به گزارش پارس به نقل از فارس، تماس مکرر دانشجویان برخی دانشگاه های کشور با خبرگزاری فارس در روزهای اخیر حکایت از برگزاری امتحانات پایان ترم مقطع کارشناسی ارشد برخی دانشگاه های دولتی در روزهای نهم و یازدهم خردادماه یعنی همزمان با برگزاری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را دارد.

دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی در حالی در روزهای پایانی این هفته باید بر سر جلسه امتحان پایان ترم حاضر شوند که همزمان باید بر روی صندلی آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز بنشینند.

دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی در تماس های مکرر خود از تداخل امتحانات پایان ترم خود با آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ابراز نگرانی کردند و خواستار رسیدگی مسئولان و همچنین تغییر زمان برگزاری امتحانات پایان ترم شدند.

اینکه مسئولان با یکدیگر هماهنگ نیستند، اینکه تحصیل در مقطع بالاتر در یک زیرنظام دیگر چه مشکلاتی دارد برای آنها توجیه قابل قبولی نیست، آنها می خواهند شرایطی داشته باشند که در هر دو آزمون شرکت کنند.

در رابطه با نگرانی های این دانشجویان با مسئولان هر دو زیر نظام صحبت کردیم و پاسخ های آنان را شنیدیم، هر چند که این پاسخ ها برای دانشجویان قانع کننده نبوده و آنها همچنان با نگرانی منتظر شنیدن تصمیم منطقی از سوی مسئولان هستند.

* اقبالی: با دانشگاه های آزاد هماهنگ کردیم/دانشگاه های دولتی همراهی نمی کنند

ناصر اقبالی رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با بیان اینکه امتحانات واحدهای دانشگاه آزاد با آزمون ارشد این دانشگاه تداخلی ندارد، گفت: دانشگاه های دولتی باید امتحانات را بر اساس آزمون ارشد هماهنگ می کردند. ما به تمام واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ کرده ایم که در زمان روزهای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد امتحانی برگزار نکنند و دانشگاه ها ملزم به اجرای این ابلاغیه هستند.

وی افزود: بنابراین امتحانات واحدهای دانشگاهی آزاد با آزمون ارشد تداخلی ندارد و اگر این مسئله مطرح شده است، مربوط به دانشگاه های دولتی است که باید امتحانات خود را با زمان برگزاری آزمون ارشد منطبق می کردند.

اقبالی گفت: برنامه امتحانی دانشگاه های دولتی به ما مرتبط نمی شود و ما فقط موظف به اعلام زمان برگزاری آزمون از چند ماه گذشته بودیم.

* نادری منش: زمان امتحانات پایان ترم دانشگاه ها تغییر نمی کند/ زمان برگزاری کنکور ارشد دانشگاه آزاد باید هماهنگ می شد

حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد باید با دانشگاه ها هماهنگ می شد، گفت: نمی توان تقویم دانشگاهی آموزش عالی را تغییر داد و دانشجویانی که در روزهای نهم، دهم و یازدهم خردادماه یعنی همزمان با زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امتحانات پایان ترم دارند موظفند در جلسه امتحان حاضر شوند.

وی در رابطه با تغییر زمان امتحانات پایان ترم دانشگاه های دولتی به دلیل تداخل زمانی با آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، گفت: مسلم است که زمان برگزاری امتحانات پایان ترم تغییری نمی کند. زیرا ما نمی توانیم تقویم دانشگاهی آموزش عالی را تغییر دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: بحث آزمون کارشناسی ارشد یک بحث ثانویه است و دانشجویانی که در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی هستند موظفند در جلسه امتحانات پایان ترم مقطع تحصیلی خود حاضر شوند.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد می توانست زمان برگزاری آزمون ارشد را با دانشگاه های دولتی هماهنگ کند تا تداخلی به وجود نیاید. زیرا تقویم دانشگاهی آموزش عالی قابل تغییر نیست.

بهاری اردشیری: تغییر زمان امتحانات همزمان با کنکور ارشد در صورت وجود راه قانونی و توافق دانشجویان

علی بهاری اردشیری رئیس دانشگاه غیرانتفاعی ادیب مازندران به عنوان رئیس یکی از دانشگاه هایی که امتحانات پایان ترم را همزمان با زمان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برگزار کرده است، گفت: تغییر زمان امتحانات همزمان با آزمون کارشناسی ارشد در صورت وجود راه قانونی و توافق تمام دانشجویان دانشگاه ممکن است و اگر راه قانونی برای تغییر زمان امتحانات پایان ترم وجود داشته باشد، زمان این امتحانات را تغییر می دهیم. البته تغییر امتحانات در صورتی ممکن است که تمام دانشجویان نامه ای را امضا کرده و به ریاست دانشگاه تحویل دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه امتحانات سراسری نیست تغییر زمان آن بر عهده دانشگاه است ولی برنامه امتحانات از قبل اعلام شده باید با توافق تمام دانشجویان صورت گیرد، بنابراین اگر تمام دانشجویان با تغییر زمان امتحان موافق باشند این موضوع را بررسی می کنیم تا در صورت وجود راه قانونی زمان امتحانات تغییر کند.

  با وجود این پاسخ ها دانشجویان همچنان نگران به دنبال شنیدن خبرهایی مبنی بر تغییر زمان امتحانات خود هستند و برای تعیین تکلیف خود چشم به تصمیم مسئولانی دارند که در این مورد پاسخ های قانع کننده ای نداده اند.