به گزارش پارس نیوز، 

محمدباقر عباسی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به نرخ باروری در کشور با اشاره به اینکه در 8 دهه اخیر جمعیت ایران بالغ بر 8 برابر افزایش پیدا کرده است، اظهارکرد: افزایش جمعیت با ورود دنیا به قرن 20 میلادی در تمامی کشور های دنیا اتفاق افتاد، به طوری که جمعیت دنیا قبل از ورود به قرن بیستم حدود 1 میلیارد بوده و امروزه به حدود بیش از 7 میلیارد نفر رسیده است.

به گفته وی، کاهش موالید در کشور سال 65 شروع و موضوعات جدی و رسمی در حوزه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت نیز از سال 72 در ایران آغاز شده است.

عباسی با اشاره به این که کارکردهای اجتماعی همواره عاملی مهم در افزایش یا کاهش جمعیت یک کشور به شمار می آیند، اظهارکرد: در حالت کلی سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت در کشورهای مختلف تاثیر مطلوب و ماندگاری را در روند رشد جمعیت نداشته اند.

وی با بیان اینکه در موضوع سیاست گذاری باید تمامی برنامه‌ها در راستای یک هدف مشخص طراحی و تدوین شوند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در حوزه کنترل جمعیت سیاست واحدی وجود ندارد؛ چرا که حرف‌های مطرح شده در این حوزه مبنای علمی و هدف مشخص ندارند.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمیعتی ثبت احوال با اشاره به این که طرح و اجرای سیاست گذاری بدون داشتن آمایش‌های دقیق سرزمینی امکان پذیر نیست، عنوان کرد: در کنار موضوع کاهش جمعیت که جامعه ایران را دستخوش آسیب قرار داده است، موضوع عدم توزیع درست جمعیت نیز به حجم این آسیب دامن می زند.