به گزارش پارس به نقل از تبیان، در این میان مسلمانان با توجه به آیات قرآن مجید و همچنین روایات اسلامی، اعتقاد راسخ دارند که این حیات جاودانه تنها اختصاص به خداوند متعال دارد و هیچ فردی به غیر از خداوند نمی تواند حیات ازلی و ابدی داشته باشد و فنا و نیستی در انتظار تمام موجودات است.

در عین اعتقاد به فنا و نیستی در این جهان، حس بقاء و جاودانگی نیز در میان آنها وجود دارد و تنها راه واقعی رسیدن به آن را ورود به بهشت می دانند چرا که هر فردی به آن سرا وارد شود برای همیشه باقی و جاودان خواهد ماند.

اما برای ورود به بهشت جاویدان شرائطی در آیات الهی و روایات بیان شده است و چنانچه معروف است بهشت را" به بها دهند نه به بهانه" و این بها در آیات متعددی از قرآن مجید بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

جَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لاَ أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ: پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت کرد [و فرمود که: ] من عملِ هیچ صاحب عملى از شما را، از مرد یا زن، که همه از یکدیگرید، تباه نمى‏ کنم پس کسانى که هجرت کرده و از خانه‏ هاى خود رانده شده و در راه من آزار دیده و جنگیده و کشته شده‏ اند، بدیهایشان را از آنان مى‏ زدایم، و آنان را در باغ هایى که از زیر [درختان‏ ] آن نهرها روان است درمى ‏ آورم این‏ پاداشى است از جانب خدا و پاداش نیکو نزد خداست. ) (آل‏ عمران: ۱۹۵)

در این آیه شریفه خداوند متعال پنج شرط مهم برای افرادی که در آرزوی ورود به بهشت هستند بیان می کند شرائطی همچون:

۱) کسانی که هجرت کرده اند.

۲) کسانی که از خانه های خود بیرون شده اند.

۳) کسانی که در راه حق اذیت و آزار دیده اند.

۴) کسانی که در راه حق جهاد کرده اند.

۵) کسانی که در راه خداوند به شهادت رسیده اند.

این پنج گروه جزء افرادی هستند که در انتهای آیه خداوند متعال به آنها وعده ورود در بهشت را می دهد و همچنین می فرماید: پاداشی بهتر از این ورود نیز در نزد خداوند متعال برای آنها وجود دارد.

یکی دیگر از آیاتی که در آن شرط بهره مندی از نعمت های خداوند که مصداق بارز آن بهشت جاویدان است را برای ما به تصویر می کشد، آیه ۱۱۲ از سوره بقره است که خداوند متعال ۲ شرط مهم را در آن بیان بیان می کند:

(بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ: آرى، هر کس که خود را با تمام وجود، به خدا تسلیم کند و نیکوکار باشد، پس مزد وى پیش پروردگار اوست، و بیمى بر آنان نیست، و غمگین نخواهند شد. ) (البقرة: ۱۱۲)

در این آیه شریفه ۲ شرط مهم برای رسیدن به اجر و پاداشی که در نزد خداوند است بیان شده است:

۱) تسلیم شدن در برابر دستورات خداوند با تمام وجود

۲) احسان و نیکوکاری

این شرایط تنها بخشی از شرایطی بود که برای ورود به بهشت در آیات الهی بیان شده است و برای اثبات و احراز آنها، انسان باید در مواقف متعددی از قیامت حساب و کتاب پس بدهد و به سۆالت متعددی پاسخ دهد، اما با وجود تمام این جزئیات، در آیات الهی و روایات اسلامی به برخی از ویژگی های مهم اشاره شده است که با فراهم کردن آن صفات می توانید بدون هیچ حساب و کتابی وارد بهشت شوید و چه چیزی لذت بخش تر از این است که وقتی همه انسان ها در حول و هراس اتفاقات قیامت و هر یک درصدد پاسخگویی به اعمال گذشته خود هستند، عده ای بدون هیچ ترسی و در حالی که آرامش تمام وجود آنها را فرا گرفته است بدون هیچ حساب و کتابی قدم بر بال های گسترده ملائکه در بهشت جاویدان بنهند و برای همیشه شراب جاودانگی را بنوشند.

حال اگر می خواهید این لذت غیر قابل وصف را روزی تجربه کنید سعی کنید در زندگی روز مره، جزو یکی از گروه هایی که بدون حساب و کتاب وارد جنت می شوند قرار بگیرید، گروه هایی که به برخی از آنها در این نوشته اشاره می شود:

۱) صبر کلید حل مشکلات در دنیا و آخرت

قُلْ یَا عِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیْرِ حِسَابٍ: بگو: « اى بندگان من که ایمان آورده‏ اید، از پروردگارتان پروا بدارید. براى کسانى که در این دنیا خوبى کرده‏ اند، نیکى خواهد بود، و زمین خدا فراخ است. بى‏ تردید، شکیبایان پاداش خود را بى‏ حساب [و] به تمام خواهند یافت. » (الزمر: ۱۰)

کسانی که در مواجه با گناه صبر می کنند و خود را آلوده نمی کنند و همچنین کسانی که در مصیبت ها و بلایا از صبر کمک می گیرند، اینها افرادی هستند که در قیامت برای آنها پرونده ای گشوده نمی شود و بدون سؤال و جواب وارد بهشت می شوند.

۲) دوستی ها و دشمنی هایتان برای خداوند باشد

در روایات اسلامی شرائط متعددی برای انتخاب دوست بیان شده است ؛ چرا که یک دوست می تواند مسیر زندگی انسان را کاملاً تغییر داده، او را به جاده موفقیت و خوشبختی هدایت کند و یا زندگی او را با سوق دادن به مسیر انحرافی نابود کند.

حال یکی از شرائطی که در دوستی ها و رفاقت ها بیان شده است و می تواند کلیدی برای ورود به بهشت آن هم بدون حساب و کتاب باشد، روایتی است از امام سجاد علیه السلام که دوستی برای خداوند را یکی از شرائط ورود بدون حساب و کتاب به بهشت معرفی می کند:

(هنگامى که خداوند متعال اقوام اولین و آخرین را (در قیامت) جمع کند، ندا دهنده‏ اى به گونه‏ اى که به گوش همه مردم برسد، ندا می دهد و مى‏ گوید: کجا هستند آنهایى که به خاطر خدا همدیگر را دوست داشتند؟

در این هنگام گروهى از مردم بر مى‏ خیزند و به آنها گفته مى‏ شود، بدون حساب به سوى بهشت ‏ بروید!

در این موقع فرشتگان الهى از آنها استقبال می کنند و مى‏ گویند به کجا مى‏ روید؟ آن گروه پاسخ می دهند: به بهشت‏ بدون حساب! باز فرشتگان بیان می کنند: شما از کدام گروه مردم هستید؟

پاسخ می دهند: ما از کسانى هستیم که به خاطر خدا یکدیگر را دوست مى ‏ داشتیم و به خاطر خدا گروهى را دشمن مى‏ داشتیم، فرشتگان مى ‏ گویند: چه خوب است پاداش عمل کنندگان! ) (بحارالانوار، ج۶۶، ص‏ ۲۴۰)