به گزارش پارس نیوز، علی انتظاری مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کاهش میل به ازدواج در میان پسران مؤثر بوده است، اظهار کرد: با بروز جهانی‌سازی فرهنگی، تنوع‌طلبی جنسی، روابط فرازناشویی و برتری التذاذ جسمانی بر التذاذ روحانی و اخلاقی تبلیغ شد، رسوخ این فرهنگ در کنار امکان روابط جنسی آزاد با هزینه کم، یکی از دلایلی است به کاهش تمایل به ازدواج در میان برخی از پسران منجر شده است.

وی با اشاره به «کاهش احساس امنیت ازدواج» افزود: افراد پیش از ازدواج نمی‌توانند به راحتی در فضایی مناسب، شناخت کافی از فرد مقابل خود پیدا کنند، در بسیاری از موارد زمان خواستگاری تا ازدواج نهایتاً یک ماه طول می‌کشد و طرفین موقعیت و زمان کافی برای ارزیابی و شناخت یکدیگر ندارند از سوی دیگر افراد هم‌شأن نیز موقعیت تعامل و آشنایی با یکدیگر را پیدا نمی‌کنند و در نتیجه ازدواج‌های ناهمگون شکل می‌گیرد.

انتظاری ادامه داد: افزایش ازدواج‌های ناهمگون به دلیل مهیا نبودن شرایط مناسب برای انتخاب، تصویری نامناسب از چهره ازدواج در جامعه منعکس و امیدواری به آینده آن را مخدوش می‌کند؛ هرچند در شرایطی که ازدواج با اختلالی همچون طلاق روبه‌رو شود دختران بیشتر آسیب می‌بینند اما مسئولیت‌های اقتصادی بیشتر متوجه پسران است و باعث ترس آنها از تشکیل خانواده می‌شود.

مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: برجسته‌سازی نیاز جنسی و تنوع طلبی جنسی توسط رسانه‌ها و فضای مجازی در کنار مسائل ذکر شده کانون خانواده را هدف قرار داده است و به ناامیدی از آینده ازدواج دامن می‌زند.

وی اضافه کرد: نوسانات اقتصادی و امیدوار نبودن به آینده، سختگیری خانواده‌ها در امور مقدماتی ازدواج و افزایش هزینه‌ها و مسئولیت اقتصادی مردان از دیگر دلایلی است که به کاهش تمایل پسران به ازدواج منجر شده است.   

مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تصویر مغشوشی از خانواده در ذهن بخشی از متولدین دهه شصتی شکل گرفته است، گفت: نوع کارتون‌های پخش شده برای آنها در سن کودکی در این مسئله برای دختران و پسران بی‌تأثیر نبود اما در این بین بر پسران به دلیل اینکه خواستگاری و تمایل به ازدواج باید عرفاً از سوی آنها انجام شود بیشتر اثر گذاشته است.

انتظاری گفت: با وجود مساوی بودن تعداد دختران و پسران متولد شده به دلیل اعتقاد به کمتر بودن سن دختران نسبت به پسران در کشور در ازدواج، پسران با توجه به وجود تعداد زیادی دختر کوچکتر از خود نگرانی ندارند اما از سوی دیگر دختران زیادی هستند که پسران همسن و سال آنها به دنبال دختران چند سال کوچکتر هستند، مثلا پسران 34، 35 ساله دنبال دختران تا 10 سال کوچکتر می‌روند و عدم اصلاح این فرهنگ به معضل ازدواج در کشور دامن زده است.

مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: فراهم کردن امکان ارتباطات درون قشری با تأسیس باشگاه‌های خانوادگی، گسترش فضای مناسب همسرگزینی تحت نظر والدین، مسئولیت‌پذیر تربیت کردن پسران، تربیت دینی درست فرزندان و خودبان و خویشتن‌دار بار آوردن دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت می‌تواند راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برون‌رفت از مشکلات کنونی ازدواج در کشور باشد.