به گزارش پارس نیوز، 

در حالی که هزینه هر خانواده ۵ نفری برای تماشای بازی تیم‌های ایران و اسپانیا در مجموعه تفریحی صفه حدود ۳۰ هزار تومان بوده است، این برنامه از کمترین امکانات برخوردار نبود.

پس از انجام مقدمات لازم برای پخش دیدارهای جام جهانی تیم ملی کشورمان در سالن‌های سینمایی شهر اصفهان توسط حوزه هنری که به ازای فراهم کردن امکانات و امنیت لازم برای تماشای فوتبال هزینه‌ای هم دریافت می‌شد، شهروندان بدون هیچ دغدغه‌ای به تماشای بازی ایران-مراکش و ایران ـ اسپانیا نشستند.

در این میان یکی از سازمان‌های شهرداری اصفهان نیز بر آن شد تا این مسابقات را در مجموعه تفریحی کوه صفه پخش کند و برای این کار به اطلاع‌رسانی در شبکه‌های مجازی پرداخت و هزینه بلیت تماشای مسابقه فوتبال در کوه صفه را ۵ هزار تومان برای هر نفر اعلام کرد.

* سوژه‌ای که از لنز عکاسان خبری دور ماند

جمعی از شهروندان اصفهانی با این تصور که امکانات و شرایط لازم برای پخش بازی در نظر گرفته شده به همراه خانواده خود، کوه صفه را مقصدی مناسب البته «رایگان» برای تماشای بازی جام جهانی دانستند، دریغ از آنکه اطلاعی از کم و کیف وضعیت امکانات و گره ترافیکی کوه صفه نداشتند؛ زیرساخت‌هایی که به نظر می‌رسید با شتاب در تصمیم‌گیری نادیده گرفته شده‌اند و مردم آن‌ها در گزارش خبری رسانه ملی متذکر شدند.

آنان نمی‌دانستند که با وجود معطل شدن برای ورود به این مجموعه، پس از پایان تماشای بازی باید یک ساعتی را درگیر ترافیک بازگشت به خانه‌هایشان باشند و شاید در بدو ورود از اینکه در شرایطی دون شأن باید روی آسفالت زمین بنشینند و بازی را تماشا کنند، از پرداخت هزینه تماشای بازی پشیمان شدند؛ تماشای فوتبالی که با همه کاستی‌های صدا و تصویرش برای هر خانواده ۵ نفره حداقل ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان آب می‌خورد، خانواده‌هایی که البته هیچ چارچوب و جایگاه مناسبی برای استقرار آن‌ها هم در نظر گرفته نشده بود و غالباً با خردسالان‌شان باید در انبوه جمعیت روی آسفالت می‌نشستند.

این در حالی است که معاون هنری سینمایی ارشاد اصفهان هم در رابطه با این بلیت فروشی به رسانه‌ها گفته بود: مجری پخش مسابقات جام‌جهانی در کوه صفه اصفهان، بدون دریافت مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اقدام به فروش بلیت کرده که تخلف محسوب می‌شود.


 

وضعیت پخش دیدار ایران-مراکش در پارکینگ کوه صفه

 

وضعیت پخش دیدار ایران-اسپانیا در پارکینگ کوه صفه

به گفته ناظران متولی این اکران فوتبالی بدون توجه به فراهم کردن امنیت و امکانات حداقلی لازم جهت تماشای این بازی با دستپاچگی به مجوز مشروط فرمانداری کفایت کرد و حتی حاضر به تأمین همه شروط حین تماشای بازی و تردد مردم به مجموعه صفه نشد، موضوعی که برای برخی از حاضران هم قابل هضم نبوده است؛ این در حالیست که برگزارکنندگان این نکته را فراموش نکرده بودند که به یُمن جذابیت فوتبال و استقبال مردم می‌توانند از تبلیغات محیطی هم درآمد بیشتری کسب کنند و برای جذب آگهی هم در محل برنامه، تبلیغاتی داشتند.

پس از برگزاری نامناسب این برنامه بدون حتی صندلی و کف‌پوش مناسب در حالی که برخی از رسانه‌ها درصدد بزرگ‌نمایی این اقدام در راستای فراهم کردن شادی مردم بودند، به نادیده گرفتن حقوق شهروندان و تأمین حداقل‌ها برای حفظ کرامت آنان در حین تماشا و تردد آنان کمتر پرداخته شد؛ موضوعی که نتوانست خود را در لنز دوربین عکاسان خبری حاضر در این رویداد جای دهد و از چشم مردمی که در این برنامه حضور نداشتند، دور ماند.

* تکرار مظلوم‌نمایی توئیتری برای پوشاندن ضعف‌ها

در این میان مسؤول پخش بازی‌های جام جهانی در مجموعه تفریحی صفه که به دلیل عدم رعایت مراحل قانونی اخذ مجوز از همه مراجع مربوطه و عدم رعایت حداقل‌های متناسب با شأن مخاطبان باعث به مشقت افتادن مردم شده بود به مرجع قضایی فراخوانده شده بود. همچنین ضرب و شتم نمایندگان نهادهای نظارتی از جمله ستاد امر به معروف در حاشیه این برنامه از دیگر دلایل این احضار عنوان شده است.

