به گزارش پارس نیوز، 

دکتر علی اکبری ساری - رئیس دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار سلامت با بیان اینکه این کنفرانس در 25 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: طی این کنفرانس دو برنامه دیگر هم به صورت همزمان برگزار می‌شود. یکی از این برنامه‌ها تقدیر از چندین دهه تلاش دکتر مصداقی نیا در دانشکده بهداشت و شبکه بهداشت کشور است که یکی از افراد تاثیرگذار در ارتقای بهداشت عمومی کشور بوده‌اند. در عین حال از سه نفر دیگر نیز با جایزه‌ای تحت عنوان استاد مصداقی‌نیا تقدیر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشکده بهداشت کشور است که هسته اولیه آن به سال 1319 بازمی‌گردد، افزود: این دانشکده با ایجاد یک کرسی انگل شناسی در دانشکده پزشکی شکل گرفت و بعدها توسعه پیدا کرد.

اکبری ساری ادامه داد: در حال حاضر این دانشکده 8000 دانش آموخته دارد و 12 گروه آموزشی که شامل 120 عضو هیات علمی است. همچنین در حال حاضر 1400 دانشجو در این دانشکده مشغول تحصیل هستند. باید توجه کرد که این دانشکده نقشی محوری در ارتقای سلامت عمومی جامعه و کنترل بیماری‌های واگیر و طراحی شبکه بهداشتی در کشور داشته است. هنوز هم ایستگاه‌های تحقیقاتی ما در سراسر کشور به ویژه در مناطق دور مانند بندر عباس، مشکین شهر، کازرون و ... وجود دارد و تاثیر زیادی در توسعه بهداشت عمومی این مناطق داشته است.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به جایزه دکتر مصداقی‌نیا که قرار است در این کنفرانس به سه تن از برگزیدگان حوزه بهداشت کشور اهدا شود، گفت: استاد مصداقی‌نیا یکی از اساتید بزرگی هستند که 29 سال ریاست دانشکده را بر عهده داشتند و در این دوران دانشکده بهداشت از نظر آموزشی، پژوهشی و... توسعه یافته است. دکتر مصداقی‌نیا دکترایشان را از آمریکا دریافت کردند و اوایل انقلاب به کشور بازگشتند و از همان ابتدا ریاست دانشکده بر عهده‌شان بود. دو سال قبل هم برگزیده جایزه بین‌المللی دکتر "لی" از سوی سازمان بهداشت جهانی شدند. بر همین اساس بخشی از عواید این جایزه را برای ایجاد یک جایزه ملی در کشور گذاشتند و ما هم اساسنامه‌ای نوشتیم و نام استاد را بر آن گذاشتیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر مصداقی‌نیا - رئیس شورای سیاستگذاری "جایزه دکتر مصداقی نیا" با بیان اینکه دانشکده بهداشت دانشگاه تهران یکی از افتخارات این دانشگاه محسوب می‌شود، گفت: اگر رنکینگی در میان دانشکده‌های بهداشت در دنیا ایجاد شود، مطمئنا رتبه دانشکده بهداشت دانشگاه تهران بسیار بالا خواهد بود. این دانشکده در بزنگاه‌های مشکلات بهداشتی کشور نقش مهمی را ایفا کرده است؛ به طوریکه در زمانی ما با بیماری‌های بومی مانند مالاریا درگیر بودیم، اما امروز این بیماری‌ها یا کم شده‌اند یا به طور کامل ریشه کن شده‌اند. دانشکده بهداشت دانشگاه تهران با وزارت بهداری سابق همکاری‌های گسترده‌ای در راستای کنترل بیماری‌های واگیر انجام دادند و توانستند این بیماری‌ها را در کشور کنترل کنند.

وی افزود: از زمانی که الگوی بیماری‌ها در کشور در حال تغییر بود، بحث توجه به رفع بیماری‌های غیرواگیر مطرح شد که در این حوزه هم دانشکده بهداشت قدم‌های خوبی را برداشته است. همچنین نگاه دیگر این دانشکده به سمت گلوبال هلث است.

