به گزارش پارس نیوز، 

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، در حاشیه برگزاری مراسم آغاز طرح همیار آب با اشاره به اینکه این طرح با همکاری مشترک آبفا و آموزش و پرورش به اجرا در می آید، گفت: موافقت‌نامه اجرای این طرح بین طرفین منعقد و اجرای پروژه برای مدت یک سال به اداره کل آموزش و پرورش واگذار شده است.
علیرضا تخت شاهی جامعه هدف طرح را؛ مربیان و معلمان آموزش و پرورش، اولیاء دانش آموزان و دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی شهر کرمانشاه اعلام کرد و افزود: پیش بینی ما برای آموزش 10 هزار دانش آموز در 30 مدرسه است.
وی آموزش مربیان، رابطین و مجریان طرح توسط کارشناسان شرکت آبفا، برگزاری جلسات توجیهی برای والدین در جلسه انجمن اولیا و مربیان، تهیه اقلام آموزشی شامل پوستر، بروشور، کتاب، سی دی و نرم افزار، تهیه کارت برای حامیان آب، برپایی نمایشگاه نقاشی، کاریکاتور، فیلم کوتاه و انیمیشن و...، آموزش در زمینه کمپین بازچرخانی(آب رفته باز می گردد) و (جان آب درخطر است)، برگزاری جشنواره نخستین واژه (آب)، اجرای زنگ آب، اطلاع رسانی از طریق جراید و نشریات را از جمله اقداماتی دانست که در این طرح برای آموزش دانش آموزان به عنوان همیاران آب، به اجرا در می آید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: انتخاب و اجرای طرح جهادی مدیریت مصرف توسط همیاران آب(دانش آموزان) فرهنگ یاران آب (فرهنگیان) و حامیان آب (والدین) می‌تواند گامی در جهت حفظ منابع ملی و منطقه ای و در راستای رشد اقتصادی باشد.
وی تأکید کرد: از آنجاییکه دانش آموزان نمایندگان خانواده ها و از مؤثرترین اعضای جامعه برای ترویج و ارتقای فرهنگی هستند، ضروری است برای داشتن آینده بهتر و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی موجود، چنین آموزشهایی نیز در اهداف کلی آموزش و پرورش برای تربیت نسل جوان کشور، ایجاد روحیه قناعت و پرهیز از اسراف و مصرف زدگی گنجانده شود.
وی اجرای این طرح را گامی مؤثر در ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب دانست و افزود: دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان جامعه نقش بسزایی در توسعه و نهادینه کردن مصرف بهینه آب دارند و در طرح همیار آب، علاوه بر اینکه مسائل مرتبط با آب و مصرف بهینه آن با زبان ساده بیان می‌شوند، بسته‌های آموزشی نیز با هدف ترویج فرهنگ صرفه جویی و آگاهی بخشی بین آنها توزیع می شود.
تخت شاهی افزود: همچنین در همین راستا، کارت همیار آب برای دانش‌آموزان مدارس صادر می‌شود، تا در زمینه ترویج مصرف بهینه آب یاری‌رسان شرکت آب و فاضلاب استان باشند.
به گفته وی این دانش‌ آموزان در زمینه ترویج مصرف بهینه آب، گزارش تخلفات و هدر روی آب با شرکت آب و فاضلاب شهری همکاری می کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ادامه داد: در این طرح دانش آموزانی که آموزش‌های لازم را در بخش آب و فاضلاب دیده‌اند به عنوان مروجین آب در بین دانش‌آموزان حضور پیدا کرده و به آن‌ها آموزش می‌دهند.

وی گفت: یکی از نکات مثبت اجرای طرح همیاران آب این است که همدلی و وفاقی بین متولیان و استفاده‌کنندگان از آب به وجود می آید.
تخت شاهی با تأکید بر اینکه با انجام اقدامات ضربتی به توسعه پایدار دست پیدا نخواهیم کرد، گفت: جلوگیری از بحران آب مستلزم یک عزم جدی و همگانی است و آموزش نقش مهمی در این راستا دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: می ‌توان با مصرف بهینه آب تا حد قابل ملاحظه ای جلوی بروز مشکل کم آبی و اُفت فشار آن در فصل تابستان را گرفت.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)