به گزارش پارس نیوز، 

سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به تبیین سرفصل برنامه های ویژه و عمومی پیش بینی شده وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای کشوری و لشکری، سازمان های مردم نهاد و تمام ادارات کل حفظ آثار استان ها در پاسداشت حماسه آزادسازی خرمشهر پرداخت.
وی اظهار داشت: سوم خرداد در تقویم کشورمان به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است؛ از این رو هر ساله در روزهای نخست خرداد ماه و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، مراسمی در کشور از سوی سازمان ها و نهادهای لشکری و کشوری به همین مناسبت برگزار و این حماسه گرامی داشته می‌شود.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و ششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر توضیح داد: ویژه ‌برنامه ‌های امسال از دوم تا چهارم خردادماه برگزار می‌شود؛ روز چهارشنبه دوم خرداد با عنوان «درس ‌ها و عبرت ‌های حماسه خرداد و گرامیداشت حماسه‌ سازان و فخرآفرینان» نامگذاری شده است که در این روز دستاوردهای عملیات بیت المقدس برای مردم در برنامه‌های مختلف تبیین می شود و همچنین یاد و خاطره شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان آن عملیات غرورآفرین گرامی داشته خواهد شد.
سردار کارگر اظهار داشت: روز پنجشنبه سوم خرداد نیز که همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر است، به نام روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» و «پیشکسوتان، فرماندهان و شهیدان» نامگذاری شده است که در این روز پیام‌ها و پیامدهای عملیات بیت المقدس برای مردم تببین خواهد شد؛ با اجرای عملیات بیت المقدس توازن سیاسی و نظامی جنگ به نفع ایران تغییر یافت و ماهیت جنگ تغییر پیدا کرد.
وی یادآور شد: عملیات بیت المقدس موجب شکست سیاسی و نظامی ارتش عراق از نظر استراتژی و تاکتیک شد و رژیم بعثی صدام با شکست در این عملیات، برگ برنده خود یعنی سرزمین‌های اشغالی و شهر خرمشهر را برای مذاکرات از دست داد؛ همچنین روحیه نیروهای عراقی به این دلیل که زمین را از دست داده و اسیر هم داده بودند، تضعیف شد. مشکلات اقتصادی عراق نیز با این عملیات تشدید شد و کشورهای حامی صدام به خصوص کشورهای عربی دچار تردید شدند.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: روز جمعه چهارم خردادماه نیز به عنوان روز «مقاومت و پایداری، روز دزفول» نامگذاری شده است که در این روز در نمازهای جمعه و دیگر مراسم‌ به موضوع ولایتمداری و معنویت در دفاع مقدس پرداخته خواهد شد. دزفول یکی از شهرهای نزدیک به جبهه بود. ارتش بعثی عراق در سال نخست جنگ تا نزدیکی شهر شوش پیش آمد و توپ‌های عراق به دزفول می‌رسید. ضمن اینکه این شهر زیر آتش موشک‌های ارتش عراق هم بود اما مردم دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی ایستادگی کردند.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: دفاع مقدس برای دیگر کشورها الگو شده است. در جریان عراق و سوریه، مردم این کشورها با الگوگیری از فرهنگ دفاع مقدس توانستند در مقابل داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های وابسته و دست پرورده استکبار بایستند و کشور خود را از چنگال تروریست‌ها نجات دهند.
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ادامه داد: امروز ارزش‌های دفاع مقدس تنها در داخل کشور مطرح نیست، بلکه فرهنگ دفاع مقدس از مرزهای کشورمان فراتر رفته است.
سردار کارگر در خصوص عملیات بیت المقدس گفت: این عملیات که منجر به آزادسازی خرمشهر و بخش عظیمی از خاک میهن‌ (بیش از پنج هزار کیلومتر مربع) شد، از روز 10 اردیبهشت سال 1361 با رمز یا علی بن ابی‌طالب (ع) آغاز شد. این عملیات ابتدا توسط سه قرارگاه و در ادامه توسط چهار قرارگاه هدایت شد.
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با آزادسازی خرمشهر، کمر ارتش عراق در تهاجم گسترده‌ زمینی به پنج استان و تهاجم دریایی به 2 استان کشور شکست؛ به طوری که پس از اجرای این عملیات، استکبار جهانی در قدرت ارتش عراق و صدام تجدیدنظر کرد و به دنبال راه‌حل‌هایی مانند صلح برای جبران این شکست بود. آنها در حالی موضوع صلح را مطرح کردند که هنوز بخش‌هایی از سرزمین ما در اشغال دشمن بعثی بود و در نهایت پس از عملیات کربلای 5، دشمن قطعنامه را پذیرفت و دنیا در برابر ما تعظیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: در عملیات بیت المقدس، 19 هزار عراقی به اسارت درآمدند. در این عملیات همه یعنی ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و دولت پای کار آمدند و البته مهمترین نقش را مردم از هر قشر و صنفی برعهده داشتند.
سردار کارگر با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، گفت: انجام عملیات بیت المقدس و به دست آوردن آن پیروزی بزرگ، سختی‌های فراوانی به همراه داشت به طوری که به فرموده امام، این پیروزی عنایت خداوند به کشور، مردم و رزمندگان بود.
رییس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و ششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در بخش دیگری از این نشست خبری اضافه کرد: هر ساله در روزهای نخست ماه خرداد، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر مراسم‌هایی در کشور برگزار و این حماسه گرامی داشته می‌شود.
ادامه دارد....
اجتمام**7029**1834