وی همچنین گفت: خوشبختانه جایزه دکتر "لی" با کمک دانشکده بهداشت دانشگاه تهران به ایران تعلق گرفت و من به عنوان یک نماینده این جایزه را دریافت کردم. بر همین اساس هم با توجه به اعتبار دانشکده بهداشت پیشنهاد دادم که چنین جایزه‌ای را در ایران هم ایجاد کنیم. بنابراین اساسنامه‌ای تدوین و در هیات رئیسه دانشگاه تصویب شد و قرار است این جایزه هر سال به سه نفر از افراد شاخص حوزه بهداشت اهدا شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست دکتر تکیان - دبیر علمی دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار با بیان اینکه سازمان ملل متحد در شهریور ماه 1394 اهداف توسعه پایدار را تصویب کرد، گفت: از سال 2000 تا 2015 شاهد اجرای اهداف هزاره سوم بودیم و از سال 2015 تا 2030 نیز اهداف توسعه پایدار تصویب شدند که به نوعی دستور جهانی برای توسعه محسوب می‌شوند.

وی افزود: این اهداف شامل مشارکت مردم، مشارکت کشورها، حفظ کره زمین، صلح و رفاه اجتماعی است و برای توسعه پایدار کشورهای دنیا مطرح شده است. 194 کشور این اهداف را امضا کرده‌اند و ایران نیز جزو آنها بوده است. باید توجه کرد که این اهداف شامل 17 هدف بزرگ و 169 هدف کوچک است و هدف شماره 3 آن مرتبط با حوزه سلامت بوده است که بر اساس آن همه انسان‌ها در همه سنین باید از خدمات سلامت برخوردار باشند.

تکیان ادامه داد: بر این اساس دانشکده بهداشت دانشگاه تهران نخستین کنفرانس توسعه پایدار را در سطح بین‌المللی برگزار کرد و دو بعد از اهداف را شامل پوشش همگانی سلامت و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مد نظر قرار داد و قرار شد این کنفرانس به صورت دو سال یکبار برگزار شود. بر این اساس امسال هم آن را در سطح ملی برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: اولین موضوع این کنفرانس بحث پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در ایران است. در حال حاضر 76 درصد مرگ‌های 30 تا 76 سال به دلیل بیماری‌های غیرواگیر اعم از بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و ... است و سه چهارم افراد مولد کشور به دلیل این بیماری‌ها از بین می‌روند. باید توجه کرد که این بیماری‌ها عمدتا در سبک زندگی غلط ریشه دارند.

تکیان با بیان اینکه 30 درصد سرطان‌های ما به دلیل چاقی ایجاد می‌شوند، گفت: همچنین 46 درصد مرگ‌ها در کشور به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است که این بیماری‌ها نیز ناشی از سبک زندگی نامناسب است. بنابراین ما به طور جدی به این موضوع ورود می‌کنیم. بحث دیگر ما در این کنفرانس درباره بیماری‌های عفونی بازپدید و نوپدید است. یکی از اتفاقات در اهداف توسعه هزاره که تا سال 2015 رخ داد این بود که بسیاری از بیماری‌های عفونی یا ریشه کن شدند و یا حذف شدند. به عنوان مثال در حال حاضر کمتر از 500 نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند. البته متاسفانه در دنیا رسیدگی به بیماری‌های عفونی به ویژه در کشورهای در حال توسعه کاهش یافته و به همین دلیل این بیماری‌ها مجددا خودشان را نشان می‌دهند؛ همانطور که چند سال پیش بیماری ابولا، زیکا و ... در جهان قربانی گرفتند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این کنفرانس درباره تغییرات اقلیمی و سلامت است. به عنوان مثال بحث‌هایی مانند کمبود آب، آلودگی هوا، ریزگردها و ... روی سلامت تاثیر دارند. برخی از کشورهای صنعتی مانند آمریکا بیشترین گازهای گلخانه‌ای را ایجاد کرده‌اند، اما سهم خودشان را در محیط زیست ادا نمی‌کنند. بنابراین ما در زمین تاثیر تغییرات اقلیمی بر بیماری‌های واگیر، غیر واگیر و ... بحث‌هایی را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام