به گزارش پارس نیوز، 

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در گردهمایی کارگزاران قم، مرکزی و کاشان به بیان وضعیت حج تمتع ۹۷ پرداخت و اظهار کرد: فضای مطلوب حج سال گذشته و انعکاس آن باعث شد تا انتظار ویژه ای ایجاد شود بنابراین باید امسال حج بهتری داشته باشیم و در حوزه های اجرایی نباید مشکلی وجود داشته باشد .

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما امسال در حوزه اجرا قطعاً سنگین تر است، توضیح داد: سازمان حج و زیارت با تشکیل ۲۴ کارگروه آسیب شناسی کاملی را انجام داده است و با برنامه ریزی مناسبی پیش رو خواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با توجه به اینکه در جلسات برنامه ریزی از نظرات مدیران کاروان و مجموعه ها استفاده شده است ، انتظار می رود که کارگزاران به خروجی برنامه ریزی ها که در قالب دستور العمل و بخش نامه است، توجه ویژه ای داشته باشند.

محمدی خطاب به کارگزاران تاکید کرد: بخشی از این دستورالعمل ها در قالب کتاب آمده است و بخشی هم به صورت الکترونیکی اطلاع رسانی می شود .

وی توصیه کرد: دقت و توجه جدی به ساختار تشکیلاتی حج که به صورت ستاد ،منطقه، مدیر مجموعه و مدیر کاروان اداره می شود باید وجود داشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: عملیات حج چون مجموعه محور است لذا مدیر کاروان چه در مدینه و چه در مکه تحت اختیار مجموعه قرار می گیرند .

محمدی تاکید کرد: مهم ترین موضوع در خصوص مدیران کاروان و مجموعه این است که آنها در خط مقدم و حلقه وصل بین سازمان و زائران هستند؛ اجرای برنامه ها توسط شخص مدیر مجموعه و مدیر کاروان انجام می شود .

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی به زائران حج تمتع و تفاوت آن با عمره گفت: همان طوری که می دانید حج تمتع با عمره تفاوت های بسیار زیادی دارد و این مهم باید برای حجاج تبیین شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: حدود ۹۵ درصد حجاج ما برای اولین بار است که به حج تمتع مشرف می شوند و اگر بدانند که سفر حج در حوزه مسائل اجرایی چه پیچیدگی هایی دارد و در این خصوص توجیه شوند، از مشکلات و مسایل کاسته خواهد شد .

وی در موردحمل و نقل درون شهری زائران نیز گفت: در حوزه نقل هم عربستان به ما قول هایی داده که اتوبوس های فرسوده استفاده نشود.

رئیس سازمان حج و زیارت ، اسکان مدینه را یکی از مسائل مهم خواند و گفت: اگر زائران نسبت به فرآیندها توجیه شوند، قطعا همراهی خواهند کرد و مدیران و مجموعه ها مشکلات کمتری خواهند داشت.

محمدی توضیح داد: بحث اسکان یکی از دغدغه های اصلی ما است؛ تخریب هتل ها که در منطقه مرکزی مدینه انجام گرفته، ظرفیت اقامت در مدینه را کاهش داده است .

وی افزود: به دلیل محدودیت های ذکر شده، اقامت حجاج ما در مدینه حدود ۶ روز است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: وضعیت اسکان به ویژه برای مدینه بعدی ها بیشتر باید تشریح شود چرا که هتل ها مدینه نسبت به هتل های مکه محدود تر و فضای آن کمتر است.

محمدی درباره حمل و نقل درون شهری توضیح داد: حمل و نقل درون شهری در مکه از ۵ ذی الحجه تا ۱۴ ذی الحجه قطع می شود که بایستی از هم اکنون اطلاع رسانی صحیحی صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: اگر زائران از قبل بدانند که موضوع این برنامه با عربستان است و برنامه خاص حجاج ایرانی نیست، به راحتی آن را می پذیرند.

محمدی به تفاوت قیمت گروهها اشاره کرد و افزود: تفاوت قیمتها در اصل به دلیل نوع هتل است و این موضوع باید توضیح داده شود .

وی مشکل دیگر را طول اقامت دانست و گفت: طول مدت اقامت باعث افزایش قیمت نخواهد بود چون هتل های مکه به طور موسمی اجاره می شوند.

محمدی افزود: امسال این امکان را فراهم کردیم تا زائرین در ابتدای ثبت نام مدت اقامت خود را بدانند و با علم به آن ثبت کنند.

وی اظهار کرد: علت طول مدت اقامت هم به علت محدودیت های فرودگاه های جده و مدینه است که عربستان باید با توجه به ۳۳۰۰ پرواز از سراسر دنیا برنامه ریزی کند.

محمدی به اهمیت موضوع عرفات و منا اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی دقیق شده که زائران چه موقع از هتل به عرفات اعزام شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در مزدلفه نیز برنامه ریزی صورت گرفته که حجاج در مزدلفه حتما در محیط تعیین شده باشند و این جزو الزمات ما است.

محمدی اعلام کرد: برای جمرات نیز طبق توافق ما با وزارت حج عربستان و موسسه مطوفی جدول زمانبندی تهیه شده کههر کاروان چه زمانی حرکت کند. زمان بندی باید به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع قربانی نیز اشاره کرد و افزود: موضوع قربانی هم طبق جدول زمانبندی طراحی شده انجام می گیرد. در گذشته اگر مدیر کاروان زودتر قربانی را انجام داده و زائرین از احرام خارج می شدند امتیاز محسوب می شد اما امسال دقیقاً برعکس قبل است اگر مدیر کاروانی خارج از زمان اعلام شده پیش برود تخلف است .

محمدی افزود: مدیران مجموعه دقت کنند نظم و انضباط و نظارت را در منا پیاده کنند.

وی در خصوص اطلاع رسانی به زائرین و ارتباط زائران نیز گفت: برای اطلاع رسانی به حجاج ، پیام رسان گپ انتخاب شده که قرار است خدمات مناسبی ارائه دهد.

محمدی افزود: در سال حمایت از کالای ایرانی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تلاش هایی کرده اند که اقلام همراه زائر کالای ایرانی باشد ؛ ضمنا برنامه ریزی های لازم برای تهیه سوغات زائران از کالای با کیفیت ایرانی نیز انجام شده است که این مهم باعث عدم خروج ارز و امکان و فرصت انتخاب مناسب کالا خواهد شد.

همچنین در این مراسم مهدی صالحی سرپرست حج و زیارت استان قم ، گزارش مختصری از فعالیت های صورت گرفته در حوزه اجرا و برنامه های انجام شده ارائه داد.در پایان آقای آزاد ‌و حمید رضا محمدی به برخی پرسش های کارگزاران پاسخ گفتند.