به گزارش پارس به نقل از بانی فیلم، میان پروژه هایی که در ۲ سال اخیر پروانه ساخت دریافت کردند تعداد قابل توجهی امکان جلوی دوربین رفتن را نیافتند. در گفت وگو با تعدادی از سینماگران سراغ پروانه هایی را گرفتیم که به دلیل ساخته نشدن پروژه ها سوختند.
حسن هدایت: مسؤولان فارابی همکاری لازم برای تولید « سوده» را نداشتند
کارگردان فیلم « ناسپاس» تیر ماه سال ۹۱ برای فیلمنامه « سوده» به تهیه کنندگی سیدمحسن جاهد پروانه ساخت دریافت کرد، اما با توجه به اینکه مقدمات ساخت فیلم وی هم فراهم شد، نتوانست « سوده» را بسازد.
حسن هدایت در این باره به خبرنگار « بانی فیلم» توضیح می دهد: قرار بود فارابی در ساخت این فیلم مشارکت داشته باشد، اما با هر بار مراجعه به ما می گفتند که هزینه ساخت این فیلم را نداریم.
او می گوید: صحبت من این است که چطور برای پروژه « لاله» پول و بودجه هست اما برای پروژه های دیگر هزینه نیست. در هر صورت ما منتظریم تا هزینه ساخت این فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تأمین شود. مقدمات کار را هم انجام دادیم. تعدادی بازیگر برای این فیلم انتخاب کردیم، بخشی از لوکیشن های آن بازبینی شد. برخی از عوامل پشت دوربین چیده شده است.
وی همچنین بیان می کند: مسؤولان فارابی هر بار وعده تأمین هزینه را به ما می دهند، اما اینکه کی و چه زمانی، اعلام نمی کنند یا بودجه ندارند یا بودجه آنها تمام شده، اما ما منتظر می مانیم.
منوچهر مصیری: شرایطی که بر سینما حاکم بود مانع از ساخت فیلمم شد
کارگردان فیلم « دنیا سه سال گذشته» برای فیلمنامه « یک روز خوب» به تهیه کنندگی گویا فیلم پروانه ساخت دریافت کرد.
او می گوید: به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایطی که در این سال ها بر سینما حاکم بود نتوانستیم فیلم « یک روز خوب» را بسازیم. در هر صورت ساختن فیلمی که هم نظر مردم، هم مسؤولان و هم منتقدان را تأمین کند و هم دچار ممیزی نشود کمی سخت است، این بود که به طور کلی از ساخت این فیلم منصرف شدیم.
او ادامه داد: فیلمنامه « یک روز خوب» را کاملاً کنار گذاشتم چون سوژه آن به دو سال پیش مربوط می شد. انشاا… بعد از انتخابات و سیاستگذاری های جدید فیلمی با سوژه ای در شرایط روز که با سیاست های فرهنگی همخوانی داشته باشد می سازیم.
مصطفی رزاق کریمی: روی فیلمنامه « آرزوهای بایگانی شده» کار کردم
مصطفی رزاق کریمی با بیان اینکه در جریان چگونگی دریافت پروانه ساخت فیلم « آرزوهای بایگانی شده» نیستم می گوید: اما اینکه چرا فیلم طی این مدت ساخته نشده به خاطر حساسیتی که من روی فیلمنامه داشتم و می خواستم قصه پرداخت درست و قابلیت باورپذیری داشته باشد.
او در ادامه به بانی فیلم بیان می کند: به گمانم در دوره محمود اربابی برای فیلم آرزوهای بایگانی شده اقدام کرده بودیم و تهیه کنندگی این فیلم را برادرم مرتضی رزاق کریمی بر عهده داشت.
مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده فیلم « آرزوهای بایگانی شده» نیز می گوید: یا بعد از دوره محمود اربابی یا اواخر دوره ایشان ما برای فیلمنامه آرزوهای بایگانی شده تقاضای پروانه ساخت کردیم و پروانه را دریافت هم کردیم اما شرایط به گونه ای پیش رفت که امکان ساخت فیلم برایمان فراهم نشد.
وی توضیح می دهد: همانطور که برادرم هم توضیح دادند روی فیلمنامه بازنویسی های متعددی انجام دادیم و بعد از اینکه فیلمنامه کامل شد برای دریافت پروانه ساخت مجددا اقدامی نکردیم چرا که معتقد بودیم احتمالاً برای قصه بازنویسی شده پروانه ساخت صادر نشود. لذا این بود که تلاش نکردیم و فیلم سال ۸۷ مقابل دوربین نرفت.
علی شاه حاتمی: بودجه « فرشته و باران» تأمین نشد
کارگردان فیلم « آخرین شناسایی» که دو سال پیش پروانه ساخت برای فیلم « فرشته و باران» دریافت کرد، طی این مدت نتوانست این فیلم را جلوی دوربین ببرد.
علی شاه حاتمی در خصوص ساخته نشدن این فیلم به خبرنگار « بانی فیلم» می گوید: « فرشته و باران» با مشکل بودجه مواجه شد. چون این فیلم در ژانر دفاع مقدس قرار می گرفت و همان طور که می دانید برای ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس نمی توانیم سراغ بخش خصوصی برویم. من تلاش فراوان کردم تا « فرشته و باران» با بودجه دولت ساخته شود که نشد.
وی ادامه می دهد: با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدارها و گفت وگوهای زیادی داشتم. با محمد کوثری فرمانده لشگر ۲۷ و نماینده مجلس و همینطور سردار همدانی نشست های متفاوتی داشتم و با این مسؤولان در مورد اهمیت و نقش فیلمنامه « فرشته و باران» صحبت کردم، اما متأسفانه به نتیجه ای نرسیدم. معتقدم فیلمنامه « فرشته و باران» یکی از متفاوت ترین فیلمنامه های موضوعی در ژانر دفاع مقدس است. تلاش های زیادی کردم اما برای ساخت این فیلم نتوانستم موفق شوم. علی شاه حاتمی قبل از سال ۹۲ برای فیلمنامه « کودک و خدا» پروانه ساخت دریافت کرد. این فیلم فعلاً مراحل پیش تولید را سپری می کند و حداقل ظرف یک ماه آینده مقابل دوربین می رود.