به گزارش پارس نیوز، 

 با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگان آزمون کارشناسی ارشد طی سالهای اخیر روندی نوسانی داشته و تابع یک سیر صعودی ویا نزولی مطلق نبوده است، اما این دوره از ازمون گویا با کاهش چشمگیر تعداد نفرات شرکت کننده مواجه شده است و انطور که آمارها می گویند کنکور ارشد 93 رکوردار این مسیر بوده است. اما شاید درکنار دلایلی که قبلا گفته شد، این کاهش نفرات عدم امکان دسترسی مجدد به اطلاعات متقاضیان باشد.

با این حال سازمان سنجش این بار از اتفاق جدیدی برای شوکه شدن متقاضیان آزمون ارشد 97 پرده برداشت: حذف ظرفیت ها از دفترچه انتخاب رشته 97!

نکته قابل توجه آنجاست که تا پیش انتشار دفترچه، اطلاع‌رسانی در زمینه تغییر ظرفیت ها صورت نگرفته بود. چراکه در صورت این آگاه سازی برخی متقاضیان براساس شرایطی که داشتند برنامه ریزی هایی را انجام میدادند. اما با شرایط پیش آمده یا باید سوختن وساختن را پیشه کنند ویا چشم انتظار موعد کنکور 98 بمانند!

گویا آزمون کارشناسی ارشد 97 از همان ابتدا جنجال برانگیز بوده و به نوعی همراه با هیجان و استرس میزبان متقاضیان شده است.

این آزمون پر سروصدا که هفته اول اردیبهشت ماه برگزار شد،؛ حدود 700 هزار نفر شرکت کننده داشته که نسبت به سال گذشته سیر نزولی داشته است.

اما شاید جرقه به وجود آمدن این شرایط و کاهش تعداد شرکت کنندگان آزمون 97 ، اظهار نظرات و وعده وعیدهایی باشد که مسئولان وزارت علوم و یا روسای دانشگاه ها بارها از تریبون های مختلف اعلام کرده اند. از خبرهای ضدونقیض بهبود وضعیت دانشگاه ها و حتی خوابگاه های دانشجویی گرفته تا جالب ترین صحبت روسای یکی از دانشگاه ها که صراحتا اعلام کرده بود" مردم قید تحصیلات دانشگاهی را بزنند"!

با این حال پس از پایان آزمون واطلاع رسانی زمان اعلام نتایج مشخص شد که از تعداد ۷۳۶ هزار و ۳۸۷ داوطلب ثبت نام کننده در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد سال ۹۷، تعداد ۵۷۵ هزار و ۶ نفر در جلسه آزمون حاضر بودند و تعداد ۱۸۱ هزار و ۳۸۱ نفر غایب بودند. به عبارت دیگر ۷۸.۰۸ درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر و ۲۱.۹۲ درصد داوطلبان در جلسه آزمون غایب بودند.

اما داستان به همین جا ختم نمیشود چرا که وزارت علومی ها نیز قصد غافلگیری متقضیان آزمون ارشد را داشتند تا جایی که حذف بدون اطلاع بسیاری از رشته‌های دانشگاهی،موجب شد تا حجم بسیاری بسیاری از داوطلبان که مدت ها منتظر فرصتی برای ادامه تحصیل انتخاب رشته‌های مورد علاقه شان بودند بلاتکلیف بمانند این درحالی است که وزارت علومی ها در سال‌های گذشته با استخدام ده‌ها هیات علمی در این دانشگاه‌ها موافقت کرده،

برخی از این دانشکده‌ها توسط وزارت علوم در همین سال‌های اخیر به دانشگاه ارتقاء یافته اند.

بااین حال متقاضیان کنکور ارشد 97 در بهت و حیرت بوجود آمده دست به دامان شبکه های اجتماعی شدند و برای اعلام اعتراضشان به سراغ صفحه اینستاگرام وزیر علوم رفته و نسبت به کاهش ظرفیت و یا حذف برخی از گرایش رشته‌های مختلفی مانند کامپیوتر، مدیریت بازرگانی و... معترض شدند.

لازم به ذکر است که اقدام اخیر وزارت علوم، به بهانه مصوبه یکصد و هشتادمین جلسه شورای عالی اداری در روز دوم دی‌ماه 1396 است که در روز 17 بهمن 1396 با امضای رییس جمهور ابلاغ شده بود. علاوه برآن به تصریح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون اداری- استخدامی رئیس‌جمهور، درباره مؤسسات پژوهشی وابسته‌ای است که اقدام به پذیرش دانشجو میکردند نیز دانشگاه‌های علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، علیرغم این در بدنه کارشناسی و با تصمیم شخص معاون آموزشی وزارت علوم به همه دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی تعمیم داده و اجرایی شد.

اما با وجود تمامی حواشی بوجود آمده و به گفته مشاور عالی سازمان سنجش داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد سال ۹۷ می‌توانند از روز شنبه ۱۲ خرداد تا روز شنبه ۱۹ خرداد ۹۷ برای انتخاب ۱۰۰ کدرشته از میان کدرشته امتحانی مجاز خود اقدام کنند. ضمن اینکه ظرفیت پذیرش در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد سال ۹۷ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به جز دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵۴ هزار و ۳۸۳ نفر است.