به گزارش پارس نیوز، 

نعمت احمدی در خصوص مطرح بودن لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در رابطه با این لایحه ما هنوز در تعریف خود کودک و این مسأله که چه کسی کودک محسوب می‌شود، مشکل داریم و درباره این مفهوم که سرپرست و بدسرپرست کیست، هنوز تعریف درستی از آن نداریم. حال وقتی همه این مسائل حل شد در خصوص مسأله نگهداری از این کودکان می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم و اینکه اگر بدسرپرستی ثابت شده است می‌خواهیم چه کنیم نیز مطرح است.

وی افزود: از نظر حقوقی کودک صغیر محسوب می‌شود، بنابراین ابتدا باید تعیین کنیم که در صورت بروز آزار چه کسی مدعی این مسأله خواهد بود و چه کسی می‌تواند اعلام کننده این اتفاق باشد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته سازمان‌های مختلفی وجود دارد که حامی حقوق کودک هستند و وقتی اتفاقی می‌افتد، می‌توانند اقدامات جایگزین در این رابطه انجام دهند. حال سوال این است که ما با تصویب لایحه حمایت از کودکان می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟ صرف اینکه فقط وقتی کودکی آزار می‌بیند، فرد آزاردهنده را مجازات کنیم کافی نیست، بلکه باید تدابیری اندیشیده شود که بعد از این اتفاق وضعیت آزاردیده چه خواهد شد و چه اقدامی درباره او باید انجام دهیم، مانند اینکه این کودک در کجا و چگونه نگهداری شود.

وی در رابطه با اقدامات حمایتی از کودکان آزاردیده گفت: ابتدا باید یک نهاد و سازمان را به عنوان متولی این کار تعریف کنیم که در مواجهه با چنین اتفاقاتی، پرسنل و مددکاری برای رسیدگی به این افراد داشته باشد و همچنین باید تعریفی برای شخص مددجو ارایه کنیم که شامل چه افرادی می‌شود، اگر با چنین شخصی روبرو شویم چه باید کرد و البته باید در نظر داشت که آزار فقط شامل شکنجه نمی‌شود و در مواردی بد سرپرستی نیز نوعی آزار می‌تواند باشد.

این وکیل دادگستری با اشاره به موضوع کودکان کار، اظهار کرد: سر هر چهارراه ده‌ها کودک را می‌بینیم که مشغول کار هستند؛ مسئولین باید بر کار و شرایط زندگی این کودکان نظارت داشته باشند که این کودکان کجا و چگونه زندگی می‌کنند و والدین آنها کیست و باید در مورد این افراد نیز تعریف درستی ارائه شده و مورد حمایت قرار گیرند.

احمدی با بیان این سوال که چرا باید کودکانی که در سنین واجب‌التعلیم قرار دارند در سر چهارراه‌ها کار ‌کنند؟ خاطرنشان کرد: در این رابطه خیلی مسأله داریم، اما فقط وقتی که مثلاً نامادری یا ناپدری کودکی اقدامی را انجام می‌دهد داغ دلمان تازه می‌شود وگرنه آزار فقط شامل این موارد نمی‌شود.

وی در رابطه با به‌روز بودن قانون حمایت از کودکان اظهار کرد: صرف اینکه فقط قانونی نوشته شود، کافی نیست. زیرساخت‌های کشور در موضوع حمایت از کودکان باید مهیا شود. ما با انباشت و تراکم قانون‌نویسی روبرو هستیم، چرخ کارخانه قانون نویسی ما در مجلس سرعت آنچنانی دارد ولی آیا این قوانین اعمال و اجرا می‌شود؟

این وکیل دادگستری تاکید کرد: قبل از به‌روز بودن قانون ابتدا باید نهاد مسئول و متولی اجرای آن مشخص شود تا در صورت اطلاع از موضوع کودک آزاری مشخص باشد که چه اقداماتی می‌خواهیم در رابطه با آن انجام دهیم.

احمدی خاطرنشان کرد:‌ کشور ما سابقه طولانی در خصوص تاسیس یتیم‌خانه یا پرورشگاه دارد که در گذشته افراد سرشناس و موفقی در همین مراکز رشد پیدا کردند. یکی از امور خیریه‌ای که خیرین در طول قرن‌ها انجام می‌دادند همین موضوع است که در تعاریف دینی و سخنان بزرگان ما هم بر آن تأکید شده است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم به صورت امروزی به موضوع حمایت از کودکان نگاه کنیم ابتدا باید این مسأله را به درستی تعریف کرده، نهادهای متولی آن شناخته شوند و مجموعه‌هایی را برای حمایت از این کودکان در نظر گرفت و بعد به فکر ایجاد و تصویب قانون باشیم، چون صرف نوشتن قانون دردی دوا نخواهد شد.