی که انجام شده است، نیمی از پروازها توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر انجام می‌شود و نیم دیگر پروازها را  شرکت هواپیمایی طرف سعودی بر عهده دارد.
 
وی اضافه کرد: احساس ما این است که برگزاری مراسم حج تمتع سال جاری با آرامش بیشتر و تنوع برنامه‌های آموزشی ویژه حجاج بیش از سال‌های گذشته خواهد بود.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: هر سال با شرایط جدیدی روبرو هستیم و با توجه به اینکه مراسم حج سال جاری با اوج گرمای هوا مواجه شده است، خیمه‌های نسوز را ویژه زائران ایرانی در نظر گرفته ایم و این خیمه‌ها مجهز به کولر گازی هستند.
 
قاضی عسکر خاطرنشان کرد: در مراسم حج تمتع سال ۹۷ در منا هم تسهیلات بهتری برای زائران ایرانی در نظر گرفته شده است و خدمات خوبی به زائران ارائه خواهد شد.