به گزارش پارس نیوز، 

مجید افرا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: سایت‌های قمار و شرط‌بندی اینترنتی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ راه‌اندازی شده است و نهاد ناظر آنها در سال ۹۶ شکل گرفته است، بنابراین کسب و کار درستی نیستند و مبنای شرعی ندارند، ضمن اینکه افرادی که در این سال‌ها، این کسب و کار را راه‌اندازی کرده بودند، درآمد مناسبی اخذ کردند که در عین حال، اکنون بستن درگاههای پرداخت برای آنها واقعه خوشایندی نیست.

وی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که به همواره وقتی آسیب‌های کسب و کارهای نوین در کشور مشخص می‌شوند، با انجام برخی روش‌ها و اصلاحات می‌توان آنها را به مسیر درست برگرداند، اکنون هم این کسب و کارهای شرط‌بندی شکل گرفته‌اند، آیا امکان این وجود دارد که برای آنها نیز ساماندهی مطابق با شریعت صورت گیرد، افزود: متاسفانه این امکان وجود ندارد، در هر جامعه یکسری هنجارهایی وجود دارند که متاسفانه در مورد شرط‌بندی‌های اینترنتی امکان این وجود ندارد که این کسب و کار را به هنجار تبدیل کرد. یعنی قمار با هیچ نگاهی تطهیر نمی شود.

افرا تصریح کرد: درآمد حاصل از سایت‌های شرط‌بندی و قمار غیرقابل قبول است و لیکن این کسب و کارها علیرغم همه برخوردها، زنده خواهند ماند و ارتزاق می‌کنند، بنابراین از این طریق فرآیند مالی ناشفاف و ناهنجار، سود نامشروع خود را کسب خواهند کرد؛ اما ما به عنوان شرکتهای در اختیار دارنده درگاههای پرداخت، موظف به انسداد همه درگاههایی هستند که این عملیات را انجام می‌دهند.

به گفته این کارشناس صنعت پرداخت، البته این نکته را هم باور داریم که این کسب و کارها راه حل های بسیار متعددی را برای دور زدن بستن این درگاهها پیدا خواهند کرد و همانطور که همه می‌دانیم، خلافکار همواره یک قدم جلوتر از پلیس حرکت می‌کند. حتی ممکن است که در یک مقطع، درآمد آنها کاهش یابد، ولی به سرعت دوباره به سمت کسب درآمد بیشتر پیش خواهند رفت.

وی اظهار داشت: راه‌حل های این شرکتها لحظه ای است و بلافاصله بعد از بستن درگاههای اینترنتی، راهکار جدیدی را پیدا خواهند کرد.

افرا در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا خلا قانونی در این رابطه وجود دارد، گفت: در مورد قانونگذاری در این حوزه خلاءهایی وجود دارد. البته قوانین کلی وجود دارد؛ اما مشکل کسب و کارهای نوین را حل نمی کند. ما هیچگاه به این موضوع، نگاه موشکافانه ای نداشتیم. اکنون در صنعت پرداخت و درگاههای اینترنتی این مشکل وجود دارد که به هرحال باید رفع شود.

او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه گردش مالی سایت‌های شرط بندی چقدر است، گفت: برخی از آنها گردش مالی نجومی دارند. به تازگی هم که درگاه اینترنتی برخی از آنها مسدود شده است، به طور متوسط ۱ میلیارد تومان ماهانه گردش مالی و سود داشتند.

افرا ادامه داد: بستن درگاهها وظیفه ما است که تاکنون نیز این کار را انجام داده و بالغ بر ۱۰۰ درگاه اینترنتی متخلف را مسدود کرده ایم. ما درگاهها را به خاطر مشکوک بودن می بندیم و اگر مشکلی نداشته باشند، مجدد بازگشایی می شوند.