به گزارش پارس نیوز، 

در همه کشورهای دنیا چارچوب مشخصی برای نرخ پرواز وجود دارد، که شاید سالانه تغییر کند اما در ایران به این صورت نیست و قیمت‌ها همواره با نزدیک شدن به تعطیلی‌ها در آستانه تغییر و تحول قرار می‌گیرند، هرچند عدم نظارت بر قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و خدمات رسانی یکی از معضلات اساسی کشور است که ما با آن روبرو هستیم اما آزادسازی نرخ بلیت هواپیمایی کشوری بر این مشکل افزوده است.

این مساله تا جایی پیش رفته است که برای تعطیلات پیش روی کشور عملا شاهدیم که قیمت بلیط تهران مشهد در برخی آژانس‌های هواپیمایی کشور از مرز یک میلیون تومانی نیز گذشته است.

در این شرایط و به گفته منابع خبری مطلع همینطور که به تعطیلات نزدیک می‌شویم رشد صعودی نرخ بلیت پروازها نیز اوج گرفته و با رقم‌های عجیب و غریبی برای شهرهای مختلف روبرو می‌شویم برای مثال قیمت پرواز تهران تا ‌بوشهر به مرز نیم‌میلیون تومان رسیده و بلیت پرواز تهران  تا کیش از این مرز نیم میلیون تومانی هم گذشته است، مساله‌ای که گویا هرکس با مقیاس خود در این زمینه اظهارنظر می‌کند.

آزادسازی نرخ‌ها در این چند سال اخیر بازار حمل‌ونقل هوایی کشور را با چالش‌های اساسی مواجه کرده و اگرچه کمتر از ده درصد مردم از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند اما همواره شاهد هستیم که با نزدیک شدن به ایام پیک و تعطیلی‌های چندروزه باید برای انجام سفرهای هوایی هزینه بیشتری را پرداخت شود و این عرفی است که کم کم در حال تبدیل شدن به عادتی ناپسند است.

عملا سازمان هواپیمایی کشور به تنهایی قادر به برخورد با این شرکت‌های هواپیمایی نیستند در نتیجه این دستگاه‎های نظارتی هستند که باید به کمک مردم و سازمان هواپیمایی کشور آمده و با چنین بی‌قانونی‌هایی مقابله کنند

هرچند سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص فروش بلیت توسط برخی سایت ها همواره اعلام کرده است که تنها سایت هایی مجاز به فروش بلیت هستند که از سازمان هواپیمایی کشور مجوز فروش داشته باشند اما گشتی در اینترنت با هجوم سایت‌هایی روبرو خواهیم شد که به صورت غیر مجاز اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌کنند.

هرچند آژانس‌های مسافرتی نیز از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرده و قیمت بلیط مقاصد پروازی پر تقاضا را تا چندین برابر افزایش داده‌اند که این مساله با اعتراضات بسیاری همراه شده است.

انتقاداتی که اگرچه از سوی بسیاری از مردم، نمایندگان به وزیر مسکن و راه شهرسازی اعلام شده است اما گوش شنوایی برای آن وجود ندارد و در نهایت این مردم هستند که باید چوب سودجویی آژانس‌های مسافراتی و بیخیالی مسئولان امر را بخورند.

از طرفی تاخیرهای مکرر در کنار پاسخگویی غیر مسئولانه از جمله مسائلی است که علیرغم افزایش هزینه‌های بلیت هواپیما  فکری برای آن انجام نمی‌شود و با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه روبرو هستیم.

در پایان باید گفت عملا سازمان هواپیمایی کشور به تنهایی قادر به برخورد با این آژانس‌های مسافرتی نیستند در نتیجه این دستگاه‎های نظارتی هستند که باید به کمک مردم و سازمان هواپیمایی کشور آمده و با چنین بی‌قانونی‌هایی مقابله کنند. هرچند همواره و هرساله این حرف‌ها زده می‌شود اما عملا گوش شنوایی برای آن وجود ندارد و در اربعین سال گذشته موارد متعددی از این بی‌قانونی‌ها را شاهد بودیم که در نهایت به هیچ کدام از آنان رسیدگی نشد.