به گزارش پارس نیوز، محمدحسن زدا در گفت‌وگو با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تغییر نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در ماده ۳۹ قانون برنامه پنجم توسعه، محاسبه مستمری بر حسب  سوابق  ۵ سال آخر خدمت قید شده بود اما این ماده در برنامه ششم توسعه حذف شد.

وی افزود: بر این اساس همچنان محاسبه مستمری بر اساس بیمه پردازی، ۲ سال آخر  ملاک است و تغییری نکرده است . مبنای قانونی محاسبه مستمری تبصره ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی است.

 معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اگر بخواهیم اصلاحات پارامتریک انجام دهیم  یکی از مواردی که باید تغییر کند همین آیتم است اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته جهان، کل دوران بیمه پردازی مبنای محاسبه مستمری قرار می‌گیرد.

زدا افزود: محاسبه مستمری بر اساس دوسال آخر خدمت، خساراتی برای سازمان دارد که باید رفع شود، البته عجله نداریم و مایل هستیم با مشارکت خود بیمه شدگان و بازنشستگان طرحی را آماده و آنها را قانع کنیم کاری که می‌خواهیم انجام دهیم به نفع نظام، سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان است.

وی تاکید کرد: البته اگر هم در آینده طرحی تصویب شود مطمئنا شامل کسانی که در سال‌های آخر بیمه پردازی هستند نمی‌شود و برای کسانی اجرا می‌شود که بخواهند شروع به کار کنند. آنچه مدنظر ماست این است که میانگین ۳۰ سال بیمه‌پردازی برای تعیین حقوق بازنشستگی ملاک قرار بگیرد.