به گزارش پارس ، فاطمه قربان در گفت وگو با ایسنا، درباره چگونگی اجرای نظام ارزشیابی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ گفت: پس از اتمام طرح آزمایشی پنج سال ارزشیابی کیفی توصیفی و ارائه نتایج گزارش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به شورای عالی، مقر شد از سال تحصیلی ۸۸-۸۷ این روش از پایه اول و در سنوات بعدی به ترتیب در سایر پایه های دوره ابتدایی به طور کامل اجرا شود.

وی افزود: برهمین اساس، پایه های اول، دوم، سوم و چهارم به طور ۱۰۰ درصد ارزشیابی توصیفی می شوند و ۳۰ درصد از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی نیز به صورت کیفی توصیفی ارزشیابی می شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ارزشیابی پایه ششم ابتدایی همچنان کیفی است ومقرر شده پژوهشگاه آموزش و پرورش مطالعات اجرای این نوع ارزشیابی را در پایه جدیدالتاسیس ششم بررسی و گزارش خود را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند، لذا برای سال تحصیلی جدید شورای عالی تصمیم گیری خواهد کرد.

وی با اشاره به تغییر محتوای کتب دوره ابتدایی نیز اظهار کرد: محتوای کتب پایه های اول، دوم، سوم و ششم که جدیدالتالیف هستند، همسو با برنامه درسی ملی مبتنی بر پنج عنصر تفکر و تعقل، ایمان، اخلاق، علم و عمل و در چهار عرصه شناخت خود، خدا، خلق و خلقت تدوین شده و بر همین اساس تغییر و تالیف محتوامبتنی بر تفکر محوری دانش آموزان بوده و دروس از قید حافظه محوری صرف خارج شده است.

قربان بابیان اینکه محتوای کتابهای درسی با ایجاد چرایی، ذهن دانش آموزان را درگیر راه حل های مختلف می کند، افزود: این روند در سالهای آتی در همه کتب درسی ادامه خواهد داشت و روح حاکم بر محتوای دروس پنج عنصر اصلی در تالیف کتابهاست.

وی با بیان اینکه امسال کتاب پایه سوم به طور کامل تغییر می کند، گفت: کتابهای پایه دوم و ششم در دست بازنگری است، لذا ممکن است مباحث و بخش هایی از آن حذف و مطالب جدیدی به این کتب اضافه شود. همچنین کتابهای اول متوسطه اول نیز به طور کامل تغییر یافته است.