به گزارش پارس نیوز، 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به شبکه مویرگی گسترده این شورا گفت: این نهاد در زمان حاضر ۱۰ هزار عضو در سراسر ایران دارد.

سید محمدرضا موالی‌زاده شنبه عصر در نشست شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم بازتعریف کارکر‌های شورای فرهنگ عمومی افزود: باید فرآیند اقدامات شورای فرهنگ عمومی به افزایش بهره وری و کارآمدی منجر شود.

وی به ۱۹ اولویت تعریف شده در حوزه فرهنگ عمومی کشور اشاره و اضافه کرد: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به عنوان مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی، نخستین سرفصل اقدامات جدید شوراست. 

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ کار در کشور اظهار داشت: فرهنگ کار گروهی اهمیت ویژه‌ای در پیشرفت کشور دارد و بر این اساس باید فرهنگ کار در جامعه به جایگاه واقعی خود برسد، زیرا آبادانی و عمران ایران اسلامی در سایه توجه کافی به تقویت فرهنگ کار گروهی میسر است. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از اصلاح الگوی مصرف به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های فعالیت شورا نام برد و گفت: متاسفانه امروزه ارزش دورریز سالانه مواد غذایی در کشور به اندازه کل یارانه پرداختی به مردم است. 

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در کشور نیز سرسام آور است، افزود: ما با صادرات هر کیلوگرم هندوانه ۵۰۰ لیتر آب مجازی از کشور خارج می‌کنیم، ضمن اینکه تولید هر کیلوگرم برنج ۲ هزار لیتر آب بری دارد.

وی ادامه داد: باید در بخش کشاورزی، خانگی و خدمات الگوی مصرف اصلاح شود، زیرا اکنون در دوره تنش آبی هستیم و اگر این وضعیت کنترل نشود به دوران ورشکستگی آب وارد می‌شویم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت فرهنگ خرید کالای ایرانی را از دیگر اولویت‌های فعالیت شورای فرهنگ عمومی خواند و با اشاره به تجربه هند در توسعه صنایع ریسندگی با تکیه بر بکارگیری تولید داخلی اضافه کرد: ما هم نیازمند توجه ویژه به خرید کالا‌های ایرانی هستیم، زیرا این موضوع یک بحث اقتصادی صرف نیست، بلکه هویت ملی و خودباوری و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در آن مطرح است.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این نشست با اشاره به اینکه ستاد دهه فجر به ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب تبدیل شده است، گفت: برکات ۴ دهه انقلاب اسلامی و دستاورد‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی باید در فرصت‌های مختلف برای عموم مردم به ویژه نسل جوان تبیین شود.

 

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم افزود: باید تدابیری اتخاذ کرد که در طول سال، آیین‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و چهار دهه عزت، استقلال و پیشرفت ایران اسلامی گرامی داشته شود.