به گزارش پارس نیوز، 

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، با اشاره به بازدیدی که روز گذشته از مجموعه برج میلاد و گود فاز دو این مجموعه داشته است گفت: گودبرداری فاز دو برج میلاد سال های گذشته انجام شده اما به دلیل  آنکه مخالفت هایی که با طرح آن شده مدت هاست رها شده این در حالی است که عمر مفید مقاوم سازی جداره ها نیز به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: این گود می تواند بر مجموعه ساختمان اصلی و سالن های همایش تاثیر بگذارد بنابراین باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. گزارشی که شرکت سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی از وضعیت این پروژه داد مشخص کرد طرف قرارداد که بنیاد تعاون ناجاست دچار مشکلات و اختلاف نظرهایی با شهرداری شده است. در سال ۷۸ بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ بارگذاری هایی برای اراضی برج میلاد پیش بینی شد که قرار بود همزمان با اتمام فاز نخست، فاز دوم که متشکل از مرکز تجارت جهانی، هتل و پارکینگ های طبقاتی بود احداث شود و سازمان مشارکت های مردمی با وجود آنکه نقشه های این فاز نهایی نشده بود و بر اساس طرحی که از سوی خانم زاها حدید طراحی شده بود و تنها یک ایده اولیه از برج های دوقلو و مجموعه هتل بود، گودبرداری انجام شد در حالی که چنین پروژه ای با چنین مقیاسی نیاز به جزییات طراحی و طی مراحل قانونی دارد. بنابراین با مخالفت شورای شهر وقت با ارتفاع و طراحی نما این پروژه بلاتکلیف ماند.

سالاری با بیان اینکه در سال ۹۵ مجددا فاز دو برج میلاد در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد تعداد طبقات آن و طراحی آن تغییر کند، گفت: قرار بود دوباره فرآیند داوری برای طراحی انجام شود عملا انجام نشد و دوباره این موضوع برای تعیین تکلیف این گود در دستور کار قرار گرفته و قرار شده توافق اولیه تعدیل شود زیرا در آن زمان رقمی که برای واگذاری زمین از سوی شهرداری تعیین شده بود متری ۴ میلیون تومان بود که با رقم واقعی ملک در آن محدوده بسیار متفاوت است.

تدوین طرح جامع برج میلاد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در بازدید روز گذشته مطرح شد تدوین طرح جامع برج میلاد طی سه ماه آینده بود، گفت: باید مشخص شود مجموعه ۱۲۰ هکتاری برج میلاد و مجموعه پارک پردیسان که یک مجموعه بی نظیر است چه اقداماتی در آینده برای آن انجام می شود تا با منصوب شدن هر مدیری به طور سلیقه ای و نیاز این بنا ساختمانی در گوشه کنار آن ساخته نشود.

وی ادامه داد: برج میلاد یک نماد ملی است که یکی از جاذبه های مهم توریست کشور است و نباید با ساخت و سازهای بی برنامه هویت خود را از دست بدهد.

دیدار مدیران ارشد شهرداری و نیروی انتظامی برای تعیین تکلیف فاز دو برج میلاد

سالاری با اشاره به اینکه پیش بینی شد مدیران ارشد نیروی انتظامی و شهرداری در خصوص تعیین تکلیف فاز دو برج میلاد جلسه ای برگزار کنند، گفت: این تصمیم گیری حتما بر اساس مصلحت شهر و شهروندان خواهد بود و امیدواریم در آینده طی زمان بندی مشخص این گود تعیین تکلیف شود. همچنین قیمت اولیه زمین نیز مورد بازنگری قرار می گیرد زیرا در آن سال ها قیمت بسیار نازلی به عنوان آورده شهرداری تعیین شده است، اگر توافق انجام شد پروژه ادامه پیدا می کند و اگر نه، تمام هزینه های ناجا محاسبه و هزینه ها پرداخت می شود و قرارداد فسخ خواهد شد.

