به گزارش پارس نیوز، 

سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

سرریز شدن آسیب‌های اجتماعی به استان تهران امری اجتناب ناپذیر است

داریوش بیات نژاد سرپرست جدید بهزیستی استان تهران، در مراسم تودیع مدیر کل این اداره که  22 اردیبهشت ماه با حضور مسئولان سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، اظهار کرد: سرریز شدن آسیب‌های اجتماعی به شهر و استان تهران امری اجتناب‌ناپذیر است، اما با مشارکت سایر دستگاه‌ها قابل کنترل است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنده به عنوان مدیر کل بهزیستی استان البرز، 30 ماه و 8 روز مشغول به کار بودم و انجام وظیفه کردم.

سرپرست بهزیستی استان تهران اضافه کرد: در حال حاضر ۱۹ هزار مددجوی معلول و ۲۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان تهران هستند و این سازمان خدمات لازم را به آن ها ارائه می‌دهد.

بیات نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: استان تهران به دلیل مهاجرپذیری بالا با انواع آسیب های اجتماعی مواجه است و البته نباید این موضوع را تهدیدی برای این استان تلقی کنیم.

تعامل بهزیستی با قوه قضاییه برای بازگرداندن کودکان کار اتباع بیگانه به کشورهایشان

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان یکی از تخصصی‌ترین نهادهای اجتماعی برای بازگشت افراد به زندگی عادی به شمار می‌رود.

محسنی بندپی در ادامه از انجام تعامل با قوه قضائیه برای بازگشت کودکان کار مهاجر ایرانی به کشورهایشان خبر داد و گفت: بر اساس آخرین خبرها، ۶۰ درصد کودکان کار در تهران را اتباع بیگانه شامل می‌شوند.

وی در ادامه واگذاری ۹۳ درصد تصدی بهزیستی در بخش ‌های مختلف سازمان بهزیستی را نشانه تعامل خوب این سازمان با سایر مجموعه‌ها برشمرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: ۲۶ هزار کودک در حال حاضر در مراکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شوند و خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

ضرورت تجمیع دستگاه‌های حمایتی با یکدیگر

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل بهزیستی استان تهران بر ضرورت تجمیع دستگاه‌های مختلف حمایتی با یکدیگر تاکید کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: جریان خیرخواهی ملت ایران باید به دنبال کار بهزیستی باشد و موسسات مردمی و خیریه‌ای می‌توانند بازوی توانمندی برای انجام هر چه موفق تر فعالیت سازمان بهزیستی کشور باشند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: کشور ما با سایر کشورها در شاخصی چون عدالت اجتماعی متمایز است و عدالت اجتماعی مفهومی عمیق تر و گسترده تر از شعار رفاه اجتماعی است.

وکیلی اضافه کرد: در حال حاضر با آرمان‌ها و اهداف تعیین شده اولیه فاصله زیادی داریم و باید تلاش خود را افزایش دهیم تا انتظارات این حوزه را بر آورده کنیم و گام های موثری در این حیطه برداریم.

۲۸ درصد مهدکودک‌های استان تهران به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور  اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر 790 مهدکودک در استان تهران فعالیت میکنند که مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی کشور مجوز دریافت کرده اند.

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران از فعالیت ۲۸ درصدی مهد‌های کودک استان تهران به صورت غیر مجاز خبر داد و گفت: از مجموع مهدکودک های غیرمجاز تاکنون بیش از 100 مهدکودک به دلیل نداشتن مجوز مورد تایید بهزیستی کشور، شناسایی و پلمپ شده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار مهدهای کودک مجاز در استان تهران حدود، 300 مهدکودک نیز به صورت غیرمجاز و بدون دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی به نگهداری کودکان اقدام می کنند.

محسنی بندپی در ادامه تاکید کرد: مهدهای کودک غیرمجاز برای ادامه فعالیت با بهزیستی وارد رایزنی شده و مقرر شده که پس از رعایت استانداردهای مورد تایید سازمان بهزیستی کشور و تایید مسئولان ناظر این سازمان، مجوز ادامه فعالیت برای آنها صادر شود.

یاری رسانی بیش از 2 هزار شریک اجتماعی به بهزیستی در رفع معضلات و مشکلات

اصغر باقری مدیر کل اسبق بهزیستی استان تهران در مراسم معارفه سرپرست جدید این اداره اظهار کرد: 2 هزار و 500 شریک اجتماعی تاکنون بهزیستی استان تهران را در مرتفع کردن معضلات و مشکلات مختلف یاری کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: ۹۰ درصد مسئله و مشکلات سازمان‌ها و موسسات به مدیریت هر مجموعه مربوط می‌شود.

مدیر کل اسبق بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: روان سازی موضوعی است که باید از طرف مدیر هر مجموعه مورد توجه قرار بگیرد.

باقری در ادامه تاکید کرد: در حالی که تا سال ۹۴ صدور موافقت نامه اصولی برای مراکز تحت نظارت بهزیستی مثل مراکز شبه خانواده به راحتی انجام نمی‌شد، هم اکنون این موافقت نامه ‌ها در کمتر از 2 هفته صادر می‌شود و این موضوع ناشی از مدیریت خوب و دلسوزانه مدیران بهزیستی است.

رشد حاشیه نشینی در مشهد، بالاتر از میانگین کشوری است

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور در شهر مشهد، دو مرکز جامع خدمات بهزیستی در حاشیه این شهر راه اندازی کرده که این مراکز خدمات متعددی را به ساکنان حاشیه نشین ارائه می دهند.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه میزان رشد حاشیه نشینی در مشهد نسبت به میانگین رشد حاشیه نشینی در کشور نیز بالاتر است، برای توسعه اقدامات کاهش آسیب های اجتماعی در این شهر برنامه ویژه ای داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به آسیب خیز بودن شهر مشهد و آمار بالای حاشیه نشینی در این شهر، در صدد هستیم که تعداد مراکز خدمات جامع بهزیستی را در آینده ای نه چندان دور افزایش داده و خدمات مددکاری اجتماعی را نیز در این مناطق ارتقاء دهیم.

افتتاح کافه معلولان ضایعه نخاعی تا پایان بهار

محمدرضا اسدی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران، از افتتاح کافه‌ای با مدیریت و فعالیت معلولان ضایعه نخاعی تا پایان خرداد ماه سال جاری خبر داد.

وی در ادامه تصریح کرد: کافه معلولان ضایعه نخاعی با هدف مشارکت این افراد در فعالیت‌های اجتماعی راه‌اندازی خواهد شد و سازمان بهزیستی از افراد فعال در این کافه‌ها حمایت می‌کند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: آموزش نحوه برخورد با گرو‌های مختلف جامعه هدف بهزیستی مانند معلولان و سالمندان به سایر اقشار جامعه از جمله اهداف سازمان بهزیستی کشور است که این نهاد در راستای تقویت این روابط، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.