به گزارش پارس به نقل از فارس، با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری می تواند سرنوشت یک کشور را حداقل برای مدت زمان ۴سال دستخوش تغییر قرار دهد، برگزاری آن از اهمیت بسزایی برخوردار است که البته اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست.

در این میان نیز چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات کاندیداها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و موعد مقرر برای حضور مردم در پای صندوق های رأی در بازه زمانی کمتر از یک ماه اقدامات فراوانی از سوی رسانه های داخلی و خارجی، ستادهای تبلیغاتی کاندیداها و حتی مردم صورت می گیرد که البته برخی مفید اما برخی با تبعات بسیار منفی همراه است که جبران آن مستلزم عزمی ملی است.

نمونه بارز این امر را می توان در انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری مشاهده کرد، در این دوره از انتخابات استفاده از نمادهای رنگی برای ابراز علاقه مندی به کاندیدایی خاص با تبعاتی همراه بود که خوشبختانه به همت ملت شهید پرور ایران این تبعات منفی به خوبی خنثی شد اما آیا مقامات مسئول درصدد برآمدند تا این تجربه بازهم تکرار نشود شاید این بار جبران تبعات سخت تر باشد و یا اصلا جبران ناپذیر نباشد.

استفاده از نمادهای رنگی شاید سرمنشاء ایجاد انقلابی مخملی باشد بنابراین لازم است که از بروز چنین مسئله ای برای بار دوم در کشور جلوگیری به عمل آید.

بدون شک ادامه دار بودن سناریوی استفاده از نمادهای رنگی توسط برخی از کاندیداها می تواند کشور را با چالش روبرو کند.

انقلاب های رنگین، نامی است که به طور گروهی به دسته ای از تحرکات مربوط به هم اطلاق شده است که در بسیاری از جمهوری های شوروی سابق و کشورهای شرقی، بلوک شرق، به وقوع پیوسته است. وجه مشترک تمامی این حرکات، این است که در تمام حالات، یک رنگ خاص یا گل خاص، به عنوان نماد، مورد استفاده قرار گرفته است و هدف نهایی آن براندازی نظام حاکم بوده است.

با توجه به اینکه هم اکنون در مورد استفاده کاندیداهای ریاست جمهوری قانون ساکت مانده است و با خلاء قانونی روبرو هستیم؛ همین امر موجب شده است که با وجود تبعات منفی ۸۸، باز هم برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری ۹۲، برای خود نماد و رنگی را مشخص کنند، برخی رنگ بنفش، برخی باز هم سبز و البته برخی هم اظهار بی رنگی کرده اند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخاب رنگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: قانون نسبت به این مسئله ساکت است و خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد.

درباره استفاده کاندیداهای ریاست جمهوری از نمادهای رنگی نظرات برخی از فعالان عرصه رسانه را مرور می کنیم.

دوره انقلاب های رنگین در سال ۱۳۸۸ به پایان رسیده است

محمد ودوود حیدری، مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه در انتخابات ۹۲ نگران موضوعات امنیتی نیستیم چرا که در انتخابات ۸۸ اتفاقاتی که افتاد باعث واکسینه شدن بسیاری از موضوعات از جمله انتخابات شد، می گوید: دوره انقلاب های رنگین در سال ۱۳۸۸ به پایان رسیده است.

وی می افزاید: دوره انقلاب های رنگین و مخملین در سال ۱۳۸۸به پایان رسیده است این بدین معنی است که موضوع انقلاب های رنگین که باعث واژگون شدن و مصادره کردن چندین انتخابات و انقلاب در کشورهای مختلف توسط غرب شده بود در اولین مواجه با انتخاباتی که در ایران بود از رده خارج شد.

سید تقی پوربخش، مدیرعامل روزنامه رسالت با بیان اینکه انتخاب رنگ ها توسط هر شخصی در این دوره از انتخابات در واقع بازی در زمین بیگانه است، اظهار می دارد: رنگ مردم ایران، رنگ خداست.

حسین قربانزاده، مدیرمسئول روزنامه تهران امروز با بیان اینکه انتخاب رنگ و برپایی انقلاب های رنگین در انتخابات نسخه ای کاملاً سطحی و بدلی برای نظام سیاسی کشور است، می گوید: با هدایت مدبرانه مقام معظم رهبری هیچگاه انقلاب های رنگین در کشور به بار نخواهد نشست.