سالاری در خصوص رویکرد مدیریت شهری در خصوص طرح جامع برج میلاد گفت: نگاه مان به اراضی برج میلاد همانند اراضی نوسازی عباس آباد است که باید مالکیت بر عهده شهرداری باشد زیرا در آینده واگذاری عرصه ها مدیریت یکپارچه برج را دچار مشکل خواهد کرد. در نهایت اگر طی دو ماه آینده به نتیجه نرسیدیم گود پر یا مقاوم سازی می شود.

ایجاد واحد نگهداشت مگاپروژه ها

سالاری در ادامه با اشاره به اینکه پروژه های بزرگی مانند برج میلاد، پل های طبقاتی و تونل ها نیاز به نگهداشت دائمی و بازبینی تاسیسات و تجهیزات دارند، گفت: دکل فوقانی این برج که به سازه بتنی وصل شده است نیاز دارد بر اساس دانش و تکنولوژی های روز دنیا به طور مستمر و دائمی از لحاظ ایمنی و نگهداشت مورد پایش قرار گیرد این دکل با تعداد بالایی اتصالات و پیچ و مهره به شفت بتنی وصل شده است و به دلیل بادهایی که در آن ارتفاع در جریان است به طور طبیعی ممکن است دچار سایش شده باشد بنابراین به رسیدگی مداوم نیاز دارد. بنابراین پیش بینی شد برای پروژه های بزرگ مقیاس واحدی در شهرداری برای پایش دائمی این پروژه های بزرگ ایجاد شود. پیش نویس لایحه در معاونت عمران تهیه شده که باید توسط معاون عمرانی جدید نیز مورد بازبینی قرار گیرد. قرار نیست واحد جدیدی  به شهرداری اضافه شود بلکه شرکت های پراکنده ای که در این حوزه مسئول هستند اما در زمان ورود ناظر می توانند پاسخگو نباشند تحت یک واحد مشخص و پاسخگو فعالیت می کنند.

برج میلاد باید کارکردی ملی و جهانی داشته باشد

وی در پاسخ به این پرسش که برج میلاد به نمادی ملی برای شهر تهران تبدیل شده است اما برخی کاربری های آن در شان این سازه نیست گفت: در طرح جامع شهر تهران به ارتقا جایگاه تهران در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی اشاره شده است که یکی از عرصه هایی که می توانند جایگاه تهران را در سطح جهان ارتقا دهند برج میلاد است که می بینیم در چنین فضای منحصر به فردی که یکی از مهمترین جاذبه های توریستی است کاربری های محلی و نه حتی شهری تعریف می شود در حالی که گردشگر داخلی و خارجی وقتی به برج می آیند در حوزه گردشگری و پذیرایی و فروش کالا توقع دارند با سطحی متناسب با یک سازه جهانی مواجه شوند. اما می بینیم انواع ترشیجاتی که در بازار تجریش ممکن است پیدا نشود در برج میلاد پیدا می شود. در حالی که باید خدمات برج مبتنی بر هویت ایرانی اسلامی باشد. در شورای چهارم ما موضوع طرح جامع برج میلاد را دنبال کرده ایم و قرار بود ظرف سه تا شش ماه این طرح تدوین شود تا مدیران با سلایق خود برج را اداره نکنند اما این اتفاق نیفتاد. هر چند برخی از این موضوعات به سلیقه مدیران برج بازنمی گردد و رویکرد مدیران ارشد شهرداری بوده که طرح جامع می تواند این مشکلات را برطرف کند.

تخلف ۲۶۰۰ متری در برج میلاد

وی در ادامه با تایید تخلفات ۲۶۰۰ متری در ساخت و ساز برج میلاد گفت: این سازه در مدیریت گذشته آغاز به ساخت شده بود و دلیل آن این بود که برج میلاد اجازه داشت ۴۲۳ هزار متر مربع ساخت و ساز کند که بعد از بلاتکلیفی این فاز  مدیران برج احساس کردند حالا می توانند هر بنایی را در هر مکانی از برج بسازند که این موضوع بعد از تدوین طرح جامع برطرف می شود.