به گزارش پارس نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش آموزشی و توجیهی زائران حج تمتع با اشاره به شرایط سال گذشته حج تمتع اظهار کرد: سال گذشته فضاسازی‌های سنگینی علیه حج صورت گرفت اما الحمدلله حج خوبی برگزار شد و همه کسانی که مشرف شدند مشاهده کردند که همه  شایعات مطرح شده دروغ بود و ما حجی عزتمندانه‌، آبرومندانه و در کمال آسایش و رفاه برگزار کردیم‌.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: امسال خوشبختانه در فضای آرامی، برنامه‌ها را آغاز کردیم و پیش‌بینی ما این است که انشاءالله حج امسال را بهتر از سال قبل برگزار کنیم‌.

وی افزود‌: هر چند ما رابطه سیاسی با عربستان نداریم اما مسئله حج را  از روابط سیاسی جدا کرده‌ایم و آنها هم پذیرفته‌اند؛ آنها سال گذشته  به توافقنامه میان سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان  مبنی بر عزت و کرامت زائران ایرانی پایبند بودند و انشاالله امسال نیز حدود 85 هزار زائر ایرانی در کمال عزت و امنیت مشرف می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد:  از زائران عزیز هم درخواست داریم که با رعایت قوانین کشور میزبان‌، ما را در اجرای حجی آرام و ارائه شایسته خدمات یاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر  با اشاره به شبهه‌پراکنی‌های معدود افراد علیه حج اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که مطرح می‌کنند تعداد زیادی از افراد در ایام  مختلف سال برای تفریح به کشورهای  مختلف دنیا سفر می‌کنند اما برای سفر 85 هزار زائر به سرزمین وحی‌، تبلیغات می‌کنند که به حج نروید‌.

وی با اشاره به هماهنگیهای انجام شده برای حداقل بودن نرخ حج  گفت: با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد نرخ ارز امسال حج را با نرخ مبادله‌ای حساب کنند بنابراین جهش در قیمت نداریم البته اختلاف قیمت حج با سال گذشته مربوط به نرخ ارز می‌شود  چرا که نرخ حج در سال قبل با ارز 3300 تومان محاسبه شد و هیچ کس در حج سودجویی ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  ادامه داد: در حج تبعیض نداریم، اگر هتل‌ها همه مثل هم بود قیمت را یکسان می‌گرفتیم‌؛ برخی هتل‌ها شاید وضعیت بهتری داشته باشند و نرخ آنها هم بیشتر است اما در خدمات هیچ فرقی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد:  تغذیه‌، بهداشت‌، تدارکات و حمل و نقل همه زائران مثل یکدیگر  است و تفاوت تنها در قیمت مسکن است‌.

وی افزود: ضمنا در مدینه منوره به لحاظ شرایط عربستان‌، سه سال است که ساخت و ساز‌ها متوقف و بدون حرکت شده بنابراین  ظرفیت اسکان ما محدود است و زائر تنها حدود 6 روز در مدینه استقرار می یابد و بقیه ایام در  مکه خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود : ما بنا داریم طول سفر 28 روز بیشتر نشود اما به لحاظ مشکلاتی که در فرودگاههای سعودی وجود دارد، برخی زائران ممکن است 38 تا 40 روز طول سفر داشته باشند اما بقیه شاید 29 تا 30 روز  در عربستان بمانند و این تفاوت مربوط به ما نیست. 

حجت الاسلام والمسلمین  قاضی عسگر درمورد پخت غذا برای زائران چنین گفت‌: ما بر کیفیت غذا و پخت درست و رعایت بهداشت تاکید داریم‌؛ امسال یک آشپزخانه  مدرن و جدید درمکه با ظرفیت 80 هزار پخت ایجاد شده است البته مواد غذایی را نمی‌توانیم از ایران ببریم و همه را باید از بازار عربستان تهیه کنیم اما سعی می‌کنیم بهترین را تهیه و تنوع غذایی داشته باشیم‌. 

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت خطاب به زائران حج تمتع امسال تاکید کرد: به هیچ وجه نگرانی و اضطراب به خودتان راه ندهید‌، در انجام مسائل حج استرس نداشته باشید‌، روحانیون همکاری کامل را خواهند داشت‌. 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه با تاکید بر وحدت مسلمانان اظهار داشت‌: همان طور که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری از آغاز انقلاب بروحدت شیعه و سنی تاکید داشته‌اند‌،  زائران ما به مقدسات دیگران توهین نمی‌کنند ، به امام جماعت مسجد النبی و مسجدالحرام اقتدا می‌کنند؛  خواهشم این است که از بحث‌های تفرقه‌انگیز دوری کنیم و همه به دنبال منافع حج باشیم‌. 

وی خطاب به زائران حج تمتع امسال یادآور شد‌: برکات حج آن قدر زیاد است که مثل آن را کمتر جایی می توان پیدا کرد؛ در حدیث داریم کسی که پشت مقام ابراهیم نماز طوافش را تمام می‌کند مثل کسی است که تازه متولد شده و خدا از گناهش درمی گذرد؛ حاجی نورانی می‌شود و تا زمانی که به گناه آلوده نشده این نور در او وجود دارد؛ خدا به شما آرامش می‌دهد‌، اگر کسی  یک ختم قرآن در مکه داشته باشد‌، قبل از این که از دنیا برود پیامبر را زیارت خواهد کرد. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  افزود: مدینه مرقد پیامبر (ص) است و بین منبر و مرقد ، باغی از باغهای بهشت است . در بقیع مرقد چهار امام را داریم ، همچنین مرقد گم شده حضرت زهرا (س) و مرقد هزاران صحابی پیامبر در آنجا است و  مزار شهدای احد را هم  داریم.

وی اظهار کرد:  درمکه هم علاوه برمسجدالحرام فضاهای عظیمی چون مشعر ، منا و عرفات را داریم که در روزعرفه امام زمان (عج) آنجا  حضوردارند و زائران از همه این ها باید بهره معنوی راببرند.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به انواع آموزش برای حجاج ، اظهار داشت‌: علاوه برکلاسهای آموزشی کاروانها‌، فضای مجازی ایجاد شده توسط بعثه مقام معظم رهبری نیز آماده آموزش‌های لازم است.