به گزارش پارس نیوز، 

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیئت رئیسه واحد علوم و تحقیقات، گفت: با ترسیم نقشه راه و معماری پژوهش و فناوری، می‌توان علاوه بر استادان و دانشجویان علوم و تحقیقات، سایر محققان کشوری و دنیا را به تمرکز بر روی حل مسئله‌ای که مطرح می‌کنید، ترغیب کرد. در این چارچوب، اگر واحد علوم و تحقیقات به جای 2 مجله نمایه شده در ISI ،100 مجله در ISI داشته باشد، می‌تواند جریان علمی کشور را مدیریت کند و تأثیر بالایی در هدایت جریان علمی دنیا داشته باشد.

ناوری را از اجزای نقشه راه و معماری پژوهش و فناوری دانست و تصریح کرد: تاکید بر بومی‌سازی شاخص‌های حوزه علم و فناوری، به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌ها و قواعد بین‌المللی نیست، بلکه منظور این است که مقهور شاخص‌های طراحی شده رتبه‌بندی‌های بین‌المللی هم نشویم و بدانیم ارزش تولیدات و مقاله‌های علمی در این است که چقدر در راستای حل مشکلات مردم و جامعه مؤثر واقع می‌شوند.

فرهاد رهبر فاصله رتبه جمهوری اسلامی ایران در تولید علم جهانی و رتبه کشورمان در تولید علم مؤثر در حل مسئله را قابل تأمل دانست و گفت: پایان‌نامه‌های موازی یا بی‌ارتباط با همدیگر، گره‌ای از مسائل کشور باز نمی‌کنند بلکه انتظار این است که پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مکمل یکدیگر باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ابتدا به دنبال ثروت‌آفرینی از تولیدات علمی برای خودمان باشیم و سپس اگر این تولید علم منجر به تولید یک محتوای بین‌المللی هم شد، در آن زمان گام مهمی برای حفظ یا بهبود موقعیت کشورمان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی برداشته‌ایم.

وی با تاکید بر تبدیل فکرها و ایده‌ها به برنامه اقدام، عمل و اجرا در دانشگاه و ثروت‌آفرینی از تولیدات علمی، گفت: اگر استاد و دانشجوی ایرانی نتوانسته باشد از ایده و تحقیقی که به مرحله تولید مقاله رسیده، ثروت‌آفرینی کند، آن مقاله برای محققان و بهره‌برداران در سطح بین‌الملل خیلی عالی محسوب می‌شود، ولی برای ایران به آن اندازه که برای دیگران ارزشمند بوده، کارایی نداشته است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر تشویق استادانی که در جریان تولید علم مشارکت دارند، خطاب به مدیران حوزه پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات گفت: اساتید و دانشجویان را براساس شاخص‌های بومی رتبه‌بندی کنید تا براساس این شاخص‌ها، پژوهشگران و فناوران برتر معرفی شوند.

فرهاد رهبر در پایان تاکید کرد: برای اینکه هدف را به دیگران نشان دهید باید شاخص‌گذاری حوزه پژوهش و فناوری را براساس شاخص‌های بومی انجام دهید تا بتوانیم راحت‌تر به هدف مورد نظر در داخل - که حل مسائل کشور است - دستیابی پیدا کنیم. اگر فقط همان شاخص‌هایی که امروز در صحنه بین‌الملل مطرح است را کپی کنید و به بومی‌گرایی توجه نداشته باشید، در واقع خود را درگیر مسابقه‌ای کرده‌اید که مجانی دارید در آن می‌دوید، در حالی که انتظار می‌رود قله‌ها هدف گرفته شوند و تیم‌ها از چند جبهه آماده شوند تا در قله به هم دست بدهند.