به گزارش پارس نیوز، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره خارج شدن برخی داروهای اوتیسمی از لیست بیمه‌ها اظهار داشت: داروهای بدون نسخه در تمام دنیا به دارویی اطلاق می‌شود که نیازی به نسخه پزشک نداشته و بدون تجویز قابل تهیه است که این روند در اغلب کشورهای دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته در حال انجام است.

وی افزود: در این کشورها حتی ممکن است بعضاً این داروها به دلیل کم عارضه بودن در خارج از داروخانه‌ها قابل تهیه باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این زمینه موضوعی است که مرتبط با تصمیمات شورای عالی بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر است، تأکید کرد:  ما به عنوان سازمانی که در حوزه دارو حضور داریم این اقدام را مثبت ارزیابی می‌کنیم به دلیل اینکه این داروها در دسته داروهای کم‌عارضه،‌معمولی و پرمصرف قرار می‌گیرند که در حال حاضر نیز بسیاری از افراد آنها را بدون بیمه تهیه می‌کنند.

جهانپور با بیان اینکه این اقدام می‌تواند محرکی برای فرآیند دارویی داروخانه‌ها باشد،‌گفت: با حذف این داروها از لیست بیمه حدود 140 میلیارد تومان برای منابع بیمه‌ای صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت که می‌توان با تخصیص بهینه این منابع به درمان بیماران سخت و صعب‌العلاج کمک کرد.

وی افزود: باید توجه داشت که قیمت این داروها ارزان بوده و از جمله این داروها می‌توان به داروهای مسکن، سرماخوردگی، محلول‌های موضعی، ضدعفونی‌کننده‌ها و برخی ویتامین‌ها اشاره کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان گفت:‌تعداد این داروها به حدود 80 قلم می‌رسد که افراد می‌توانند آنها را بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنند همچنین این داروها در لیست داروهای پرعارضه قرار نمی‌گیرند.