به گزارش پارس ، سید باقر پیشنمازی در گفت وگو با ایسنا، اظهارکرد: برخی از مسوولین معتقد بودند که به جای وام ازدواج، وام اشتغال اعطاء شود و اگر اشتغال جوانان حل شود، ازدواج آنان نیز خود به خود حل خواهد شد، در حالیکه امروزه شاهد این هستیم تعداد قابل توجهی از شاغلین نیز ازدواج نکرده اند.

وی با بیان اینکه توقعات را باید کاهش داد، افزود: توقعات و نحوه برگزاری ازدواج باید مدیریت شود. مقوله چشم و هم چشمی آفت ازدواج جوانان شده و رسانه ها و تریبون مساجد و مدارس باید در زمینه نقد این امر و انتقال پیام صحیح به مخاطب تلاش کنند. درغیر این صورت هر میزان اعتبارات و تسهیلات به مسئله ازدواج تعلق بگیرد و به جای سه میلیون، ۱۰ میلیون هم وام اعطا شود باز هم مشکل حل نشده و تا زمانی که تقاضاها خارج از عرف باشد، دردی از مشکلات درمان نخواهد شد.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ارائه مسکن مهربه جوانان، تصریح کرد: مسکن مهر قدم خوب و اساسی در جهت رفع دغدغه مسکن جوانان بود. همچنین تقسیط وام از محل یارانه که به حساب خانوار واریز می شود نیز یک نوع فرصت سازی مناسب جهت بهبود وضعیت ازدواج جوانان بود

پیشنمازی سینما، صدا و سیما، رسانه ها و فضای مجازی را ظرفیت اثرگذار فرهنگی در شرایط امروز جامعه دانست و افزود: باید فرهنگ حاکم بر کشور را بررسی کرد، فیلم ها و سریال ها و رمان های ما چقدر در زمینه ترویج ازدواج و ترویج قناعت در جامعه قدم برداشته اند؟ در حالیکه صرفا به دنبال این بوده اند که جایزه های بین المللی دریافت کنند و همین نگاه باعث شده تا سینمای ما نوعاً مطابق فرهنگ غربی و با ترویج ارتباطات نامناسب قدم بردارند.

وی افزود: این مسائل نوعاً ناشی از خود کم بینی و نادیده گرفتن شایستگی هاست و گمان می کنند تمجید توسط هر نا اهلی پسندیده است، کشوری که به شکل های مختلف دشمنی و کینه خودش را به ملت ما نشان داده، زمانی که دست به تحسین فیلمی می زند، باید در آن فیلم، سازنده اش و فیلمش شک کرد که چه ضعفی را درشت نمایی کرده و چه گسلی را ایجاد کرده است که این چنین از او تقدیر می کنند.

پیشنمازی با بیان اینکه ازدواج شیرینی ها و جذابیت ها، توأم با مسوولیت را به دنبال دارد، اظهار کرد: اگر شیرینی ها و جذابیت ها، قبل از ازدواج تجربه شود قاعدتا از ازدواج چیزی جز مسوولیت باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه برای زندگی آرامش را جز در کانون خانواده نمی توان جست وجو کرد، گفت: جوانی که ازدواج نکند و پاک هم بماند، نمی تواند آرامش جوان متأهل را داشته باشد، تأهل باعث می شود تا جوان عاقلانه تر، سنجیده تر و فهمیده تر رفتار کند.

معاون فرهنگی و امور تربیتی وزارت ورزش و جوانان افزود: ازدواج از جمله فرصتی برای پرورش عاطفی است و باعث می شود جوان به کمال برسد و استعدادهای او شکوفا شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در اوقات فراغت فرزندانمان تربیت اقتصادی را هم لحاظ کنیم، افزود: در فرهنگ گذشته ما خصوصاً در روستاها نوجوانان در کنار پدرشان مشغول به کار می شدند و با مشارکت در تولید سرمایه و درآمد، تربیت اقتصادی را درک می کردند و همین مسئله باعث می شد تا سریع تر به بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی دست پیدا کنند. و اندازه نگاه داشتن در مصرف را با توجه به میزان تلاش برای درآمد، تمرین کنند.

پیشنمازی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهم ترین نقش را در تربیت اقتصادی جوانان دارد، گفت: باید آموزش و پرورش به این مسئله توجه کند؛ چرا که اهداف اقتصادی و زیستی در تعلیم و تربیت، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش نیز هست.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر تدبیر اقتصادی در میان جوانان ادامه داد: همان گونه که غربی ها می توانند با ترویج فرهنگ غلط باعث بلوغ زودرس جنسی شوند، ما نیز باید با تربیت اقتصادی جوانانمان سبب بلوغ زودرس اقتصادی و اجتماعی شویم و اگر بلوغ در همه زمینه ها (نه فقط جنسی) زودرس اتفاق بیفتد ازدواج های دیرهنگام اتفاق نمی افتند.