اما وی بی‌آنکه به دلیل این احضار که در جهت اجرای قانون و تأمین خواسته‌ها و مطالبات حداقلی مردم در ازای پرداخت هزینه برای تماشای فوتبال بوده اشاره کند، موجی تبلیغی را علیه مسؤولان استانی به راه انداخت.

روز گذشته او در توئیتی به احضار دادسرا به گونه‌ای اشاره کرده که از حق مردم برای تماشای بازی در اماکن عمومی نمی‌گذرد تا از این فضای احساسی برای پوشش ضعف عملکرد شهرداری و کاهش نارضایتی عمومی بهره ببرد.

* برگزارکننده مراسم شاکی خصوصی دارد

حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: مسؤول پخش بازی‌های جام جهانی در مجموعه تفریحی صفه با چند نفر در شب پخش بازی ایران-اسپانیا برخورد فیزیکی و ضرب و شتم داشته است.

او با تشریح جزئیات احضار این مسؤول شهرداری به دادسرا تأکید دارد: این احضاریه به دلیل شکایت یک نهاد نبوده و نهادهای امنیتی و نیروی انتظامی نیز از این فرد به دلایل مختلف شکایت داشته‌اند و علاوه بر آن شاکی خصوصی هم داشته است.

عبداللهی‌نژاد در توضیح دلیل شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان از فرد مذکور اذعان می‌کند: عدم رعایت شئونات اسلامی و بی‌توجهی به کرامت مردم از جمله اصلی‌ترین دلایل این شکایت است.

او رفتارهای خلاف قانون در این برنامه را سازماندهی‌شده و با اهداف و اغراض غیرفرهنگی می‌داند و معتقد است: صدور مجوز پخش بازی‌ها در مجموعه صفه تنها از طرف فرمانداری بوده و از هیچ نهاد دیگری حتی برای بلیت‌فروشی هم مجوزی دریافت نشده است؛ مضاف بر اینکه مجوز فرمانداری هم مشروط بر رعایت برخی نکات اسلامی بوده که در این برنامه نقض شده است.

* مردم را از یک صندلی هم محروم کردند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان این که دریافت هزینه برای تماشای بازی جام جهانی در امکان عمومی نیازمند مصوبه شورای شهر است، ادامه می‌دهد: درآمدهای شهرداری نیازمند مصوبه شورای شهر، تأیید فرمانداری و شفافیت است.

وی با اشاره به فراهم نشدن امکانات اولیه برای تماشای بازی در مجموعه صفه می‌افزاید: برگزارکنندگان پخش بازی در مجموعه صفه حتی شأن مردم را هم در نظر نگرفته و آنان را از امکان نشستن بر روی یک صندلی هم محروم کردند که یکی از پیگیری‌های ما در رابطه با همین حداقل‌ها مطابق خواسته مردم است.

عبداللهی‌نژاد با اشاره به اظهارات امروز مبنی بر این که «شهرداری اصفهان برای کسانی که به هر دلیل از جمله زندگی آپارتمانی امکان تماشای فوتبال را در خانه ندارند، اقدام به پخش قانونی مسابقه ایران کرده است» بیان می‌کند: چنین اظهاراتی که مردم امکان تماشای فوتبال در زندگی آپارتمانی را ندارد، خنده‌دار است چراکه در عصر حاضر با گستردگی تکنولوژی هر شهروندی قادر به استفاده از تلویزیون از طریق نمایشگر خانگی یا تلفن همراه است.

* رفاه ابتدایی مردم را فراهم کنید، شادی‌آفرینی پیشکش!

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌های دیگری بعد از پخش فوتبال در مجموعه صفه متذکر می‌شود: برگزاری هرگونه کنسرت نیازمند به اخذ مجوز از اداره کل ارشاد را دارد که برای این منظور نیز مجوزی دریافت نشده بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان خطاب به اعضای شورای شهر اصفهان می‌گوید: مردم به شورایی اسلامی و قانونی رأی داده‌اند و در صورت انجام اقدامات خارج از چارچوب قانون و اسلام دیگر نمی‌توانند خود را نماینده مردم بدانند چراکه با التزام به قوانین اسلامی از مردم رأی گرفته‌اند.

وی در پایان ادامه می‌دهد: وقتی شورای شهر و مدیریت شهری توانایی فراهم کردن آسایش و رفاه ابتدایی مردم را ندارند طبیعتاً نمی‌توانند دم از فراهم کردن شادی برای مردم بزنند؛ بوروکراسی شدید اداری در شهرداری جهت صدور مجوزهای ساخت‌ و ساز یکی از مصادیق جلوگیری از رفاه شهروندان است.