به گزارش پارس ، علی مهرامی، کارشناس شورای واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درباره این فرهنگ به ایسنا، گفت: این فرهنگ شامل ۳۰۰۰ واژه می شود و در گردآوری واژه های این فرهنگ، ۴۰۰ استاد صاحب نظر شرکت داشته اند. برای مثال در حوزه حمل و نقل از نیروی هوایی، برج مراقبت و همه دانشگاه ها افرادی با ما همکاری دارند و این دفتر مکمل ۹ دفتر پیش است.

او افزود: این واژه ها در سه بخش واژه های مصوب به ترتیب الفبای فارسی با تعریف حوزه ی کاربرد، واژه های مصوب به ترتیب الفبای لاتین و واژه ها بر اساس حوزه ی کاربرد آمده است.

مهرامی تأکید کرد: با واژه های این دفتر، واژه های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ۳۸ هزار واژه می رسد.

در توضیحی درباره ی این دفتر عنوان شده است: نکته ای که در این در این دفتر اهمیت دارد، شیوه تعریف نگاری است. تعریف واژه های این دفتر تعریف های دقیق علمی و مناسب برای فرهنگ تخصصی نیست، بلکه برای روشن شدن مطلب و توضیح و توجیه معادل مصوب آمده است. تعریف ها عمومی شده و در حدی است که برای افرادی در مقطع تحصیلی کارشناسی قابل درک باشند. در تعریف ها، در مقابل برخی از واژه های فارسی، صورت لاتینی آن ها در داخل دو کمان آمده است. این بدان معناست که این واژه ها هنوز به تصویب نهایی فرهنگستان نرسیده و صرفاً پیشنهاد گروه تخصصی است. از ذکر صورت لاتینی برخی از اصطلاحات معمول و رایج علمی و فنی نیز به علت مأنوس بودن آن ها برای اهل فن خودداری شده است. نکته ی دیگر در باب واژه هایی است که دارای دو صورت بریتانیایی و آمریکایی هستند. در این موارد تنها صورت بریتانیایی در بخش توصیفی آمده است و صورت آمریکایی در دو فهرست انتهای کتاب، به صورت بریتانیایی واژه ارجاع داده شده است.

دفتر دهم فرهنگ واژه های مصوب فرهنگستان، در ۴۷۰ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰هزار تومان منتشر شده است.