به گزارش پارس نیوز، 

قوه قضائیه یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران است که به طور مستقل از حقوق فردی و اجتماعی پشتیبانی می‌کند و مسئول تحقق بخشیدن عدالت در جامعه و مرجع تظلم‌خواهی در جامعه است؛ با توجه به فرارسیدن هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و 72 شهید عاشورایی هفتم تیرماه، نشست هم‌اندیشی ویژه مدیران، سردبیران و فعالان رسانه با حضور حجت‌الاسلام علی مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با محوریت تعالی تعاملات و بررسی ظرفیت‌های رسانه‌ای در تقویت دستگاه قضایی و پاسخگویی مطلوب به مخاطبان برای ارتقای سطح رضایتمندی از این نهاد انقلابی در اداره کل دادگستری خراسان رضوی به همت سازمان بسیج رسانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: یکی از عرصه‌های مورد هدف دشمنان کشور دستگاه قضا است و خصوصیت بارز دستگاه قضا که یکی از ارکان نظام بوده، محافظت از بیت المال، تحقق حقوق مظلومان و برخورد با متجاوزان است.

برداشته‌ شدن دیوار بین مردم و قوه قضائیه

عباس محمدیان با بیان اینکه امروز در جامعه با چالش بی‌اخلاقی در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه مواجه هستیم؛ بیان کرد: اطلاع‌رسانی به موقع و اثر‌گذار از عملکرد دستگاه قضا و دیدار مسؤولان دستگاه قضایی با مردم منجر به این می‌شود که دیوار بین جامعه و قوه‌قضائیه برداشته شود و مردم خوراک و برداشت فکری را از رسانه‌های بیگانه دریافت نکنند.

وی اظهار کرد: بسیاری از رسانه‌های داخلی از سوژه‌ها غفلت می‌کنند، در حالی که بسیاری از رسانه‌های غربی سوژه‌ها را در اختیار دارند و بعد از انتشار، رسانه‌های کشور باید به این شبهات پاسخ دهند که انرژی بسیار زیادی را می‌گیرد.

رئیس بسیج رسانه استان خراسان رضوی، پیشنهاد تربیت خبرنگاران قضایی که با پرونده‌های حقوقی آشنایی دارند را داد و افزود: تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی همکاری ما بین رسانه‌ها و قوه قضائیه و اینکه از رسانه‌ها چگونه می‌توان برای پیشگیری از جرم Crime استفاده کرد، ضروری است.

در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران رسانه‌های استان خراسان رضوی، خبرنگاران و عکاسان به بیان انتظارات خود از دستگاه قضا، مشکلات و چالش‌هایی که در کار خبر با آن مواجه هستند؛ پرداختند.

محدودیت‌های اخلاقی قوه قضائیه برای رسانه‌ای کردن برخی مسائل

در ادامه این جلسه رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی بعد از شنیدن صحبت‌های اصحاب رسانه گفت: بیان مسائل حقوقی و قضایی اول از همه حیثیت متهم و خانواده او را به خطر می‌اندازد و دستگاه قضا از جهت رسانه‌ای کردن برخی از مسائل با محدودیت‌های اخلاقی مواجه است.

علی مظفری افزود: گاهی از سوی افرادی که انتظار آن را نداشته‌ایم برخی مسائل مطرح می‌شود؛ مانند نماینده‌ای که گفت کاش مجازات جایگزین وجود داشت، این در حالی است که قانون Law توسط خود مجلس تصویب می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه قوه قضائیه در حاکمیت اثر مؤثر دارد، اظهار کرد: هر مجموعه‌ای می‌داند اگر بخواهد عملی ضدنظام و جامعه انجام دهد با قوه‌ قضائیه مواجه می‌شود، به همین خاطر ابتدا دستگاه قضا را مورد هدف قرار می‌دهد و تخریب می‌کند؛ از رسانه‌ها انتظار داریم در کنار قوه قضائیه باشد تا دشمنان سوءاستفاده نکنند.

پرونده قتل Murder ندا و محمدحسین هر دو به حکم قصاص منتهی شد

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به پرونده قتل ندا و محمدحسین گفت: این دو پرونده توسط خود قوه قضائیه رسانه‌ای شد و کمتر از چند روز قاتل The Murderer شناسایی و دستگیر شد و زمانی که رسانه‌ها از انگیزه قاتل سؤال می‌کنند مجبور به بیان جزئیات می‌شویم که این موضوع خانواده مقتول را متاثر می‌کند و همچنین موجب می‌شود خانواده‌ها احساس نا‌امنی کنند.

مظفری متذکر شد: در اولین جلسه دادگاه هر دو پرونده منتهی به حکم قصاص متهم شد و احکام صادر شده و منتظر اجرا است.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه با چالش قانونی مواجه است، تصریح کرد: در جامعه باید امنیت اخلاقی حاکم باشد و منتشر شدن یک خبر در جامعه باعث خدشه‌دار شدن امنیت اخلاقی می‌شود و بیشترین دلیل این چالش قانونی معذوریت اخلاقی است که اگر جزئیات منتشر شود آبروی خانواده‌ها در خطر می‌افتد.

خبر صحیح موجب اعتماد مردم می‌شود

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه خبر صحیح موجب اعتماد مردم می‌شود گفت: اخبار صحیح باید مطابق مصلحت نظام باشد و هیچ دیواری بین مردم و قوه قضائیه وجود ندارد؛ بلکه تنها معذوریت‌های اخلاقی و قانونی است.

مظفری به حواشی پیش آمده از حضور رئیس قوه قضائیه در مشهد اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اینکه جلسه رئیس قوه قضائیه در مشهد تنها با حضور مدیران بود و هیچ خبرنگاری حضور نداشت یکی از رسانه‌ها مصاحبه‌ای با رئیس قوه قضائیه را درباره یکی از اعضای شورای شهر مشهد را کار کرد که بعد تکذیب شد.