کجای قانون آمده است کاندیداها می توانند از نماد و رنگ مخصوص استفاده کنند؟

در این میان علی جلیلیان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره استفاده کاندیداهای ریاست جمهوری از نمادهای رنگی با بیان اینکه کسی که خارج از چارچوب قانون نسبت به تبلیغات اقدام کند، مرتکب تخلف شده است، ابراز می دارد: کجای قانون پیش بینی شده است کاندیداها می توانند از نماد و رنگ مخصوص استفاده کنند؟

وی متذکر می َشود: استفاده از نمادهای رنگی خارج از مقررات و چارچوب های انتخابات می تواند جرم تلقی شود.

استفاده از نمادهای رنگین در موارد شبهه برانگیز شکل مجرمانه پیدا می کند

همچنین محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه استفاده از نمادهای رنگین فی نفسه جرم محسوب نمی شود اما در موارد شبهه برانگیز ممکن است بحث مجرمانه پیدا کند، می گوید: استفاده از این نمادها همراه با آرم، مشخصه خاص، مهر و نشان و… ممکن است شکلی مجرمانه یابد.

وی بیان می دارد: استفاده از نمادهای رنگی فی نفسه نمی تواند جرم محسوب شود اما در موارد شبهه برانگیز ممکن است بحث مجرمانه پیدا کند.

استفاده از نمادهای رنگی بوی کهنگی می دهد/ این دوره انتخابات، « رنگ» کم می آوریم!

بیژن مقدم، مدیرمسئول روزنامه جام جم با بیان اینکه استفاده از نمادهای رنگین بوی کهنگی می دهد، ادامه می دهد: در این دوره انتخابات برخی کاندیداها رنگی را برای خود اعلام کرده اند و با این وضعیت با کمبود « رنگ» مواجه می شویم!

وی با بیان اینکه تجربه استفاده از نمادهای رنگین در دوره گذشته به هیچ عنوان تجربه خوبی نبوده، می افزاید: هم اکنون نیز برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری رنگی را برای خود اعلام کرده اند.

نمادهای رنگی انتخابات را از عقلانیت خارج می کند

سید جلال فیاضی، عضو شورای راهبردی انجمن روزنامه نگاران مسلمان با بیان اینکه نمادهای رنگی انتخابات را از عقلانیت خارج می کند، می گوید: استفاده از نمادهای رنگی نوعی کپی برداری ضعیف از انقلاب هایی نظیر انقلاب نارنجی، انقلاب مخملین و… است.

وی ادامه می دهد: استفاده از رنگ ها و نمادهای رنگی انتخابات را بیشتر احساساتی می کند تا عقلانی، در حالی که ما معتقد هستیم که باید در انتخابات ایران مردم با منطق، اندیشه و عقل خود تصمیم بگیرند و تصمیمی احساسی نداشته باشند.

استفاده از نمادهای رنگی جرم محسوب نمی شود

این اظهارنظرها در حالی است که حمیدرضا طباطبایی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس استفاده کاندیداهای ریاست جمهوری از نماد رنگی جرم را نمی داند و می گوید: استفاده از نمادهای رنگی جرم محسوب نمی شود.

وی اضافه می کند: در قانون انتخابات ریاست جمهوری تخلفی با عنوان استفاده یک کاندیدا برای تبلیغات از نماد رنگی پیش بینی نشده و این امر جرم تلقی نمی شود.

بوی غرب به خوبی از نمادهای رنگی انتخابات به مشام می رسد

محمد صادق افراسیابی، معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران با بیان اینکه بوی غرب به خوبی از نمادهای رنگی انتخابات به مشام می رسد، گفت: غرب در تلاش است از طریق شبکه های مجازی با ترویج رنگ های انتخاباتی در جهت تضعیف هویت ملی کشور گام بردارد.

وی متذکر می شود: هر رنگی که بخواهد منجر به کمرنگ شدن هویت ملی کشور شود و بخواهد در مقابل پرچم جمهوری اسلامی ایران قد علم کند تضعیف هویت ملی خواهد بود باید بدانیم که نمادهای رنگی به دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه پرچم این کشور هستند.

استفاده از نمادهای رنگی در انتخابات ریشه دینی و ملی ندارد

محمدرضا جمالیی، کارشناس امور رسانه با بیان اینکه استفاده از نمادهای رنگی در انتخابات ریشه دینی و ملی ندارد و برگرفته از آن سوی مرزها است، گفت: در انتخاباتی که از نمادهای رنگی استفاده می شود احساسات بر عقلانیت حاکم می شود.

وی با تأکید بر اینکه خروجی انتخابات باید وحدت ملی باشد، بیان می دارد: زمانی که افراد بر یک نماد و رنگ خاصی تکیه می کنند جامعه طبقه بندی می شود.

