محمد‌آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ششمین کنگره دو سالانه نارسایی قلب ایران از شیوع هشت درصدی بیماری نارسایی قلبی در کشور خبر داد و گفت: براساس آماربین 2 تا 7 درصد از جمعیت قاره آسیا نیز به این بیماری مبتلا هستند.

ششمین کنگرده دوسالانه نارسایی قلب ایران از سوی مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن نارسایی قلب ایران در مرکز همایش بین المللی در دانشگاه شهید بهشتی با حضور شماری از متخصصان داخلی و خارجی داخلی برگزار شد.

محمد آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای درمان بیماری‌های نارسایی قلبی در سال های گذشته طرح 247 در 30 شهر به وسیله وزارت بهداشت اجرا شد که بر اساس آن خدمات درمانی به صورت 24 ساعته به مردم ارائه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری نارسایی قلبی در ایران نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر است بیان داشت: با سبک زندگی مناسب می‌توان از بروز این عارضه به خوبی جلوگیری کرد.

آقاجانی مصرف دخانیات را مهم ترین عامل بیماری نارسایی قلبی در میان افراد دانست وخاطرنشان کرد: درمان بیماری نارسایی قلبی پر هزینه است، به طوریکه برای درمان هر فرد بیمار حدود 2 برابر یک بیمار سرطانی هزینه دارد و این مسئله حوزه سلامت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

در حاشیه این همایش، احمد امین رئیس انجمن نارسایی قلب ایران درخصوص آمار بیماران نارسایی قلبی و تحمیل هزینه های ناشی از بیماری‌ها به نظام سلامت کشور گفت: ما آماری از تعداد مبتلایان به بیماری نارسایی قلبی نداریم چرا که از لحاظ علمی قابلیت ارائه آمار در این زمینه وجود ندارد. علاوه بر این هنوز در بسیاری از دردهای ورودی تشخیصی، نارسایی قلبی هنوز به عنوان بیماری های دیگر تلقی می شوند.

وی افزود: اگر می بینید آمار نارسایی قلب در ایران بالا می رود بخاطر افزایش تشخیص موارد نارسایی قلب است. البته ما ریجستری و ثبت ملی این بیماران را در کشور بصورت مدون نداریم با این حال مطالعات کوچک که در سح منطقه خاورمیانه انجام شده نشان می دهد، بروز نارسایی قلب در ایران نسبت به چند تا دیگر از کشورها بیشتر است البته در این مطالعات تاکید شده نرخ بروز بالا در ایران نه به معنای ژنتیک و عوامل دیگر است بلکه بیشتر به جنبه های تشخیصی این بیماری بستگی دارد.

وی با اشاره به هزینه های درمان بیماران نارسایی قلب در ایران گفت: بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مثل کوه یخ هستند که بیشتر جمعیت شان ناشناخته است هدف ما این است این لایه زیرین و پنهان را بشناسیم جرا که هراندازه در مراحل ابتدایی بیماری را بشناسیم امکان پیشگیر یو درمان شان با هزینه های کمتر فراهم است اما هر اندازه تشخیص نارسایی قلبی دیر انجام شود هزینه ها بالا و موفقیت درمان پایین می آید.

رئیس انجمن نارسایی قلبی ایران با بیان اینکه نارسایی قلبی در هر گروه سنی وجود دارد، گفت: متاسفانه مصرف سموم کشاورزی، مواد مخدر، انرژی زاها و الکل بیماری عروق قلبی را افزایش داده است. نارسایی قلبی اولین و مهم ترین دلیل تشخیص بستری در بیمارستان های دنیا است بطوریکه 90 درصد تشخیص بیمار موقع بستری بخاطر نارسایی قلبی است.