استفاده از نمادهای رنگی در انتخابات حاکی از درک غلط از ملت ایران است

سید مهدی تقوی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا استفاده برخی کاندیداها از نمادهای رنگی در انتخابات را حاکی از درک غلط از ملت ایران می داند و می گوید: این افراد به جای اینکه بر محتوای برنامه های خود بپردازند به دنبال تحریک احساسات مردم هستند.

وی یادآور می شود: افرادی که از نمادهای رنگی به عنوان ابزار استفاده می کنند کسانی هستند که امید چندانی به اقبال مردم از خود نمی بینند و بر همین اساس از ابزاری نظیر نمادهای رنگی در جهت موج آفرینی استفاده می کنند تا وجه ای را برای خود در فضای انتخابات ایجاد کرده باشند.

استفاده از نمادهای رنگی در جهت همسویی برای رفتارهای ناصحیح اجتماعی، مخرب است

علی محدث، یک فعال رسانه ای نیز در این باره می گوید: اگر به درستی از نمادها و رنگ ها استفاده نشود و به عنوان ابزار و علامت تجمع و همسویی برای رفتارهای ناصحیح اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، بدون شک با تبعات مخربی همراه خواهد بود.

وی اضافه می کند: با توجه به اینکه استفاده از نمادهای رنگی با منع قانونی روبرو نیست باید گفت که چنانچه رنگ ها و نمادهای رنگی در خارج از حیطه اخلاق استفاده شود به عنوان ابزارهای مخرب مورد مطالعه و بررسی می توانند قرار گیرند.

این موضوع را از یک دانشجوی رشته مترجمی زبان جویا می شویم، وی دراین باره بیان می دارد که نمادهای رنگی برای جلوه بخشی به نامزد مورد نظر در انتخابات دوره گذشته و همچنین تبلیغ وسیع تر طرفداران جناح خاصی مورد استفاده قرار گرفت و تا حدی موثر بود چرا که به وسیله این نمادهای رنگی کاندیدای مورد نظر میان مردم نمایان می شد.

محبوبه حاجی زاده می گوید: نمادهای رنگی استفاده از پوسترها و… را بدون کاربرد کرده بود و در واقع روش نوینی برای تبلیغات بود. البته این امر منشاء غربی داشت.

وی بیان می دارد: در دوره گذشته انتخابات که استفاده از نمادهای رنگی بسیار رایج شده بود، حتی با پیشنهاد پرداخت پول، از من خواسته شد که از لباس های رنگی طیف آنها برای تبلیغات در بازه زمانی انتخابات استفاده کنم.

همچنین یک دانشجوی رشته گرافیک می گوید: استفاده از نمادهای رنگی تاثیر مثبتی داشته، البته هم اکنون در انتخاباتی که در بسیاری از کشورها صورت می گیرد، استفاده می شود و نتوانسته انتخابات را احساساتی کند.

مهسا مرادی ادامه می دهد: چنانچه در این دوره استفاده از نمادهای رنگی رایج شود، حتما از آن استقبال می کنم.

در این باره با یک دانشجوی ۲۷ ساله عکاسی نیز گفت وگویی را انجام دادم.

وی در این باره می گوید: نمادهای رنگی هم می تواند مفید و هم غیر مفید واقع شود و در مواقعی به وسیله این ابزار می توان شور و نشاط را به فضای انتخاباتی و جامعه ای که درگیر بسیاری از مسائل و مشکلات است، وارد کرد.

مهرداد سعیدی می گوید: البته به نظر من در این دوره از انتخابات تجربه دوره گذشته در خصوص استفاده از نمادهای رنگی تکرار نشود.

به نظر یک دانشجوی رشته مدیریت صنعتی نیز استفاده از نمادهای رنگی در دوره گذشته انتخابات در کنار شوری که داشت، با تبعات منفی همراه بود که در نهایت در کنار سایر عوامل از پیش تعیین شده فتنه ۸۸ را رقم زد.

پریسا فتحعلی که ۲۷ سال سن دارد، ادامه می دهد: لازم است نسل جوان در این دوره از انتخابات هوشیار باشند و خود را با استفاده از نمادهای رنگی به دست غرب نسپارند.

وی با بیان اینکه لزومی ندارد همکلاسی و هم محله ای من بداند که رنگ من چه رنگی است و من به چه شخصیتی می خواهم رأی بدهم، می گوید: چنانچه در این دوره از انتخابات استفاده از رنگ و نمادهای رنگی رواج یابد، بدون شک من هیچگونه استقبالی نخواهم کرد.